در حال خواندن
تصاویر رنو داستر ۲۰۱۸ جدید با ظاهری جدید
0

نود فناوری-ساعاتی پیش رنو تصاویری از شاسی‌بلند موفق خود با نمایی جدید و تحول‌یافته رونمایی کرد.

نسل اول خودروی داچیا داستر از سال ۲۰۱۰ فروخته‌ می‌شود، اکنون زمان بازنشتگی‌ این شاسی‌بلند به عنوان پرفروش‌ترین مدل برند داچیا طی دوره هفت ساله، فرارسیده است. از آنجا که داستر جدید در شرف معرفی رسمی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت قرار دارد؛ این برند رومانیایی که تحت مالکیت رنو است، تصاویر رسمی شاسی‌بلند اقتصادی خود را در معرض دید عموم قرار داده است. همان‌طور که تصاویر جاسوسی متعدد طی ماه‌های گذشته مشخص می‌کردند، نسخه جدید، نمونه تکامل‌یافته مدل قدیمی است.

در عکس‌ها، داچیا داستر ۲۰۱۸، به رنگ نارنجی آتاکاما دیده می‌شود، هنوز مشخصه‌های بدنه تنومند و مدرن مدل قبلی را حفظ کرده است و دست‌خوش تغییرات موثری در نقاط مختلف شده است. چراغ‌های عقب خودرو که شبیه خودروی شاسی‌بلند جیپ رنگید هستند، باعث می‌شوند ظاهر خودرو با تکونولوژی بالا به نظر برسد و بیشتر به لبه‌ها منتقل شده‌اند. داچیا داستر جدید روی پلتفرم خودروی قبلی سوار است و ابعاد کلی یکسانی دارد.

بخش جلوی خودرو تغییرات محسوسی نکرده است و بیشتر از یک طرح کاملا جدید به یک به‌روزرسانی از نسخه قدیمی شباهت دارد. داچیا از چراغ‌های جلوی عریض‌تری استفاده کرده است و از یک ورقه نقره‌ای که بیشتر به بول‌بار (سپر محافظ که در برخورد کاربرد دارد) است و از جنس نوعی پلاستیک خاص ضدخش ساخته شده، استفاده کرده است. شیشه جلوی خودرو به اندازه ۱۰ سانتی‌متر به سمت مقابل حرکت کرده است تا فضای داخلی گسترش پیدا کند. سایر تغییرات شامل ضربه‌گیر‌های مشکی خمیده، میله‌های آلومینیومی سقف و چرخ‌های تازه ۱۷ اینچی آلیاژی می‌شود. مهندسین داچیا خط میانی (Beltline) خودرو را ارتقاء داده و کمی بالاتر آورده‌اند.

داچیا از سال ۲۰۱۰ حدود یک میلیون نسخه از خودروی داستر را فروخته، در حالی که آمار فروش این خودرو هر سال رشد کرده است. لاورنس ون دن‌آکر، معاون ارشد طراحی گروه رنو در مورد تجدیدنظر داچیا برای ظاهر داستر می‌گوید:

عمر خودروی داستر رو به پایان نیست و ما هنوز هم نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز بازار باشیم در نتیجه این خودرو نیازی به تحول ریشه‌ای ندارد ولی اگر به دقت آن‌ را بررسی کنید، خواهید دید که خیلی چیز‌ها تغییر کرده است.

دیوید دوراند، سرپرست طراحی شرکت داچیا گفته است که حفظ ظاهر بی‌تکلف و بازتاب ارزش‌ خرید بالای داستر ضروری بود. او می‌گوید:

دست ما برای طراحی باز بود و حتی می‌توانستیم از مضامین مأنوس و آشنای گذشته استفاده کنیم. زمانی که ما در حال طراحی یک خودروی داچیا هستیم، همواره به مشتری فکر می‌کنیم. به عنوان مثال اگر از قطعات تزئینی کروم زیاد استفاده کنیم، مشتری با کمی تفکر از خود می‌پرسد که چرا باید برای چنین چیز‌هایی که هیچ کاربردی ندارد هزینه کنم.

داچیا تصاویر کابین خودرو را منتشر نکرده است، اما ادعا کرده که بیشتر تغییر و تحول نسل دوم داستر در این قسمت صورت گرفته است. دیوید دوراند، فضای بیرونی خودرو را دستخوش تکامل استراتژیک می‌داند، اما  انقلاب و تحول اصلی را در کابین خودرو توصیف کرده است. فضای داخلی داستر ۲۰۱۸،‌ سه‌شنبه ۲۱ شهریور در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت رونمایی می‌شود، جایی که داچیا مشخصات فنی شاسی‌بلند خود را هم ارائه خواهد داد.

در حالیکه شایعاتی مبنی بر عرضه نسخه هفت سرنشین خودرو مطرح است، خبرگزاری‌های رسمی از وجود نسخه‌ای با فاصله محورهای وسیع‌تر خبر داده‌اند. لازم به ذکر است که نسل اول داستر  که در بسیاری از کشورها ازجمله ایران، تحت برند رنو فروخته می‌شود؛ از شاسی‌بلند‌های کوچک و ارزان‌قیمت بازار جهانی به حساب‌ می‌آید. مدل‌های ۲۰۱۷ داستر، در کنار نمونه‌ی ۲ لیتری قبلی، از پیشرانه‌های ۱.۲ و ۱.۶ لیتری بنزینی و گزینه ۱.۵ لیتری توربودیزل استفاده می‌کنند. پیشرانه ۱.۲ لیتری بنزینی، برای مدل پایه این خودروی اقتصادی، ۱۲۳ اسب‌ بخار ، قدرت تولید می‌کند در حالیکه پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۱۲ اسب‌ بخار و گزینه توربودیزل ۱.۵ لیتری، ۱۰۷ اسب‌بخار به چهارچرخ منتقل می‌کنند.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر