همزمان با الزام استفاده از کارت سوخت شخصی از تاریخ ۲۰ مردادماه صف تعداد حضور مردم برای دریافت کارت سوخت در مراکز پستی در لحظه به بالای ۴۰۰ نفر در صف انتظار تبدیل شده است.
به گزارش نود فناوری، این در حالی است که متاسفانه مراکز پستی به جای اینکه باجههای مخصوص به این موضوع را افزایش دهند، مثلا در منطقه پستی منطقه ۱۴ پستی تهران واقع در شهرک قدس تنها یک باجه با دو نفر را برای پاسخ دهی به مراجعه کنندگان در نظر گرفته است.
اینکه چرا مدیران منطقه پستی با وجود شرایطی که این روزها در در این مراکز حاکم است دست به تغییرات نمیزنند، سوالی است که به نظر میرسد اگر از مراجعه کنندگان که در صفهای طولانی انتظار دریافت کارت سوخت زمان خود را از دست میدهند، تنها پاسخی که به آن خواهند داد بی تدبیری است.
اما نکته دیگری که در این بی تدبیری سوزن به چشم مراجعه کنندگان میکند، درخواست پول نقد برای پرداخت هزینه صدور و هزینه ارسال کارت سوخت است و اینکه چرا در مراکز پستی به جای استفاده از دستگاههای کارتخوان از مردم پول نقد دریافت میشود سوالی است که بهتر است مدیر منطقه پستی منطقه ۱۴ پستی تهران واقع در شهرک قدس که نگارنده چنین تجربهای را در آن داشته است پاسخ دهد.
کارت سوختتان را از پست رهگیری کنید
شهروندانی که برای دریافت کارتهای سوختشان پیامک دریافت کردند، با مراجعه به بخش رهگیری سایت پست میتوانند ببینند کارتشان در کدام باجه پست قرار دارد و برای دریافت آن مراجعه کنند.
به گزارش ایسنا، استفاده از کارت سوخت شخصی در حالی از ۲۰ مرداد اجباری میشود که هنوز تعدادی از این کارتها در شرکت ملی پست باقی مانده است. این کارتهای سوخت برای صاحبانش ارسال شده اما تحویل گرفته نشده و به همین دلیل به پست بازگشته است. این کارتها طبق قرارداد پست چند ماه در این شرکت میماند و پس از آن به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی برمیگردد.
در این راستا بهزاد اقبالخواه – عضو هیأت مدیره شرکت ملی پست – در گفتوگو با ایسنا، دربارهی کارتهای سوختی که در پست باقی ماندند، گفت: عمده کارتهایی که در باجه معطلهی پست مانده به این دلیل که تولید و ساخت و صدور این کارتها با تغییر انجام شده، عمدتا مربوط به کسانی است که آدرسشان عوض شده است. یعنی نامهرسانهای ما دو مرتبه مراجعه کردند اما موفق نشدند کارتها را تحویل دهند و بنابراین کارتها به باجه معطله پست برگشته است.
وی ادامه داد: پست کارت سوختهایی را که تازه صادر میشوند، طبق روال عادی تحویل میدهد. اما برخی از کارتهای سوخت از قبل در باجههای پستی مانده بودند، زیرا کارت سوخت مدتی وجهه خود را از دست داده بود و عملیاتی نبود، مردم رغبتی نداشتند برای دریافت کارت سوختشان مراجعه کنند. اما با تصمیم برای بهکارگیری دوبارهی کارتهای سوخت و با توجه به کمبود زمان، مردم به تکاپو افتادند و یک مقدار هم در باجهها ازدحام اتفاق افتاده است.
پیگیری کارت سوخت در بخش رهگیری پست
اقبالخواه با اشاره به آمار کارتهای سوخت باقیمانده در پست بیان کرد: طبق آمار تا اواخر تیرماه حدود ۷۲۱ هزار کارت در باجههای معطله پست مانده است. از طریق شرکت پالایش و پخش برای صاحبان این کارتها پیامک و بارکد پستی ارسال شده است. شهروندان باید این بارکد پستی را روی سایت رهگیری پست بررسی کنند و ببینند کارتشان در کدام باجه معطله قرار دارد. اگر آدرسشان تغییر نکرده باشد، میتوانند درخواست دهند که دوباره برایشان ارسال شود و اگر تغییر کرده باشد، باید با مراجعه به باجه معطله، با کارت شناسایی و کارت خودرو آن را دریافت کنند.
