در حال خواندن
ارایه خدمات بانکی در باجه‎ها و خودپردازهای سیار در آینده‎ نزدیک
0

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک رفاه کارگران گفت: در زمینه باجه‎ها و خودپردازهای سیار جدیدا اقدام به خریداری تجهیزات مورد نیاز کرده‎ایم و با تکمیل زیرساخت شبکه‎ اختصاصی سیار خود مبتنی بر ارتباطات ماهواره‎ای و بی سیم، ارایه این نوع خدمات در آینده‎ نزدیک آغاز می‎شود.

نود آی سی تی – ضیاء الدین حجاری در خصوص اقدامات این بانک در پیاده سازی بانکداری الکترونیک و برنامه‎های در دست اقدام در این راستا، افزود: از آنجا که پیش نیاز ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی ایجاد زیرساخت شبکه‎ای گسترده و سامانه‎ متمرکز بانکی است بانک رفاه با ارایه سامانه خدمات بانکی متمرکز حساب‎های همراه و اتصال آن به کانال‎های مختلف پرداخت اعم از سامانه‎ کارت، تلفن‎بانک، اینترنت بانک، موبایل بانک، ساتنا، پایا، خودپردازها و پایانه‎های فروش از طریق سامانه‎ متمرکز مدیریت کانال تلاش کرده است در یک ساختار و معماری استاندارد و یکپارچه، خدمات بانکداری الکترونیکی خود را توسعه داده و به مشتریان عرضه کند.
وی ادامه داد: مواردی چون تدارک و استقرار سامانه‎ Core Banking برای پاسخ گویی بهتر و کارآمدتر به نیازهای حال و آینده، افزایش تعداد دستگاه‎های خودپرداز و تعداد پذیرندگان، توسعه‎ پایانه‎های فروشگاهی، توسعه‎ واحدهای الکترونیکی سلف سرویس، توسعه‎ خدمات موبایل بانک در راستای برنامه‎ها و  دستورالعمل‎های بانک مرکزی، راه اندازی و توسعه‎ واحدهای ارایه کننده خدمات سیار، توسعه‎ کاربرد کارت‎های اعتباری از طریق تنوع بخشی و جذاب سازی کسب و کار، ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی اختصاصی ویژه‎ هر مشتری حقیقی و حقوقی، ترویج استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی در عموم مشتریان از طریق آموزش و فرهنگ سازی درون و برون سازمانی و ایجاد ساختارها و واحدهای سازمانی مورد نیاز برای نیل به اهداف تعیین شده از جمله برنامه‎های بانک رفاه در حوزه‎ی توسعه‎ی بانکداری الکترونیکی است.
وی در خصوص تمهیدات بانک رفاه برای جلوگیری از کاهش سرعت پیاده سازی بانکداری الکترونیک نظر به تحریم بانکی ایران از سوی برخی کشورها، خاطرنشان کرد: تحریم‎های ناعادلانه از گذشته هم وجود داشته و مقابله با آنها موضوع و مساله‎ی تازه‎ای برای ما بشمار نمی‎رود؛ چراکه با تکیه بر دانش و انگیزه نیروهای متخصص و متعهد داخلی نه تنها توانسته ایم بر محدودیت های ایجاد شده فایق آییم بلکه با تبدیل تهدیدات به فرصت‎ها، دانش فنی و مهارت های ارزشمندی در حوزه‎ی بانکداری الکترونیک در داخل کشور رشد یافته است؛ به گونه‎ای که هم اکنون در حوزه‎های نرم افزار، تجهیزات و امکانات امنیتی و به کارگیری و راهبری بهینه‎ی تجهیزات کاملاً با اتکاء به نیروهای متعهد داخلی نیازهای کشور در سطح قابل قبولی نسبت به کشورهای منطقه مرتفع می‎شود.
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک رفاه کارگران در پاسخ به خبرنگار سیتنا در مورد موانع و تنگناهایی که مانع از حضور این بانک در برخی مناطق شده و در خصوص اینکه بانکداری الکترونیک تا چه حد توانسته این عدم حضور فیزیکی را جبران کند؟ گفت: با توجه به بخش بندی مشتریان بانک بر اساس نیازها و ویژگی های هر بخش، بانک رفاه تلاش کرده است با به کارگیری هر چه بهتر فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسخگوی نیازهای بانکی مشتریان و جامعه در سراسر کشور باشد. در این راستا در مکان‎هایی که نیاز به حضور فیزیکی بانک است ولی توجیهات هزینه و فایده برای ایجاد یک شعبه کامل وجود ندارد واحدهای راه دور از یک شعبه مادر در مکان‎های جغرافیایی مورد نظر مستقر شده و با استفاده از امکانات تکنولوژیک به صورت کاملاً چابک و با حداقل هزینه به مشتریان ارایه خدمات می‎کنند.
وی ادامه داد: برای مشتریان سازمانی و شرکتی که از امکانات IT  لازم برخوردار هستند خدمات الکترونیکی ویژه‎ای خاص هر سازمان مهیا شده و از طریق زیرساخت شبکه‎ای و اینترنتی در محل همـان سـازمان‎ها، خدمـات مـورد نیاز به صـورت کاملاً الکترونیکی ارائـه می‎شود. در مورد طیف عمومی‎تر مشتریان توسعه‎ی کانال‎های غیرحضوری فارغ از زمان و مکان جغرافیایی به صورت سبد متنوعی از خدمات بانکداری الکترونیکی از جمله تلفنبانک، موبایل بانک، اینترنت بانک، خدمات مربوط به کارت، خودپرداز و پایانه های فروش ارائه می‎شود که با نگاهی به فهرست خدمات فوق درصد بسیار بالایی از نیازهای مشتریان برای مراجعه  حضوری به واحدهای فیزیکی بانک مرتفع شده است.
وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است خدمت رسانی به مشتریان فرآیندی پویا است و نیازمند اخذ بازخورد و بازبینی در یک چرخه‎ی بهبود مستمر برای روز آمد کردن خدمات بانکی به مشتریان می‎باشد.
ضیاء الدین حجاری در مورد اینکه با توجه به ارایه همه‎ی خدمات بانکی با حداقل هزینه توسط باجه و خودپرداز سیار بانکی چه اقداماتی در خصوص استفاده از این دستگاه‎ها انجام شده است؟ گفت: در زمینه‎ی باجه‎ها و خودپردازهای سیار جدیداً اقدام به خریداری تجهیزات مورد نیاز کرده ایم و با تکمیل زیرساخت شبکه‎ی اختصاصی سیار خود مبتنی بر ارتباطات ماهواره‎ای و بی سیم، ارایه این نوع خدمات در آینده نزدیک آغاز می‎شود.
وی خاطرنشان کرد: انجام این مهم پیرو بررسی‎های میدانی و شناخت نیازهای بازار و تکمیل سبد خدمات بانک رفاه بوده است.
وی در مورد نحوه‎ی ارایه خدمات بانکی در تعطیلات نوروز، اظهار داشت: طبق روال هر سال تعدادی از شعب و باجه‎های بانک به صورت کشیک در ایام تعطیلات نوروزی دایر بوده و به مشتریان ارائه خدمت می کنند، ولی با توجه به تعطیلی اکثر شعب و واحدهای فیزیکی بانک، بدیهی است انتظار بیشتری از امکانات بانکداری الکترونیکی برای ارائه خدمت در این ایام وجود دارد، از این رو تمهیدات و آمادگی های ویژه ای برای ایام نوروز در نظر گرفته شده است.
وی در تشریح این خدمات به سیتنا گفت: سرویس دهی، پول گذاری و آماده به خدمت نگاه داشتن دستگاه‎های خودپرداز تحت نظارت ۲۴ ساعته واحد مانیتورینگ شبکه خود پردازهای بانک از جمله این خدمات است، همچنین پاسخگویی شبانه روزی مرکز امداد مشتریان بانک ( Help Desk ) که به صورت ویژه‎ای برای این ایام تقویت شده و آماده خدمت دهی است در این ایام صورت می‎گیرد.
وی تاکید کرد: هماهنگی با تأمین کنندگان و شرکت‎های طرف قرارداد بانک در کلیه موارد اعم از زیرساخت شبکه و ارتباطات سامانه‎های نرم افزاری، سخت افزار و سایت مرکزی به منظور تأمین نیروهای کشیک ویژه به صورت ۲۴ ساعته برای اطمینان از تداوم سرویس دهی سامانه‎های الکترونیکی بانک نیز در دستور کار قرار گرفته است. بدیهی است نیروهای واحدهای IT بانک که در رابطه با سامانه های بانکداری الکترونیکی فعالیت می‎کنند به صورت دائمی و فارغ از ایام تعطیل در محل بانک انجام وظیفه می‎کنند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر