علی شمیرانی – این روزها فضای ICT کشور مملو از اخبار مربوط به نوسانات تعرفههای ارتباطی و اینترنت است. کاربران این خدمات نیز نسبت به افزایش بی مقدمه و ناگهانی اعتراض داشته و نمیدانند این مساله چرا و تا کجا ادامه خواهد یافت.
در این میان اما گفته میشود این تغییرات و افزایش
قیمتها گریز ناپذیر بوده و کشور در بلند مدت ناچار به تجدید نظر در نرخ
خدمات مخابراتی و ارتباطی است. چراکه تسریع در توسعه زیرساختها و
هزینههای بسیار سنگین، اپراتورها را ناچار به انداختن بخشی از هزینههای
توسعه به دوش مردم میکند.
اما آیا این تغییرات به شکل مذکور صحیح بود؟ آیا شیب و زمان افزایش قیمتها
باید به این شکل میبود؟ آیا این تغییرات باید به مثابه یک شوک رخ میداد
یا مقدماتی در این میان نیاز بود؟
برای مثال اپراتوری که به یکباره قیمت خدمات اینترنتی خود را صد در صد
افزایش میدهد و به جای زمینهسازی قبلی، تنها در پاسخ به رسانهها به
هزینههای بالا و یا کاهش درآمد اکتفا میکند، چندان در اقناع افکار عمومی
نمیتواند موثر و ایجابی عمل کند. این موضوع حتی میتواند به مثابه بهانه
برای کسب سود بیشتر و بیاعتمادی مشترکان نیز باشد.
در این راستا به نظر میرسد، یا اپراتورها به نقش و جایگاه روابط عمومیها
توجه ندارند و یا روابط عمومیها نقش خود را به درستی ایفا نکردند. علت هر
چه باشد این شیوه افزایش یک شبه و بدون هیچ گونه اطلاع قبلی مردم را ناراحت
و نگران کرده است.
لذا اینجاست که نقش روابط عمومی و تبلیغات مطرح شده و اهمیت مییابد. روابط
عمومیها به قول معروف روغن لای چرخدندههای درون و بیرون یک نهاد بوده و
وظیفه آماده سازی افکار عمومی را بر عهده دارد.
اگرچه در این میان مخابراتیها با نرمش بیشتر و شتاب کمتری بنا بر افزایش
نرخ خدمات خود را دارند. اما در نهایت به نظر میرسد، اپراتورها و حتی
وزارت ارتباطات و رگولاتوری که در تغییر نرخ این گونه خدمات نقش دارند،
باید بسترسازیهایی از این دست را به روابط عمومیها سپرده و اگر پتانسیل
لازم در این خصوص را ندارند با بهرهگیری از مشاوران رسانهای گامهایی
حساب شدهتر بردارند.
(منبع:فناوران)
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر