در حال خواندن
ایمیل دوباره قطع شد‌
0

قطعی دسترسی به سرویس‌های ایمیل از سوی کاربران ایرانی طی ۱۰ روز اخیر وارد مرحله دوم اجرا شده است و کسانی که باید دلایل این قطعی‌ها را ذکر کنند، سکوت‌ اختیار کرده‌اند.
نود آی سی تی – قطعی‌های مکرر سرویس‌دهنده‌های ایمیل همچنان ادامه دارد و تقریبا کاربران به تناوب آن عادت می‌کنند. این امر به مرحله‌ای رسیده است که فعالیت کاربران اینترنت در داخل کشور، مخصوصا کاربرانی را که بخش عظیمی از فعالیت‌هایشان توسط ایمیل انجام می‌شود، هر چند وقت یک‌بار مختل می‌کند.
حدود ۱۰ روز گذشته دسترسی به ایمیل‌ها قطع شد و به مدت چند روز تداوم یافت؛ حال چند روزی بیش‌تر نمی‌گذرد که مجددا و یک روز پس از راه‌اندازی فاز نخست شبکه علمی کشور، شاهد همان رویه و قطعی ایمیل‌ها هستیم.
این قطعی دقیقا همزمان با افتتاح فاز شبکه علمی کشور اتفاق افتاد، این بحث را در بین محافل و فعالان مرتبط با ICT مطرح کرده است که شاید هدف بسترسازی و ترویج استفاده از ایمیل داخلی باشد که در درگاه کشور قابل دسترسی است.
این وضعیت را برای کاربرانی نارضایتی فراوانی به دنبال داشته است که تا حال حاضر از سرویس‌های مشهور ایمیل همچون جی‌میل و یاهو استفاده می‌کرده‌اند. البته از سوی دیگر بارها در زمینه امن نبودن اطلاعات و حریم‌های شخصی در استفاده از سرویس‌دهندگان خارجی هم مطرح شده است اما به هر دلیل کاربران ایرانی هنوز به استفاده نکردن از این خدمات سوق نیافته‌اند.
علاوه بر این مباحث، در زمینه بحث حقوق شهروندی نیز علی مطهری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دو هفته پیش عنوان کرده بود که باید دلیل قطع پست الکترونیکی شهروندان ایرانی طی چند روز اخیر، از مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری شود که آیا مشکلات فنی دلیل قطع ایمیل‌هاست یا سرورهای کشورهای خدمات‌دهنده دچار قطعی شده‌اند.
گفتنی است، نتیجه پیگیری از شرکت ارتباطات زیرساخت کشور، شرکت مخابرات ایران و سازمان فناوری اطلاعات به این پاسخ انجامید که این قطعی‌ها، به هیچ یک از این ارگان‌ها مربوط نمی‌شود تا همچنان معمای اختلالات اینترنت و قطعی‌های هر از چندگاهی ایمیل‌ها در کشور نامشخص بماند.

به راستی چرا مدیران ارتباطی با وجودی که می‌دانند چه نهادی پایش را بر گلوی ایمیل‌های خارجی گذاشته باز هم سکوت اختیار کرده و چوب این اختلال را به جان می‌خرند. البته ما نیز همچون سایر کاربران این حق را براساس حقوق شهروندی برای خود قائلیم که در هر حالتی که مدیران کشور براساس صلاحدید خود بستن ایمیل‌های خارجی را الزام بدانند حداقل کاری که باید برای کاربران انجام دهند این است که اولا زیرساخت لازم برای جایگزین ایمیل‌های فعلی را ایجاد کنند و قبل از محدود کردن دسترسی به ایمیل‌های خارجی زمانی را برای انتقال اطلاعات به کاربران اینترنت بدهند.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر