مدیرعامل شرکت پست کشور از فاصله بسیار زیاد شرایط پستی کشور با دنیا خبر داد.
نود آی سی تی – حسین مهری مدیرعامل شرکت پست ایران در جریان بازدید از
اداره کل پست استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پست نقش رابط بین
دولت و مردم، دولت با دولت و مردم با مردم را برعهده دارد.
وی با تأکید بر اینکه عملیاتی شدن دولت الکترونیک عملاً بدون حضور شرکت پست
به انجام نخواهد رسید، گفت: طبق نظر رئیس جمهوری همه امور باید الکترونیکی
انجام شود و پست در این راستا نقش مؤثری را برعهده دارد.
مهری تصریح کرد: عملیاتی شدن دولت الکترونیک باعث میشود که ارتباط مردم با
نهادها، دستگاههای دولتی و کارمندان به حداقل ممکن برسد، بهرهوری،
سالمسازی محیط ادارات و امنیت مردم افزایش یابد و در کنار آن کاهش
هزینههای جاری دولت، کاهش ترافیک و کاهش مشکلات زیستمحیطی نیز محقق شود.
وی با اشاره به تعلق بالاترین سرانه مرسولات دنیا به شرکت پست آمریکا
افزود: هر ساله به ازای هر شهروند در آمریکا هزار مرسوله پستی جابجا میشود
و در واقع هر شهروند در طول روز ۳.۵ خدمت از پست آمریکا دریافت میکند و
این امر نشان میدهد که کلیه اقدامات و خریدها به واسطه اینترنت و نهایتاً
پست صورت میگیرد.
رئیس هیات مدیره شرکت پست ایران جایگاه پست و سرانه مرسولات در کشور را
پایین دانست و با اشاره به افزایش حجم مرسولات پستی مردم در سال جاری نسبت
به سال گذشته سرانه مرسولات کشور را هشت مرسوله عنوان کرد و گفت: امید است
که این رقم تا پایان سال به ۸.۵ برسد. در این راستا استان مرکزی سال گذشته
بالاتر از سرانه کشور و رقم مرسولات آن ۹ بوده در صورتی که رقم پست مرسولات
در سال گذشته در کشور به ازای هر نفر ۷.۲ بوده است.
وی با بیان اینکه متوسط سرانه مرسولات دنیا ۵۰ است، گفت: ایران با متوسط
سرانه مرسولات در دنیا بسیار فاصله دارد. این رقم در آسیا و اقیانوسیه ۱۱.۲
است و تلاش داریم که حداقل رقم مرسولات کشور را به متوسط رقم مرسولات در
آسیا و اقیانوسیه برسانیم.
مهری به تغییر مأموریتهای پست اشاره کرد و افزود: در گذشته شرکت پست صرفاً
در امر پست نامه و امانات فعال بود اما، در چند ساله اخیر ماموریتهای
جدید علاوه بر فعالیتهای فیزیکی برای شرکت تعیین شده است که به فعالیتهای
الکترونیکی و مالی نیز مربوط میشود. در حال حاضر در ابتدای راه هستیم و
با شرایط ایدهال فاصله داریم اما، افزوده شدن ۹ سرویس و ۱۲۲ خدمت جدید و
توسعه ماموریتها نشانگر این مهم است که تمام تلاش ما مصروف به افزایش
خدمات و بهبود خدمترسانی است.
وی میزان مرسولات جابهجا شده در کشور در هشت ماهه نخست سال را ۴۱۸ میلیون
عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد رشد ترافیکی داشته است.
این رقم در استان مرکزی به ۸.۵ میلیون مرسوله میرسد که نسبت به سال گذشته
نیز پنج درصد رشد نشان می دهد و امید است که با برنامهریزیهای صورت گرفته
عقب افتادگیهای موجود در این عرصه به سرعت جبران شود.
مدیرعامل شرکت پست ایران با اشاره به اینکه سیر مرسولات عادی در کشور از سه
روز تا هفت روز است، اضافه کرد: این زمان در خصوص مرسولات دیگر متفاوت است
برای مثال در پست پیشتاز زمانی بین ۲۴ ساعت تا پنج روز در نظر گرفته
میشود و در پستهای ویژه نیز این زمان بین ۱۰ تا ۳۶ ساعت است البته کلیه
این زمانبندیها به زیرساختهای کشور برمیگردد.
وی همچنین از امضای قراردادهایی با هواپیمایی امارات برای انجام سریعتر
فعالیتهای پستی خبر داد و گفت: این قرارداد روز گذشته به امضا رسید و
همچنین با شرکت ایرلاین ترکیش نیز قراردادی منعقد شده است تا سرویسدهی به
مردم با سرعت بیشتری به انجام برسد.
مهری در ادامه در خصوص واگذاری شرکت پست به بخش خصوصی گفت: هیچ جای دنیا
پست به بخش خصوصی واگذار نشده است و ما نیز اصرار داریم که واگذاری به هیچ
وجه صورت نپذیرد.
وی افزود: سال گذشته واگذاری شرکت پست به بخش خصوصی در دستور کار سازمان
خصوصیسازی قرار گرفت که خوشبختانه با پیگیریهایی که صورت گرفت و همچنین
با اعتقاداتی که دولت دارد جلساتی برگزار شد، گزارشات به مجلس برده شد و در
کمیسیونهای اصل ۴۴، ارتباطات و صنایع استدلالها بررسی شد و خوشبختانه
این واگذاری به انجام نرسید.
مهری با تأکید بر اینکه آزادسازی در دستور کار شرکت قرار دارد گفت: در این
راستا دفاتر پیشخوان واگذار شده است، خطوط فرعی در حال واگذاری است،
بخشهای خدماتی در گذشته واگذار شده است اما، اینکه شرکت واگذار به بخش
خصوصی شود در دستور کار قرار ندارد و تنها چیزی که در مجلس نهایی شد اخذ
مجوز اپراتور دوم و سوم شرکت بود.
وی درباره وضعیت اپراتور دوم اظهار کرد: اپراتور دوم در کشور هنوز فعال
نشده است. شرکت پست به صورت یک شرکت دولتی باقی میماند که خدمات پایه پستی
را در کشور به انجام برساند، خدمات روستایی را نیز به جهت عدم تمایل بخش
خصوصی به ورود به روستاها باید در قالب خدمات دولتی انجام دهیم. بحث کدپستی
نیز به عهده شرکت است و دولتی باقی خواهد ماند، همچنین از آنجاکه تمبر در
زمره اوراق بهادار است باید در کشور متولی داشته باشد و در نتیجه امکان
واگذاری آن به بخش خصوصی وجود ندارد. در بحث بینالملل و مراودات جهانی
باید بخشی حاکمیتی و دولتی پاسخگو باشد.
مدیرعامل شرکت پست با بیان اینکه این شرکت یارانه دریافت میکند و هنوز
قیمت تمام شده از سوی مردم اخذ نمیشود، تصریح کرد: تلاش ما بر این است که
با افزایش بهرهوری کاستیها را جبران کنیم. امسال با توجه به افزایش ۲۵
درصدی هزینهها در کشور تنها ۱۲.۵ درصد افزایش هزینهها اتفاق افتاد و ۱۲.۵
درصد باقی را از طریق افزایش بهرهوری تأمین کردیم.
وی اضافه کرد: امسال حدود ۹ درصد کاهش نیروی انسانی در شرکت داشتیم و این
رقم با ادغام، حذف شبکههای موازی، کوچکسازی ستاد و یک معاونته شدن
استانها انجام گرفته است. چیزی حدود ۱۲۰۰ نفر به واسطه بازنشستگی، بازخرید
و بازنشستگی پیش از موعد از چرخه شرکت خارج شدند و این اقدام در راستای
چابکی مجموعه، کوچک شدن آن، سرعت بخشیدن به روند فعالیتها و کاهش هزینهها
صورت گرفته و همچنین اصلاحاتی در ساختار مالی کشور اعمال شده است.
مهری این کاهش ۹ درصدی نیروی انسانی مجموعه را زمینهساز افزایش ۱۶ درصدی
حجم کاری، افزایش سرویسهای خدماتی جدید و افزایش بهرهوری به منظور کاهش
فشار به مردم عنوان کرد.
وی در خصوص وضعیت مالی و بدهیهای شرکت گفت: این شرکت در شرایطی تحویل
گرفته شد که ۳۵۰۰ میلیارد ریال بدهی داشت و عملاً مشمول ماده ۱۴۱ بود و
همچنان نیز مشمول این ماده است که براساس آن در صورتی که شرکتی سه سال در
ماده ۱۴۱ باشد باید اعلام ورشکستگی کند. بدهیهای سنگینی نیز به دفاتر
خدمات ارتباطی، پیشخوان، پیمانکاران خطوط و هواپیماییها و … داشتیم و در
کنار آن ملزومات اولیه همچون تمبر، نقش تمبر، کیسه لیبل و … در مجموعه
وجود نداشت که با کمک و تلاشهای صورت گرفته وضعیت رو به بهبود است.
رئیس هیئت مدیره شرکت پست اضافه کرد: خوشبختانه وضعیت رو به بهبود است و از
بهرهوری منفی به بهرهوری مثبت ارتقا داشتهایم و پیشبینی میکنیم که
امسال از بدهی ۳۵۰۰ میلیاردی، ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت شود و کل
بدهی موجود دو تا سه سال آینده پرداخت شده و شرکت را از زیان کامل خارج
کنیم.
ارسال یک نظر