بعد از انتشار خبر خرید واتس اپ توسط فیس بوک آن هم با قیمت نجومی۱۹ میلیارد دلار، بسیاری از کارشناسان تعجب خود را ابراز کردهاند. در واقع، این بزرگترین سرمایهگذاری فیسبوک تا به حال محسوب میشود.
نود آی سی تی – این در حالی است که گوگل هم در پی این شرکت بوده است و چند وقت پیش اعلام کرد که میخواهد واتس آپ را به مبلغی بیش از ۱۹ میلیارد دلار بخرد، اما برخلاف اینکه این مبلغ خیلی بیشتر از مبلغ پیشنهادی فیس بوک است، این پیشنهاد از سوی بنیانگذاران واتس آپ رد شد. جان کوم و برایان آکتون، بنیانگذاران واتس آپ در این مورد گفته اند که پیشنهاد گوگل را رد کرده اند، زیرا تمایل بیشتری به فروش این شرکت به فیس بوک دارند. واتساپ، در سراسر دنیا ۴۵۰ میلیون کاربر دارد و به ویژه در بین کسانی که میخواهند مجانی پیامک بفرستند پرطرفدار است. واتساپ پیامک کاربران را از اینترنت ارسال میکند و به گفته این شرکت، هر روز یک میلیون نفر به کاربران آن اضافه میشود. استفاده از این اپلیکیشن در سال اول مجانی است و بعد از آن کاربران باید ماهانه یک دلار بپردازند، البته این شرکت خدمات رایگان هم ارایه میکند. مارک زوکربرگ، بنیانگذار فیسبوک در بیانیهای واتساپ را سرویسی “فوق العاده با ارزش” توصیف کرد و گفت فکر خرید واتساپ ۱۱ روز پیش از ذهنش گذشته است. او پیشبینی کرد کاربران واتساپ از میلیارد نفر خواهد گذشت. بن باجارین از شرکت خدمات مشاوره کریتیو استراتژیز هم معتقد است واتساپ در راه رسیدن به یک میلیارد کاربر است و رشد آن “بسیار بسیار سریع تر از فیسبوک است”. جان کوم یکی از بیانگذاران واتساپ هم به هیات مدیره فیسبوک ملحق خواهد شد در بیانیه ای گفت: ما خوشحال و مفتخریم که با مارک و فیسبوک شریک تجاری باشیم و همچنان به خدمات خود به کاربران در سراسر دنیا ادامه دهیم.سیاست واتساپ تاکنون این بوده که از پذیرش تبلیغ پرهیز کند و آن را توهین به کاربران میدانست در حالی که فیسبوک به طور گستردهای از تبلیغات تجاری استفاده میکند. مارک زوکربرگ گفته قصد ندارد از واتس اپ برای تبلیغ استفاده کند چون تصور نمیکند بهترین راه کسب درآمد از سرویس پیامکرسان، آگهی تبلیغاتی باشد. کیتی بویل تحلیلگر تجارت دیجیتال نیز در این مورد گفت: خرید واتس اپ برای فیسبوک اهمیتی فراتر از در آمدزایی از راه آگهی داشته است؛ از جمله اینکه واتس آپ کاربرانی جوان دارد و بیرون آمریکا پرطرفدار است.فیس بوک در پی چیست؟فیسبوک در فروردین ماه سال ۱۳۹۱ نیز اینستاگرام را از آن خود کرده بود. به همین دلیل ذهن همه به این موضوع متبادر شده که چرا فیسبوک چنین تصمیمیگرفته است؟ زمانی که مارکزاکربرگ از هدف خود برای ایجاد ارتباط بین تمامیافراد روی کره زمین صحبت میکند، وی فقط به فکر فیگور تبلیغاتی صرف نیست؛ بلکه وی سودای مالکیت بر زیرساختهای ارتباطی جهانی را که در آن زندگی میکنیم در ذهن خود میپروراند. شاید پرداخت ۱۶ میلیارد دلار برای تصاحب سرویس پیامرسانی WhatsApp یکی از نشانههای این طرز تفکر در ادامه خریدهای پیشین این شرکت باشد.به گزارش فناوران، تصاحب WhatsApp توسط فیسبوک بیشتر شبیه به تقویت مواضع کمپانی تحت تسلط زوکربرگ در دنیای اپلیکیشنهای مخصوص برای ابزارهای قابلحمل است؛ اما این خرید علیرغم منافعی که برای فیسبوک خواهد داشت، تاثیراتی را در روند استفاده از این اپلیکیشن برای کاربران دربر دارد. با تصاحب چنین کمپانیهایی توسط فیسبوک، دیواری در مقابل سرویسها و اپلیکیشنهایی کشیده میشود که پیش از خرید، کاربران میتوانستند با استفاده از آنها ارتباط برقرار کنند. اینستاگرام به اشتراکگذاری تصاویر را به فرمیبه انجام میرساند که فیسبوک از انجام آن ممانعت میکند. WhatsApp نیز اولین سرویسی است که امکان برقراری ارتباط بین کاربران تلفنهایهوشمند و تلفنهایهمراه معمولی را فراهم میکند و این ویژگی چیزی است که فیسبوک از داشتن آن بیبهره است. فیسبوک در حال پر و بال گرفتن و افزایش سرویسها و خدماتی است که دراختیار کاربران خود قرار میدهد.
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر