وقتی در یک برنامه زنده تلویزیونی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با یک محاسبه ساده نشان داد دانلود یک فیلم از طریق تلفن همراه میتواند تا ۲۶۰ هزار تومان هزینه داشته باشد، موضوع تعرفه اینترنت تلفن همراه وارد فاز جدیدی شد.
نود آی سی تی – داستان تعرفه اینترنت تلفن همراه خیلی پیشتر از برنامه مناظره و سخنان علیرضا شاهمیرزایی آغاز شده بود. شاید از همان زمان که اپراتورهای اول و دوم وارد بازار اینترنت پرسرعت تلفن همراه شدند، این موضوع مد نظر کارشناسان و مردم بود اما مطرح شدن آن در یک برنامه تلویزیونی و محاسبهای که انجام شد، موضوع تعرفهها را کاملاً داغ کرد.یک مناظرهجمعه ۲۳ آبانماه بود که برنامه مناظره شبکه یک سیما با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی، اپراتورهای اول و سوم تلفن همراه و یک نماینده مجلس برگزار شد. در این برنامه که به بررسی عملکرد اپراتورهای تلفن همراه و کیفییت خدمات ارائهشده از سوی آنان اختصاص داشت، علیرضا شاهمیرزایی- عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی- محاسبه کرد با تعرفه ۵/۲ ریال برای هر کیلوبایت اینترنت تلفن همراه، دانلود یک فیلم هزینهای حدود ۲۶۰ هزار تومان خواهد داشت. همان زمان مدیران عامل اپراتورهای اول و سوم اعلام کردند اگر مشترکان از بستههای ویژه استفاده کنند، این قیمت بسیار کمتر خواهد شد؛ به گونهای که شاید در دنیا بینظیر باشد. با این همه لطفالله سبوحی قائممقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد این تعرفه بازنگری خواهد شد.واقعیت این است که در تمامی کشورهایی که خدمات نسلهای ۳ و ۴ تلفن همراه را ارائه میکنند، قیمت اینترنت تلفن همراه از اینترنت ADSL یا وایمکس گرانتر است که این موضوع بیشتر به فناوری تلفن همراه و هزینههای آن بازمیگردد و با اندکی تحقیق میتوان بر سخنان اپراتورها مهر تأیید زد که اینترنت همراه ایران (در صورت استفاده از بستههای ویژه) ارزانتر از دیگر کشورهاست. با این همه کاربران نسلهای ۳ و ۴ تلفن همراه که به تازگی بر تعداد آنان افزوده شده، هنوز از تعرفهها ناراضی هستند.باز هم کمترآبانماه امسال و پیش از برگزاری برنامه مناظره، داوود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران اعلام کرد این اپراتور که سهم عمده بازار تلفن همراه ایران را در اختیار دارد؛ به صورت عددی، نظری درباره تعرفه اینترنت تلفن همراه نداشته و تابع نظر رگولاتوری است.او گفت:«قطعاً در نسلهای قبلی با توجه به سرعت اینترنت دانلود کمتری صورت میگرفته است و حال برای تعیین تعرفه در این حوزه با توجه به حجم دانلودی که وجود دارد، نیازمند آن هستیم تا مدتی زمان بگذرد اما بهترین شرایط آن است که برای این حوزه تعرفهای در نظر گرفته شود که هم برای اپراتور و هم برای کاربر عادلانه و منطقی باشد تا به این ترتیب هم مشتریان راضی باشند و هم اپراتورها بتوانند به سرمایهگذاری در امور توسعهای خود بپردازند.»این موضوع روزهای آینده از سوی کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. به اعتقاد آنان از آنجا که حدود ۸۰ درصد مشترکان تلفن همراه از بستههای ویژه استفاده میکنند، کاهش زیاد تعرفهها میتواند اپراتورها را با مشکل درآمدی مواجه کند و در عین حال تنها ۲۰ درصد مصرفکنندگان را راضی میسازد.با این حال به نظر نمیرسید کسی مدافع تعرفه ۸/۱۴ریالی که برای GPRS اعمال میشد، باشد.لطفالله سبوحی که سالهاست در سازمان تنظیم مقررات حضور دارد نیز بر موضوع عادلانه بودن تعرفهها و همهجانبهنگری در اعمال آن تأکید کرد.معاون بررسیهای فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات گفت:«یکی از وظایف مهم رگولاتوری آن است که فضای کسب و کار را به طور عادلانه در میان بخشهای خصوصی ایجاد کند تا در نهایت این موضوع باعث رقابت و افزایش کیفیت و کاهش قیمت شود.»قائممقام سازمان تنظیم مقررات در عین حال بر لزوم دریافت خدمات باکیفیت و با تعرفه مناسب از سوی مردم تأکید کرد و ادامه داد:«معمولاً قیمتگذاری بر اساس هزینه اپراتورها صورت میگیرد و لازم است در این میان به این نکته توجه داشته باشیم که باید قیمتی برای خدمات تعیین شود که برای مردم قابل پرداخت باشد و در عین حال منجر به جذب سرمایه برای اپراتور شود و به گونهای نباشد که فرد انگیزه و حضور در سرمایهگذاری این بخش را نداشته باشد.»قائممقام رگولاتوری به تعرفههای مصوب اینترنت موبایل اشاره کرد و اظهار کرد:«پیش از این تعرفه مصوبی که برای GPRS وجود داشت، ۸/۱۴ ریال تعیین شده بود که رقم بسیار بالایی است و در شرایط فعلی پرداخت آن اصلاً پذیرفته نیست. اما زمانی که بحث ارائه خدمات نسلهای جدید صورت گرفت، لازم بود تعرفه مناسبی پیشنهاد شود، بر این اساس پیشنهاد اولیه ۵/۲ ریال برای هر کیلوبایت اینترنت موبایل مطرح شد که البته در جلسه آینده کمیسیون تنظیم مقررات کماکان این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تعرفههای جدید اعلام میشود.»سبوحی همچنین عنوان کرد:«نکته دیگر آنکه در حال حاضر حجم اطلاعاتی که از طریق اینترنت موبایل جابهجا میشود، نرخ صعودی دارد و به عنوان مثال شبکههای اجتماعی موبایلی حجم بالای اطلاعات را به خود اختصاص دادهاند که این موضوع موجب میشود سود اپراتورها کاهش یابد؛ اکنون این نگرانی در کل دنیا وجود دارد و لازم است شرکتها مراقب توسعه آینده خود باشند.»او ادامه داد:«یک شبکه اجتماعی برای شرکت خود درآمدزایی میکند اما اگر بخواهیم در حالت کلی در نظر بگیریم، به عنوان مثال فردی که قصد انجام یک عملیات بانکی را از طریق موبایل خود دارد، تنها چند کیلوبایت اینترنت استفاده میکند که با چنین استفاده مشخصی، تعرفههای تعیینشده رقم بسیار بالایی نخواهد بود اما طبیعتاً یک کاربر ملزم است برای مواردی مانند دانلود فیلم از بستههای اینترنتی استفاده کند.سبوحی یادآور شد:«البته در هر صورت باید توجه داشت در نهایت قریب به اتفاق تعرفههای اپراتورها کمتر از سقف تعرفه مصوب است.»با این همه وزارت ارتباطات اعلام کرد تعرفه ۵/۲ ریال برای هر کیلوبایت، نهایی نیست و کاهش خواهد یافت. به طور مشخص وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بالا بودن تعرفه ۵/۲ ریالی سخن گفت و اعلام کرد به زودی این تعرفه بازنگری میشود.تعرفه نهایییکشنبه دوم آذرماه فرا رسید و همانگونه که وزیر وعده داده بود، تعرفه اینترنت تلفن همراه در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورد بازنگری قرار گرفت و به ۵/۰ ریال کاهش یافت. این در حالی بود که تعرفه ۵/۲ ریالی هنوز اعمال نشده بود.علیاصغر عمیدیان- سخنگوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات- در اینباره گفت:«سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه برای سیمکارتهای دائمی مستقل از فناوری برای هرگونه دیتای نسلهای ۲ و ۳ به ازای هر کیلوبایت، نیم (۵/۰) ریال تعیین شد. به این ترتیب تعرفه دیتای نسل ۲ به میزان چشمگیری (حداقل ۵۰ درصد) کاهش یافت.»او افزود:«اعضای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با دریافت نظرات مردم و اپراتورها پس از بررسی مصوبات شماره ۴۵ و ۱۴۲ -که بر اساس آن تعرفههای مختلفی با تفکیک تکنولوژی برای نسل سوم و GPRS برای سیمکارتهای دائمی از نیم ریال تا ۸/۱۴ ریال وجود داشت- به منظور یکسانسازی تعرفه در نسلهای مختلف تلفن همراه، تعرفه جدید را تصویب کردند.»دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات عنوان کرد:«اپراتورهای تلفن همراه میتوانند با شرایط رقابتی و بازه تعرفهای تعیینشده در این مصوبه، ضمن فروش خدمات دیتا بر اساس کیلوبایت، بستههای مختلف تعرفهای نیز متناسب با نیاز مشترکان تعریف و ارائه کنند.»عمیدیان با اشاره به اینکه این مصوبه از اول دیماه برای تمامی اپراتورهای تلفن همراه لازمالاجراست، اظهار کرد:«مشترکان تلفن همراه میتوانند با خرید بستههای مختلف تعرفهای متناسب با نیاز خود، از خدمات با تعرفههای مناسب بهرهمند شوند.»وزیر ارتباطات نیز در گفتوگویی اعلام کرد این تعرفه بدون در نظر گرفتن فناوری مورد استفاده تعیین شده است.محمود واعظی گفت:«در گذشته نرخ اینترنت موبایل نسل ۳ و نسل ۲ متفاوت بود اما با تصمیمی که در این کمیسیون گرفته شد، نرخ همه خدمات از نسلهای ۲ و ۳ و بالاتر به هر کیلوبایت نیمریال خواهد رسید.»او با اشاره به اینکه تاکنون ۶۰ درصد مشترکان دیتا از بستههای ارائهشده توسط اپراتورها استفاده میکنند، ادامه داد:«قیمت برخی بستهها یکدهم ریال است که استفاده از آنها برای مردم، بسیار مقرون به صرفه بوده و هماکنون نیز قابل استفاده است.»وی به فرصت یکماهه به اپراتورها برای استفاده از نرخ جدید دیتای موبایل اشاره کرد و افزود:«نوع تکنولوژی در قیمت تأثیر ندارد و نسلهای ۳ و ۴ (LTE) با همان نرخ نیمریال ارائه میشود.»یک سؤال فرعیدر این میان یک سؤال شاید فرعی نیز برای برخی از مشترکان تلفن همراه مطرح شده بود مبنی بر اینکه «چرا گاهی بسته اینترنت موبایل فعال نمیشود؟»محمدمهدی عطوفی – معاون بازاریابی همراه اول- در این رابطه به خبرگزاری ایسنا گفت:«به عنوان مثال ممکن است در آن لحظه USSD از سرویس خارج شده باشد یا حتی ممکن است خود مقصد در دریافت پیامک مشکل داشته باشد، با این وجود ما نمیخواهیم این مشکل را به گردن مشترک بیندازیم اما در نهایت این موضوع به ماهیت شبکه بازمیگردد.»معاون بازاریابی شرکت ارتباطات سیار ایران در پاسخ به این سؤال که «مگر شما نمیگویید ارسال و دریافت پیامکهای همراه اول بالای ۹۵ درصد موفقیتآمیز است»، اظهار کرد:«حال افرادی که میگویید دچار این مشکل شدهاند چند درصد جامعه کاربران همراه اول را تشکیل میدهند؟ شاید اگر موضوع را به صورت موردی بررسی کنیم نهایتاً یک درصد از افراد دچار مشکل باشند که در دنیا هم طبیعی است یک شبکه یک تا دو درصد دچار مشکل شود اما با توجه به اینکه دایره مشترکان همراه اول دایره بزرگی محسوب میشود، حتی یک درصد این دایره هم عدد بزرگی میشود.»عطوفی ادامه داد:«در حال حاضر شاید کمتر از ۲/۰ تا ۳/۰ درصد در شبکه ما دچار مشکل شوند اما خود ما از این آمار راضی نیستیم و به عنوان یک اپراتور خود را موظف میدانیم شرایط را به گونهای فراهم آوریم که بتوان به بهترین شکل پاسخگوی سهامداران و مردم بود، البته با این وجود باز هم تأکید میکنم هیچ شبکهای برای موفقیت صددرصدی طراحی نمیشود. اکنون مگر شبکه ترافیک کشور برای موفقیت صددرصدی طراحی میشود؟»معاون بازاریابی شرکت ارتباطات سیار در ادامه در پاسخ به این سؤال که با وجود این تفاسیر تکلیف کاربران چه خواهد شد، توضیح داد:«فردی که اعتراضی نسبت به شرایط خود داشته باشد، قطعاً مشکل او مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد گرفت.»عطوفی همچنین عنوان کرد:«افرادی که میگویند بسته اینترنت فعال کردهاند اما بستهشان فعال نشده نیز حق اعتراض دارند و اعتراض آنها بلافاصله بررسی میشود.»معاون بازاریابی اپراتور اول پیش از این نیز درباره مشکلاتی که بر اساس اختلالات همراه اول برای کاربران ایجاد شده، گفته بود:«ما تمام شکایات را بررسی میکنیم اما برای این شرکت امکان ندارد که بخواهد ۴۵ میلیون مشترک خود را به صورت تک به تک مورد بررسی قرار دهد تا ببیند آیا آنها به دلیل نوسازی شبکه مشکلی داشته یا نداشتهاند.»او همچنین اظهار کرده بود:«از زمان دولتی بودن شرکت ارتباطات سیار در آن کمیتهای فعال است که با عنوان کمیته ماده ۲۰ مسئولیت رسیدگی به شکایت مشترکان را بر عهده دارد و در این میان اگر قطعاً کاربری خسارتی دیده باشد، حقوقش به او بازگردانده خواهد شد.»
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر