در حال خواندن
رونمایی از خودروی پرنده ایرباس در نمایشگاه ژنو
0

ایرباس با همکاری ایتال دیزاین اولین خودروی پرنده مفهمومی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در نمایشگاه خودرو ژنو را رونمایی کرد.

نود فناوری – شرکت‌های حاضر در صنایع هوافضا و خودروسازی کمتر باهم همکاری می‌کنند، اما زمانی که این اتفاق میسر می‌شود، محصول نهایی ظاهری شبیه به خودرو و هواپیما پیدا می‌کند.

محصول جدید ایتال‌دیزاین و ایرباس با نام Pop.Up یک وسیله‌ی حمل‌ونقل مفهومی و چندوجهی است که توانایی استفاده از زمین و هوا برای جابجایی را دارد. این وسیله شامل سه لایه‌ی اصلی می‌شود.

نخست، شما یک پلتفرم هوش مصنوعی دارید که قادر به مدیریت حمل‌ونقل بوده و می‌تواند پیشنهادهای جایگزین برای تجربه‌ی ‌یک سفر بی‌وقفه را ارائه کند. لایه‌ی دوم کپسول حمل مسافر است که می‌تواند با دو ماژول موتوردار الکتریکی (برای زمین و هوا) همراه شود. لایه‌ی نهایی رابط کاربری است که به شکل مجازی با افراد ارتباط برقرار می‌کند.

مدل مفهومی Pop.Up که در نمایشگاه خودروی ژنو امسال رونمایی شد، خودرویی با توانایی حمل دو سرنشین است که می‌تواند آزادانه و در هرکجا به شکل عمودی از زمین بلند شود و نقش یک وسیله‌ی پرنده را ایفا کند. به‌راستی‌ که می‌توان پیوند دو صنعت هوافضا و خودرو را در این محصول مشاهده کرد.

این وسیله‌ی نقلیه، از دیدگاه عملیاتی، توانایی جابجایی مسافران را داشته و از طریق یک اپلیکیشن ساده قابل رزرو است. Pop.Up قادر است تا به شکل خودکار بهترین شیوه‌ی حمل‌ونقل مسافر را انتخاب کند و در این راه به پارامترهایی چون زمان، میزان ترافیک، هزینه‌ها، تقاضا برای رزرو اشتراکی و موارد دیگر توجه می‌کند. اگر سفر انجام‌شده هوایی باشد، زمانی که خودرو به مقصد رسید، ماژول‌های هوایی و زمینی به‌طور خودکار به ایستگاه‌های شارژ مجدد برگشته و منتظر مشتریان بعدی می‌مانند.

Pop.Up دارای بدنه‌ای فیبرکربنی به ابعاد ۲.۶ متر طول، ۱.۴ متر ارتفاع و ۱.۵ متر عرض است. زمانی که از ماژول زمینی Pop.Up استفاده می‌شود، این وسیله تبدیل به یک خودروی شهری برقی می‌گردد. بااین‌حال این وسیله در هنگام سفرهای هوایی، با یک ماژول هوایی پروانه دار (۵ متر در ۴.۴ متری) با ۸ روتور ضد چرخش کار می‌کند.

ماتیاس تامسن، مدیر بخش حمل‌ونقل هوایی درون‌شهری ایرباس، می‌گوید:

افزودن بعد سوم به شبکه‌های حمل نقل چندوجهیِ بدون وقفه، به بهبود کیفیت زندگی و چگونگی جابجایی ما از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر کمک می‌کند. طراحی موفق به همراه پیاده کردن راه‌حل‌های صحیح برای کارکرد در روی زمین و هوا نیازمند یک همکاری مشترک در بخش خودرو و هوافضا است. همکاری با دولت‌های محلی برای تأمین زیرساخت‌ها و اجرای مقررات نیز یکی دیگر از الزامات این کار است. ایتال‌دیزاین با تجربه‌ی فراوان خود در طراحی خودروهای استثنایی، شریکی هیجان‌انگیز برای ایرباس در محقق ساختن این پروژه‌ی مفهومی بود.
اگر شما هم در مورد عملکرد و دامنه‌ی حرکتی این وسیله‌ی نقلیه کنجکاو هستید، بدانید که ماژول زمینی این وسیله با استفاده از دو موتور توانایی تولید ۸۰ اسب بخار قدرت را داشته و تنها به ۱۵ دقیقه شارژ برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت با دامنه‌ی حرکتی ۱۳۰ کیلومتر نیاز دارد. بااین‌حال ماژول هوایی این وسیله توانایی تولید ۱۸۲ اسب بخار را داشته و با همان مدت‌زمان شارژ به حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد؛ اما حداکثر مسافت هوایی قابل پیمایش با این وسیله (بدون بار) کمتر از ۱۰۰ کیلومتر است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر