در حال خواندن
نسخه جدید و مفهومی z4 بی ام و رونمایی شد
0

کامپکت رودستر بی‌ام‌و Z4، ویژگی‌های ظاهری مشترکی با کانسپت سری ۸ بی‌ام‌و دارد و با نمایی پرچین و چروک و زاویه‌دار خودنمایی می‌کند. شبیه به کانسپت سری ۸ (که آن‌هم در رویداد مونتری معرفی شد)، بی‌ام‌و Z4 رودستر، قطعا پیش‌نمایش یک مدل تولیدی است و جدیدترین اصول زبان طراحی تکامل‌یافته بی‌ام‌و را به تصویر می‌کشد. به لطف لبه‌های تیز منظم، خطوط جداسازی و برش دقیق آیرودینامیک، این خودرو نسبت به مدل قبل ظاهر تهاجمی و زاویه‌دارتری دارد. خطوط هجومی و متمایل به جلوی خودرو، ظاهر خشمگین‌تری به وجود‌ می‌آورند و حسی جهش‌یافته مثل کانسپت ۸ القا می‌کنند.

۹۰ict-تمامی این خطوط و خمیدگی‌ها به سمت دماغه کوسه‌ای خودرو و جلوپنجره قلوه‌ای شکل هدایت می‌شوند. برخلاف چراغ‌های جلوی بی‌ام‌و که معمولا به‌صورت افقی طراحی می‌شدند، چراغ‌های چهارچشمی بی‌ام‌و Z4 جدید به‌صورت عمودی و متمایل به کناره‌های خودرو کشیده‌ شده‌اند. تراش عقب خودرو عریض و کوتاه به نظر می‌رسد. چراغ‌های عقب با فرم L شکل، گلگیر‌ها را احاطه کرده‌اند. لبه‌ بالایی صندوق با ملایمت به یک اسپویلر کوچک متصل می‌شود و دریچه‌های خروجی هم کنار اگزوز‌ها حضور دارند.

فضای داخلی بی‌ام‌و Z4 به‌صورت راننده محور شکل گرفته است؛ ضمن اینکه زوایا و رنگ‌های بدنه را منعکس می‌کند. دو رنگ با کنتراست بالا، قسمت راننده و سرنشین را جداسازی می‌کنند. دو رنگ قرمز و مشکی در قسمت راننده، احساس پویایی و اسپرت بودن بیشتری ارائه می‌کنند و رنگ نارنجی همسان با بدنه، فضای آرامی برای شاگرد به وجود می‌آورد. قسمت شاگرد خیلی خلوت و سوت‌وکور طراحی شده است و فقط شامل صندلی و یک دریچه هوا می‌شود.

تمامی تجهیزات کنترلی خودرو در کنار بخش مشکی‌ فضای راننده تعبیه شده‌اند. خط مرزی دور نمایشگر اصلی، با زاویه تند خود بر جداسازی بخش راننده و سرنشین تأکید می‌کند. بی‌ام‌و برای نمایشگر سرگرمی و نمایشگر اطلاع‌رسانی (پنل کیلومترشمار) ارتفاع یکسانی در نظر گرفته و آن‌ها را نزدیک به هم قرار داده است تا محیط اطلاع‌رسانی یکپارچه‌ای شکل گیرد، بخش مربوط به نمایش اطلاعات روی شیشه (Head-up Display) لایه جدیدی روی این قسمت اضافه می‌کند.

بی‌ام‌و این کانسپت را در کنفرانس مطبوعاتی مونتری معرفی کرده‌ است و ادعا می‌کند که رونمایی از این خودرو در پبل بیچ کالیفرنیا (روز یک‌شنبه ۲۹ مردادماه)، تنها نمایش عمومی این خودرو در آمریکای شمالی خواهد بود. مثل کانسپت سری ۸، بی‌ام‌و اطلاعاتی در مورد پیشرانه و سایر تجهیزات Z4 جدید ارائه نکرده است.

بحث جایگزین خودروی Z4، همواره در معرض گمانه‌زنی‌های مختلف بوده است. انتظار می‌رفت که جایگزین این خودرو و مدل جدید تویوتا سوپرا، محصول همکاری بی‌ام‌و و تویوتا باشد. این دو شرکت در سال ۲۰۱۲، با اهداف مشخص و مشترکی مثل توسعه معماری و اجزای خودروهای اسپرت آینده و همین‌طور تحقیق و توسعه مشترک در مورد فناوری‌های کاهش وزن خودرو، وارد همکاری شدند. از آن زمان این خودروسازان، به‌طور رسمی از اقدامات خود در این زمینه رونمایی نکرده‌اند و فضا را برای شایعات، تصاویر جاسوسی و گمانه‌زنی‌های بسیار باز گذاشته‌اند.

بی‌ام‌و اعلام کرده است که خودروی Z4 جدید، سال آینده وارد بازار می‌شود. انتظار می‌رود این خودرو با پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر و حتی با گزینه تمام چرخ محرک هیبریدی عرضه شود.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر