سپهر رکنی
مدتی بود که هنگام برداشت و واریز وجه به حساب بانکیام (نزد بانک …) پیامکی برایم ارسال نمیشد، هفته گذشته با این تصور که زمانه یکسالهای که برای ارسال پیامکهای واریز و دریافت کارت بانکی تعیین شده بهاتمام رسیده، به یکی از شعب صادرکننده کارت بانکی خود مراجعه کردم و خواستار تمدید سرویس ارسال پیامک شدم.
نود فناوری – مسوول باجه در نهایت اعلام کرد که سرویس یکساله دریافت پیامک بانکی من منقضی نشده و نیازی به پرداخت حق دریافت ۱۰ هزار تومانی این خدمت ندارم. وقتی از دلیل ارسال نشدن پیامکهای برداشت در چند هفته اخیر پرسیدم، اعلام کرد که به موجب دستور بانک مرکزی از این به بعد تراکنشهای زیر مبلغ ۳۰ هزار تومان از طریق پیامک ارسال نمیشود و در صورتی که خواستار اطلاع از این موارد هستم باید اپلیکیشن بانک مذکور را دانلود کرده و از طریق آن از تراکنشهای زیر ۳۰ هزار تومان آگاه شوم!
موضوعی که بلافاصله این پرسش را برایم ایجاد کرد که پس علت دریافت مبلغ ۱۰ هزار تومانی که از مشترک بابت ارسال پیامک تراکنشهای کارت چه بوده و دوم این که چرا در زمان اخذ کارمزد ارسال پیامک این موضوع مطرح نشده است؟
برای بررسی بیشتر موضوع با روابط عمومی بانک مرکزی تماس گرفتم. روابط عمومی بانک مرکزی معتقد بود که موضوع به واحد «نظامهای پرداخت» بانک مرکزی مربوط است و خودش اطلاعات لازم برای پاسخگویی به ریز چنین جزییاتی را ندارد.
پس با شماره ۲۹۹۵۱ که روابط عمومی اعلام کرده بود تماس گرفتم. این مرکز نیز معتقد بود که مشکل مربوط به حوزه انفورماتیک است و تلفن را به این بخش وصل کرد؛ جالب آنکه بخش انفورماتیک نیز با این استدلال که این موضوع به بانکداری الکترونیکی مربوط است بار دیگر من را به نظامهای پرداخت ارجاع داد.
این بار اما گویا یکی از دوستان بانک مرکزی میدانست که موضوع به چه کسی مربوط است و شماره شخصی دیگر را که از این موضوع اطلاع داشت به من داد؛ البته پیشاپیش اعلام کرد که اگر قصد صحبت کردن با او را دارم باید یک ساعت بعد تماس بگیرم.
به هر روی مشکلات بوروکراتیک و سازمانی در تمام ادارات دولتی کشور به خاطر سیستم بیش از حد متمرکز، قدرتمند و ریشهدار دولتی وجود دارد و انتظار داشتم که پیگیری موضوع کار چندان سادهای نباشد، اما واقعیت این است که انتظار هم نداشتم اینطور برای دانستن حقوق ارباب رجوع پاسکاری شوم.
سرانجام پس از کشوقوسهای فراوان، مسوول ارتباط با رسانههای بانک مرکزی پس از پرسوجو از مسوولان مربوطه اعلام کرد که بانک مرکزی در هیچ بخشنامهای اعلام نکرده که برای مبالغ زیر ۳۰ هزار تومان بانکها ملزم به ارایه پیامک نیستند و چنانچه بانکی مبلغ ۱۰ هزار تومان را بابت هزینه پیامک گرفته باشد ملزم است تمام پیامکهای برداشت و واریز را برای صاحبان حساب ارسال کند.
با توجه به شرایط فعلی بهنظر لازم است که بانک مرکزی بهعنوان یک نهاد بالادستی بانکهای کشور به موضوع ورود کرده و با بانکهای متخلف برخورد کند. هفتهنامه عصر ارتباط در راستای وظیفه رسانهای خود، در آینده نیز پیگیر رسیدگی به این پرونده تا به سرانجام رسیدن نهایی آن خواهد بود.
منبع: هفته نامه عصر ارتباط
ارسال یک نظر