در میان موجی از اخبار روزانه تولید گوشیهایی با قابلیتهای گوناگون از سوی تمامی برندهای ریز و درشت دنیا، اپل با یک محصول از هفتهها قبل تا بعد از عرضه به تیتر نخست رسانههای جهان تبدیل میشود.
نود آی سی تی – همه به
یکباره به جنب و جوش میافتند و با شدتی عجیب از مزیتها، ضعفها و قیاس آن با سایر
رقبا میگویند و در نهایت میلیونها و بلکه میلیاردها کلمه به تمام زبانهای دنیا خبر،
گزارش و مقاله منتشر میشود. شایعات ساختگی و غیر ساختگی از هر گوشه سرازیر میشود
و همه تلاش میکنند گوی رقابت را در درج نخستین خبر درباره محصول جدید اپل از هم بربایند.
گویی مسابقهای برای انتشار نخستین اطلاعات درباره محصول جدید اپل در میگیرد. صفکشیها
آغاز میشود و عدهای در مدح آیفون و عدهای در ذم آن مینویسند. بیآنکه کسی از خود
بپرسد راز این ماجرا در چیست؟
به راستی
اگر هر شرکت موبایلساز دیگر قصد داشت اتفاقی مشابه اپل برای محصول ایشان رخ دهد، چند
میلیون و بلکه میلیارد دلار باید هزینه میکرد؟ اپل چگونه سونامی رسانهای خود را شکل
میدهد که این سونامی از قلب آمریکا به سراسر دنیا و حتی رسانههای کمتیراژ و بلاگهای
کم خواننده شهرهای کوچک ایران نیز سرایت میکند؟
آیا واقعا
این تنها سختافزار و نرمافزار محصولی به نام آیفون است که توجه ما را به خود جلب
میکند یا رازهای دیگری در جریان است؟ چه چیزی جوانان، نوجوانان و مدیران سایتها و
بلاگهای ایرانی را تا نیمههای شب بیدار نگاه میدارد تا لحظه رونمایی از آیفون را
در آمریکا به شکل زنده تماشا کنند؟ اصولا مگر چه تعداد از جوانهای ایرانی توانایی
خرید این محصول را در بدو ورود دارند؟
چه چیزی
باعث میشود تنها چند روز بعد از عرضه آیفون در آمریکا، قبل از آنکه حتی تمامی فروشگاههای
آمریکا و کشورهای پیشرفته، به این محصول دسترسی بیابند، بازارهای تهران آیفون جدید
را همچون گنجی کمیاب در معرض دید و حسرت متقاضیان قرار دهند؟
چه چیزی
جوانان ایرانی را به عشق آیفون تبدیل میکند؟ آیا تمامی این مسایل ناخواسته است؟ آیا
میتوان گفت مدیران اپل به شکلی تصادفی با این حجم از تبلیغ و استقبال مواجه میشوند؟
واقعیت
این است که زمینهسازی برای عرضه محصولات جدید آیفون، همچون اقدامات پیش از حمله آمریکا
به یک کشور است که از مدتها قبل توجه رسانهها و افکار عمومی جهان را آماده کرده و
به خود معطوف میکند. درست همانطور که هالیوود در حال شکل دادن “آمریکن دریم”
یا همان رویای زندگی به سبک آمریکایی است.
آیا این
پرسشها موجب نشده تا سوالات زیادی در ذهن شما نیز در این رابطه شکل بگیرد؟
اگرچه گفتنیها
درخصوص چرایی و چگونگی شکلگیری چنین فضایی به خصوص در ایران زیاد است، اما مخلص کلام
این که بیشک از منظر یک کار شاخص رسانهای و این که چرا و چگونه کمپینی به این عظمت
در دنیا شکل میگیرد آن هم بیآنکه اپل هزینهای برای آن بپردازد، یک موضوع خوب برای
یک تحقیق رسانهای است.
منبع:ماهنامه
دانستنیها
علی
شمیرانی
Normal
۰
false
false
false
EN-US
X-NONE
AR-SA
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;}
ارسال یک نظر