در حال خواندن
افزایش ۳۰ درصدی روابط تجاری با چین
0

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ضمن تشریح مهمترین کالاهای صادراتی ایران به چین، از افزایش ۳۰ درصدی روابط تجاری دو کشور خبر داد.
 میپنا – مجیدرضا حریری  درباره آخرین وضعیت مبادلات تجاری ایران و چین گفت: بخش زیادی از کالاهای خدماتی در زمینه راه، نیروگاه و پتروشیمی از چین وارد می‌شود. همچنین ماشین آلات، لکوموتیو، واگن و کالاهای مصرفی، سایر واردات ایران از این کشور است. از طرفی چین نیز بزرگترین خریدار میعانات، پتروشیمی، مواد معدنی، سنگ‌های تزئینی و سنگ آهن ایرانی است.وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد روابط‌ تجاری ایران با چین افزایش یافته است، ادامه داد: مبادلات تجاری ایران و چین نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار رسیده است. البته به شکل بالقوه امکان افزایش مبادلات اقتصادی ایران و چین وجود دارد چرا که این دو اقتصاد می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین درباره اینکه حدود ۳۰ درصد کل صادرات ایران به چین صورت می‌گیرد و یک چهارم نیاز داخلی کشور از طریق واردات کالاهای چینی تامین می‌شود،گفت: این ارقام نشان می‌دهد اگر ما از کشوری بیشترین خرید را داریم به طور طبیعی بیشترین فروش را نیز به آن کشور دارا هستیم.حریری ادامه داد: در شرایطی که ایران با تحریم روبرو است، چین به تنهایی بیش از نیمی از نفت تولیدی ایران را می‌خرد.نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین درباره وضعیت مبادلات بانکی و پولی با چین گفت: انتقال پول و مبادلات بانکی با چین به راحتی انجام نمی‌ شود اما با توجه به اینکه در شرایط فعلی امکان مبادله بانکی چندانی با دیگر کشورها هم وجود ندارد، باید همین میزان تبادل بانکی با کشور‌هایی چون چین و ترکیه را مثبت برشمرد.وی تصریح کرد: سهم جمعیتی ایران از دنیا ۱.۲ درصد است اما سهم‌مان از تجارت جهانی کمتر از ۰.۴ درصد است که حداقل باید سه برابر شود.رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران درباره آینده روابط ایران و چین اظهار خوش‌بینی کرد و ادامه داد: در دوران بعد از تحریم، فضای جدیدی برای ارتباطات‌ با چین برقرار خواهد شد و امکان سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران و صادرات کالاهای غیر نفتی ایران به چین بیشتر می‌شود.حریری اضافه کرد: اساس صادرات غیر نفتی‌ ما کمتر شامل کالاهای صنعتی ساخته شده می‌شود و عمده آن مواد خام و محصولات کشاورزی است. اگر بتوانیم به سمت کالاهای صادراتی صنعتی حرکت کنیم در روابط‌ تجاری‌مان از جمله رابطه با چین موفق خواهیم بود.نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به اهمیت صادرات کالاهای سنتی به چین گفت: پسته، قالی، زعفران و خرما بازار مناسبی در چین پیدا کرده‌اند و ظرفیت ایجاد چندین برابر صادرات فعلی این کالا‌ها به چین وجود دارد. 

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر