نشست مشترک پایان سال روسأی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و مدیران معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور معاون شهردار تهران و رییس پلیس راهور پایتخت،برگزار شد.
میپنا – رییس پلیس راهور پایتخت با اشاره به این که باید به دور از جزیی نگری و بخشی نگری، مسائل و مشکلات موجود از جمله نحوه رانندگی و فرهنگ ترافیک را با نگاه منتقدانه مورد آسیب شناسی و دلایل و عوامل آن را مورد ریشه یابی قرار دهیم، گفت: تفکر فردی ما بر تفکر جمعی مان غالب است و این طرز فکر ریشه در لایه های نهفته ذهنی ما دارد و محصول دیروز و امروز نیست، بلکه نسل به نسل به ما رسیده است.سردار تیمور حسینی با بیان این که چنین تفکری حتی در ضرب المثل های ما که افراد را به جای تشویق به تفکر جمعی، به تفکر فردی ترغیب می کند نیز ریشه دوانده، افزود: ما نباید عالم بی عمل باشیم و در تفکر سازمانی نیز به عنوان یک قطعه از پازل مدیریت ترافیک کلانشهر تهران باید نقش خود را ایفاء کرده و در جای خود قرار بگیریم و شاه بیت این مهم آن است که هر دستگاه با سایر دستگاه های متولی و مسئول در ترافیک از لحاظ نظری و عملی، هم راستا و هماهنگ باشد.رییس پلیس راهور پایتخت با اشاره به این که پلیس راهنمایی و رانندگی در تهران، بیشترین تعامل را با مدیریت شهری دارد، اظهار کرد: نمره این تعامل انصافاً مثبت و رو به رشد ارزیابی می شود و امید است هر روز نقاط ضعف موجود کمتر و نقاط قوت آن بیشتر شود.سردار حسینی با بیان این که دوره ای که هر کس بخواهد ساز خودش را بزند و راه خودش را برود گذشته، تصریح کرد: ترافیک تهران رو به اصلاح و بهتر شدن است و این مهم نشان می دهد هدف گذاری مان هوشمندانه و آسیب شناسی مان اندیشمندانه بوده و از این رو می توانیم امیدوار باشیم راهی که می رویم، راه درستی است که ما را به مقصد خواهد رساند.امسال کشته های تصادفات تهران ۸۷ نفر کاهش یافترییس پلیس راهور پایتخت در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به این که در سال ۹۳ نیز مانند سه سال گذشته، تهران موفق شد رتبه نخست کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را در سطح کشور کسب نماید، اظهار کرد:با کاهش ۱۳ درصدی میزان کشته های ترافیکی در تهران، در سال جاری نسبت به سال گذشته، تعداد ۸۷ نفر از شهروندان این کلانشهر در جریان حوادث و سوانح رانندگی، جان خود را کمتر از دست دادند.سردار حسینی با بیان این که پلیس راهور در همه مراسم و مناسبت های طول سال از تعطیلات نوروز گرفته تا دهه مبارک فجر و از سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) گرفته تا دهه محرم مأموریت های ویژه ای را بر عهده دارد، تصریح کرد: شب چهارشنبه و همچنین روزهای پنج شنبه و جمعه آخر سال از جمله ایام پیش روست که پلیس راهور به صورت ویژه، مأموریت سامان بخشی به ترافیک شهر از جمله ساماندهی به مسیرهای منتهی به بهشت زهرا (س) را عهده دار است.رییس پلیس راهور پایتخت با اشاره به این که تلاشمان بر این اساس بوده که بتوانیم زمینه ای ایجاد کنیم تا با کم ترین استرس، در سایه تعامل و در محیطی آرام و با نشاط، مأموریت هایمان را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم، گفت: با این وجود، بدون عیب و ایراد نیستیم و با بازنگری در نقاط ضعف خود، در تلاشیم تا کمبودها و کاستی های خود را تا جای ممکن بر طرف کنیم و بتوانیم آن طور که شایسته مردم عزیزمان است، در خدمت آن ها باشیم و به ایشان خدمت کنیم.سردار حسینی در پایان اظهارت خود با بیان این که هدفمان این است که رانندگی با وسیله نقلیه شخصی را سخت و محدود کنیم، چرا که اعتقاد داریم شهر محل جولان خودروها نیست، خاطرنشان کرد: شهرها محل آرامش و راحتی انسان ها هستند و لذا سیاست گذاری های ما نیز باید معطوف به بسترسازی برای زندگی آرام و ایمن شهروندان در شهر باشد.۱۰۰ مناسبت در سال نیاز به تدابیر ترافیکی داردمعاون شهردار تهران نیز در این نشست با اشاره به این که آخرین روزهای سال با وجود ایامی همچون شب چهارشنبه و روزهای پنج شنبه و جمعه آخر سال از نظر ترافیکی سخت ترین ایام سال است، اظهار کرد: افسران و نیروهای پر تلاش راهنمایی و رانندگی و رانندگان و تلاشگران حمل و نقل عمومی و همچنین مهندسان و کارشناسان حوزه ترافیک در تهران، همچون سایر ایام سال تلاش خواهند کرد تا این ایام نیز با آرامش بیشتر و دشواری کمتری برای شهروندان سپری شود. تشکری هاشمی با بیان این که پلیس راهور در بیش از ۱۰۰ مراسم و مناسبت طول سال از جمله مراسم هفتگی نماز جمعه که نیاز به تدابیر و تمهیدات ترافیکی دارد، درگیر است که باید به این عزیزان خدا قوت بگوییم، تصریح کرد: البته شهرداری تهران به ویژه دست اندرکاران ناوگان حمل و نقل عمومی هم پا به پای این عزیزان تلاش می کند تا مراسم و مناسبت ها به شکل آبرومندانهای برگزار شود.معاون شهردار با اشاره به این که افتخار پیروی از اهل بیت (ع)، تجربه زندگی در حکومت اسلامی و توفیق خدمت به مردم کشور اسلامی مان، موفقیت هایی هستند که نصیب هر کس نمی شوند، اظهار کرد: امروز بسیاری از خدمت گزاران نظام، دوران شکوهمند انقلاب اسلامی و حماسه عظیم دفاع مقدس را به عنوان عطیه های الهی تجربه کرده اند و در حال حاضر به افتخار نوکری مردم نائل شده اند و باید قدر توفیقات ویژه ای که خداوند متعال نسبت به همه ما اعطاء نموده را به خوبی بدانند. تشکری هاشمی با بیان این که دوره توفیق خدمت به مردم و تاریخ مصرف هر فرد در این دوران سر انجام روزی به پایان خواهد رسید، اظهار کرد: نباید طوری عمل کنیم که هنگامی که به ما میگویند زمان خدمت شما به پایان رسیده، حسرت به دلمان بماند که چقدر توانستهایم از فرصتهایمان خوب استفاده کنیم و از این بابت حداقل غصه را بخوریم.دوران خودروسالاری به سر آمده استمعاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که ترافیک مانند بسیاری از موضوعات، سال به سال و حتی روز به روز دچار تحولات بسیاری میشود، اظهار کرد: علم ترافیک هر روز مسیر تکاملی خود را طی میکند و تکنولوژی سبک زندگی ما را عوض کرده و حتی روابط اجتماعیمان نیز را دستخوش تغییرات بسیار نموده است. تشکری هاشمی با بیان این که تغییرات تکنولوژیک را میتوان به قطاری در حال حرکت تشبیه کرد که ما برای همراه شدن با آن، باید همسو و همجهت حرکت کنیم، تصریح کرد: این که صرفاً به حفظ وضع موجود بسنده نماییم زیان کرده ایم، بلکه باید در راستای تغییرات مورد انتظار حرکت کرده و برای رسیدن به آرمانها و آرزوهایمان تلاش کنیم.معاون شهردار تهران با اشاره به این که امروز ترافیک تغییر ماهیت داده و دوران خودروسالاری و طراحی شهرها با محوریت خودروها به سر آمده و جوامع شهری به سمت اصالت مردم و منافع اکثریت شهروندان حرکت میکنند و تبدیل به جوامع انسانمحور شدهاند، اظهار کرد: امروزه توسعه تکنولوژی و دانش روز به موازات توسعه علوم انسانی و اجتماعی در حال تکامل است و به همین دلیل تلاش داریم تا در جهت اصلاح و بهبود ترافیک، بیشتر از حوزههای اجتماعی و فرهنگی استفاده کنیم. تشکری هاشمی با بیان این که آلمان با ۸۰ میلیون نفر جمعیت و ۴۶ و نیم میلیون دستگاه خودرو، جمعیتی بیشتر از ایران دارد و تعداد خودروهای این کشور حدود سه برابر کشورمان است، تصریح کرد: این در حالی است که تعداد کشتههای ایران در جریان تصادفات رانندگی ۱۸ هزار نفر و کشتههای آلمان ۳۶۰۰ نفر است و به عبارتی تلفات ترافیکی کشورمان پنج برابر این کشور است.برخی رانندگان عابران پیاده را تا آستانه مرگ پیش میبرندمعاون شهردار تهران با اشاره به این که نگرش حاکم بر جریان ترافیک در کشورهای توسعه یافته جهان از نگاه ماشینی به نگاه انسانی تغییر پیدا کرده، اظهار کرد: بدون تردید هر قدر عرضه را بیشتر کنیم، به میزان بسیار بیشتر از آنچه ایجاد کردهایم، تقاضا به وجود میآید و هر چه در این جهت تلاش کنیم پس از مدتی این تلاش، بی اثر و بی ثمر میشود. تشکری هاشمی با بیان این که ما باید به دنبال روشهایی باشیم که مردم را به بهترین شیوه ممکن به مقصد برسانیم، تصریح کرد: امروز نگاه دنیا به حمل و نقل، مبتنی بر توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی در راستای به حداکثر رساندن سفرهای شهری با وسایل نقلیه عمومی و به حداقل رساندن سفرهای شهری با وسایل نقلیه شخصی است.معاون شهردار تهران با اشاره به این که در کشوری مانند آلمان، اگر عابر پیاده با چشمان بسته از گذرگاه عابر پیاده در عرض خیابان عبور نیز کند، میتواند اطمینان کامل داشته باشد که به سلامت به آن طرف خیابان میرسد، گفت: آیا در کشور ما فردی که با دو چشم بینا و با بدنی که در سلامت کامل قرار دارد، قصد عبور از عرض خیابان و آن هم در گذرگاه عابر پیاده را داشته باشد، میتواند مطمئن باشد هنگام رفتن به آن طرف خیابان جان سالم به در میبرد؟ تشکری هاشمی در خاتمه با بیان این که اگر رانندهای در آلمان برای بار دوم مرتکب تخلف عبور از چراغ قرمز شود، وی را به منظور حصول اطمینان از سلامت عقلانیاش به مراکز تست عقلانیت معرفی میکنند، خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که برخی از رانندگان ما در گذرگاههای عابر پیاده که با برجستگی مشخص شدهاند تا حداقل برای این که به خودروی خودشان آسیب نرسد، سرعت خود را کاهش دهند نیز سرعت خود را کم نمیکنند و عابران پیاه را تا آستانه مرگ پیش میبرند و به راحتی حقوق انسانی، قانونی و شرعی آنها را زیر پا میگذارند.منبع:مهر
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر