محمدهادی شالباف
۱۳ و ۱۴ دیماه اصحاب بانک و پرداخت در مرکز همایش برج میلاد ششمین رویداد بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت را برگزار کردند. ایستگاهی که شش سال است همه ساله بازیگران و ذینفعان این صنعت در آن پیاده میشوند تا موفقیتها، عدم توفیقها، نواقص و مشکلات مسیر طی شده و آمال و آرزوها و موانع پیشرو در مسیر آینده را مطرح و ارزیابی کرده تا با هماندیشی بهتر و موثرتر به سمت اهداف پیشرو حرکت کنند. در این گردهمایی همه مولفهها و عوامل موثرحضور دارند؛ چه آنها که مسوول ایجاد راه و زیرساختهای حرکت هستند و چه آنها که قاعدهها را مشخص و نظارت بر آن را به عهده دارند و هم آنها که در این مسیر تلاش میکنند و کسب و کار و رقابت دارند.
با تاکید بر این نکته که وجه تمایز این رویداد علمی – تجاری متولی بودن بخش دولت و حاکمیت است، توقعات و انتظارات را نسبت به سایر رویدادهای مشابه تغییر میدهد و صرفا نمیتواند در یک حرکت گسسته دو روزه آغاز و ختم شود.
زحمت بسیار زیاد برگزارکنندگان که خود در گذشته سهم کوچکی در آن داشتهام، بر هیچکس پوشیده نیست و بر این واقف هستیم که برگزاری چنین برنامهای انرژی و توان مدیریتی زیادی را صرف میکند و جا دارد از تمامی دستاندرکاران برگزاری ششمین دوره آن نیز سپاسگزار باشیم.
این رویداد هم مثل هر پدیده دیگر از قاعده دوره تولد، رشد و بلوغ مستثنی نیست و خوشبختانه به همت دستاندرکاران و حمایت مدیران ارشد و مشارکت اکثر نقشآفرینان این عرصه، دوره تولد و رشد خود را خیلی زود سپری کرده و وارد دوران بلوغ شده است، بهطوری که اکنون به عنوان بزرگترین و مهمترین و پرمخاطبترین رویداد تخصصی در زمینه بانکداری و نظامهای پرداخت در سطح کشور مطرح است. در دوره بلوغ، ارتقاء روزافزون اثربخشی مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد در این رویداد است تا خدای نکرده با رضایت ناشی از تولد و رشد مناسب و ماندن در مباحث شکلی دلخوش نشویم. در این رابطه چند توصیه و پیشنهاد را خدمت دستاندرکاران مربوطه عرضه میکنم:
۱- با توجه به اینکه این رویداد به وسیله یک نهاد نظارتی و حاکمیتی که خود مسوولیتی اساسی و سنگین در این حوزه دارد، برگزار میشود، ایجاد یک فضای نقد و بررسی عملکرد گذشته و دعوت از منتقدین دلسوز هر چند باعث چندصدایی میشود، لکن قطعا مفید خواهد بود و موجب تعالی سازمانها و مسوولان مربوطه خواهد شد و برعکس یکصدایی و احساس رضایت کاذب از وضع موجود میتواند بسیار خطرناک و آسیبزننده باشد.
۲- تبیین چشمانداز و ماموریت مشخص برای این رویداد در راستای سایر اقدامات انجام شده و تعیین جایگاه و نقش آن نسبت به سایر اقدامات در یک فعالیت کاملا پیوسته و معنیدار میتواند هم به جهتگیری صحیح آن کمک کند و هم نتایج حاصله از آن قابل ارزیابی باشد.
۳- مشکلات، نواقص چالشها و ضرورتها و در نهایت اهداف و اولویتهای واقعی صنعت بانکداری به عنوان صورت مساله و موارد مطروحه در این همایش باید از انسجام ناشی از کار پژوهشی هدفمند و کاربردی برخوردار باشد و در واقع این رویداد نقطه فرود یک پرواز طولانی یکساله و آغاز پرواز یکساله دیگری به سمت اهداف تعیین شده باشد.
۴- انتظار میرود در هر دوره مطالب مطروحه، شامل مطالبات عمومی، خاستگاهها و اقدامات مورد انتظار جمعبندی، منتشر و پیگیری شوند و در آغاز دوره بعد نیز میزان موفقیت یا عدم موفقیتها اعلام و گزارش شود. در این صورت میتوان دقت و مدیریت موثرتری بر محتوا داشت تا صرفا بیان و توصیف صورت مسایل و یا وعدههای بدون پشتوانه و غیر قابل رصد حاصل کار نباشد.
در پایان ضمن اذعان به زحمت، تلاش و دلسوزی همه دستاندرکاران توفیق روز افزون همگی را در رفع نواقص و مشکلات موجود و نیل به اهداف بلند صنعت بانکداری کشور آرزومندم.
منبع : هفته نامه عصر ارتباط
ارسال یک نظر