عضو هیأت مدیره شرکت ملی پست دربارهی هزینهی تحویل کارتهای سوخت توضیح داد: زمانی که ما کارت سوخت را تحویل میدهیم، چه در باجه معطله باشد و شخص خودش مراجعه کند و چه ما کارت سوخت را به خانه شهروندان ببریم، باید ۱۰ مبلغ هزار تومان دریافت کنیم. خیلیها فکر میکنند پست این ۱۰ هزار تومان را برای خودش میگیرد و زمانی که خودشان برای دریافت کارت سوخت مراجعه میکنند، نباید این مبلغ را بپردازند، درحالی که این مبلغ به حساب شرکت پالایش و پخش واریز میشود و برای شرکت پست نیست.
وی ادامه داد: ما طبق قراردادی که با شرکت پالایش و پخش داریم، موظف شدیم این مبلغ ۱۰ هزار تومان را به ازای هر کارت سوخت از مردم جمعآوری کنیم که مستقیما هم به حساب پخش و پالایش واریز میشود. البته برای ارسال مجدد کارتهای سوخت، تعرفهی درون شهری حدود ۷۳۰۰ تومان دریافت میکنیم.
بنابراین با توجه به الزام استفاده از کارت سوخت از ۲۰ مرداد، بهترین روش برای دسترسی سریع به کارتهای سوخت، ورود کد رهگیری ۲۰ رقمی ثبت شده در قبض پستی، در قسمت رهگیری مرسولات سایت شرکت ملی پست است. متقاضیان میتوانند پس از اطلاع از محل دقیق نگهداری کارت سوخت خود با در دست داشتن مدارک شناسایی خودرو و مالک خودرو، به آدرس ذکر شده مراجعه و کارت سوخت خود را دریافت کنند.
باسلام و عرض ادب خدمت نگارنده محترم
خبر درج شده از باب ارائه اطلاعات بسیار مفید و آموزنده بود که تشکر و امتنان از شما لازم است لیکن در مبحث خرده گیری به پست باید گله ایی داشته باشم به اینکه چرا هیچگاه نمیخواهیم روال زندگیمان را در مسیر درست و اصولی حرکت داده و ارزیابی کنیم .کارتهای موجود در پست از سال ۹۵ تا کنون در باجه های معطله پست خاک میخورده و امروز که اعلام استفاده آن اجبار میشود هجوم جمعیت متوقع و بی حوصله به مراکز پستی بایستی با شرایط مطلوب و صرف نیرو و هزینه فراوان نظر جمعیت بی خیال به پیرامون خود را جلب نماید در کجای این کره خاکی باید همه امور زندگیمان را در دقیق ۹۰ انجام دهیم آنهم با هزار توقع و نق زدن که چرا دو باجه است؟ و چرا بیشتر نیست ؟ و اینجا کسی سوال نمیکند که تاوان بی تدبیری جماعتی که در طول سه سال به فکر پیگیری کارت خود نبوده اند را باید پست بدهد؟؟؟
نکته بعدی در مورد اخذ وجه ۱۰ هزار تومان است که نگارنده محترم خود پاسخش را در قسمت اظهارات آقای اقبال خواه به صراحت عنوان کرده که این وجه مربوط به شرکت پخش و پالایش فراورده های نفتی است که امکان تادیه آن توسط دستگاه کارت خوان بلحاظ عدم اتصال حسابهای شرکت نفت به کارت خوانهای پست مقدور نمیباشد و برای این منظور بایستی کارت خوان های شرکت نفت در باجه های پستی نصب و راه اندازی گردد
بیاییم کمی منصف باشیم … و هرکجا و هر وقت بی تدبیری و بی خیالی خود را با زبان انتقاد بر اولین شخصی که بدون چشمداشت و صادقانه مشغول انجام وظیفه است نگشاییم
شاید تنها سازمانی که تمامی اقشار و آحاد مردم حکم بر تلاش بی وقفه و مجدانه در تمامی طرحهای ملی و اضطراری همگام دولت و مردم انجام وظیفه نموده پست بوده است توزیع کالابرگ ،ثبت نام سیم کارت ،توزیع کارت سوخت ابتدایی که یک شبه اعلام و هجوم مردم به باجه های پست را در بر داشت و …..
بیاییم کمی منصف باشیم و قدر دان …
روابط عمومی محترم پست که تمام قد به دفاع از خود برخواستهاید لطفا بین بد و بدتر، بد را انتخاب نکنید به جای توجیح عملکرد اشتباه خود به رفع نواقص بپردازید. اینکه مردم در زمان مقرر اقدام به دریافت کارت سوخت نکردهاند دلیلی بر بی توجهی مدیران پست به بیارزش انگاشتن وقت ارباب رجوع ندارد.
اینکه مردم را بیتدبیر خطاب کنیم از روابط عمومی یک شرکت دولتی آن هم برای توجیح عملکرد ضعیف خود جای بسی تامل است.