هفته گذشته در اخبار به این موضوع اشاره شد که گروهی در استان خوزستان با بهرهگیری از شیوه دایورت کردن شماره برروی خطهایی که برروی آنها طرحهای هوشمند فعال شده، به کلاهبرداری از مشترکان اقدام کردهاند.
نود آی سی تی – در این زمینه رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان خوزستان اعلام کرده بود: اخیرا پیامکهایی از سرویس ارسال پیامک انبوه با شمارههای مختلف برای مردم ارسال میشود و در آن ها به بهانهای از مخاطب خواسته می شود که با یک شماره تلفن شهری و یا شماره همراه تماس بگیرند تا مثلا درباره قسط خودرو یا درخواست وام بانکی و یا … هماهنگی شود.
سرهنگ سعید شعبان در توضیح بیشتر این مطلب گفته بود: با توجه به اینکه مخاطب، سابقه ذهنی در زمینه موضوع مورد اشاره نداشته، لذا حس کنجکاوی وی جلب و با شماره تلفنی که در متن پیامک داده شده تماس می گیرد تا مشخص شود اشتباها با وی تماس گرفته شده و یا واقعا مشکلی پیش آمده است. پس از تماس با شماره مذکور، پاسخگو اظهار می دارد که شماره بنده را اشتباهی درج کردهاند و یا ممکن است پاسخی داده نشود.
وی همچنین عنوان کرده بود: اخیرا عدهای سودجو از طریق ارسال پیامک انبوه برای مردم و دایورت کردن شماره تماس داده شده بر روی یکی از سرویسهای نقدی مخابرات که قبلا عضو آن شده اند، ترتیبی اتخاذ کردهاند تا از هر تماس شهروندان با یک شماره تلفن معمولی (که برروی شماره سرویس پرداخت پولی دایورت شده) تا مبلغ ۱۰۰۰ تومان توسط مخابرات تحت عنوان هزینه خدمات از صورتحساب مردم کسر شده و در پایان هر دوره به حساب فرد سودجو واریز شود.
شعبان در عین حال گفته بود: در روش مذکور، فقط ۱۰۰۰ تماس مردم، در هر روز حداقل معادل یک میلیون تومان عایدی بدون هرگونه مشکل نصیب فرد کلاهبردار کرده و فرد تماس گیرنده (شهروندان) هم متوجه مبلغ کمی که در صورتحساب تلفن وی منظور می شود نشده و یا اگر هم اقلیتی متوجه شوند، بعلت ناچیز بودن مبلغ کسر شده، پیگیری قانونی صورت نخواهند داد.
اما در این زمینه مدیرعامل مخابرات استان خوزستان به ارائه توضیحاتی پرداخته و به نوعی انجام چنین کلاهبرداری هایی را غیر عملی عنوان کرده است.
آرمات در گفتوگویی با ایسنا در این باره گفت: در ایران ما سرویس ارزش افزودهای نداریم که بهای آن هزار تومان باشد به همین دلیل در همین ابتدای کار طرح چنین موضوعی کمی دور از ذهن به نظر می رسد. چرا که بالاترین قیمت برای سرویسهای ارزش افزوده دقیقهای ۱۰۰ تومان است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر در سرویسهای ارزش افزوده مخابرات (IN) پیش از کسر شدن مبلغ، این مساله به کاربر اطلاع داده میشود تا فرد در صورت عدم تمایل فرصت آن را داشته باشد که در استفاده از این سرویسها تجدید نظر کند.
مدیرعامل مخابرات استان خوزستان در عین حال یادآور شد: نکته دیگر آن که بررسیهای فنی ما گویای آن است که اصلا چنین اتفاقی در استان خوزستان رخ نداده است.
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر