در حال خواندن
امسال چه کسی صادرکننده نمونه نرم‌افزار کشور می‌شود؟
0

در آستانه ۲۹ مهرماه، روز ملی صادرات و اعلام صادرکنندگان نمونه سال ۹۰، گمانه‌زنی‌ها در مورد انتخاب صادرکننده نمونه بخش نرم‌افزار آغاز شده است.
نود آی سی تی – از سال ۸۳ تاکنون، سازمان توسعه تجارت اقدام به معرفی صادرکننده نمونه در بخش نرم‌افزار کرده است. البته این انتخاب مستمر نبوده و در سال‌هایی  مانند سال ۸۷، صادرکننده نمونه بخش نرم‌افزار انتخاب نشده است.
در سال گذشته، شرکت سروش مهر آریا با مدیریت ابراهیم بهادری به عنوان صادرکننده نمونه کشور در سال ۱۳۸۹ انتخاب شد. هرچند میزان صادرات سروش مهر اعلام نشد، اما تمام محصولات این شرکت به زبان فارسی بوده و به مانند اکثر صادرکنندگان نرم‌افزار ایران، ایرانیان مقیم خارج را هدف قرار داده است. شاید همین بازار هدف هم، نداشتن سایت انگلیسی برای شرکت سروش مهر را به عنوان یکی از ابتدایی‌ترین ابزار اطلاع‌رسانی برای حضور در بازارهای خارجی توجیه کند.
 
معیارهای انتخاب صادرکننده سال ۹۰
سازمان توسعه تجارت معیارهای انتخاب صادرکنندگان نمونه  گروه IT  سال ۹۰ را در چهار بخش اعلام کرده است. در بخش نخست درآمد ارزی حاصل از صادرات به عنوان پرامتیازترین بخش مطرح است. در این بخش میزان صادرات حداکثر ۳۲۰ امتیاز و داشتن روند صعودی صادرات در سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸، هشتاد امتیاز دارد. به این منظور صادرکننده باید مستندات مالی تایید شده از سوی کارفرمای خارجی مبنی بر دریافت وجه قرار داد و یا فاکتورفروش یا قرارداد معتبر که به تایید کارفرمای خارجی، اتاق بازرگانی یا وزارتخانه‌های مرتبط و نیز نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور هدف رسیده باشد را ارایه کند. البته در مورد حداقل میزان صادرات حرفی به میان نیامده است.
در بخش دوم کیفیت محصول و خدمات صادراتی و رعایت استانداردها مد نظر قرار گرفته است. گواهینامه‌های استاندارد بین‌المللی (کیفی و مدیریتی) و داشتن مستندات کاربری سیستم به صورت چند زبانه هر کدام ۵۰ امتیاز و ثبت نرم افزار صادراتی در داخل کشور ۱۰۰ امتیاز دارد.
بخش سوم، بازاریابی است و در مجموع ۳۵۰ امتیاز دارد. ارایه خدمات پس از فروش، CD و دفترچه راهنما به صورت دیجیتالی، دفترچه راهنما به صورت سنتی، پشتیبانی از طریق اینترنت، گواهی حسن انجام کار، دارا بودن نمایندگی فروش در خارج از کشور، تنوع محصولات و خدمات صادراتی، گستردگی بازارهای هدف، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج و همراهی با هیات‌های تجاری از موارد امتیازآور است.
در این بخش به ازای هر نمایندگی ۲۵ امتیاز، به ازای هر محصول ۲۵ امتیاز، به ازای هر بازار ۱۰ امتیاز، به ازای هر نمایشگاه بین‌المللی ۱۵ امتیاز، به ازای هر هیات تجاری ۱۰ امتیاز و به ازای هر تنوع محصول ۲۵ امتیاز برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده است.
عضویت در تشکل صنفی صادراتی هم در بخش آخر ارزیابی ۵۰ امتیاز دارد تا در مجموع هزار امتیاز برای انتخاب صادرکننده نمونه بخش فناوری اطلاعات اختصاص یابد.
 
صادرکننده برتر سال ۹۰ کیست؟
تا ۲۹ مهرماه، روز ملی صادرات، صادرکننده نمونه بخش فناوری اطلاعات به صورت رسمی معرفی نخواهد شد. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که صادرکننده نمونه سال ۹۰، شرکتی فعال در حوزه تولید CMSهای خبری است.
از محصولات این شرکت در داخل کشور یکی از خبرگزاری‌ها برای دفاتر استانی و چند سایت کوچک خبری استفاده می‌کنند و شاید در بهترین حالت مشتریان CMS آن به ۲۰ سازمان نرسد. اما شنیده شده وی مدعی شده سه هزار CMS خبرگزاری به یکی از کشورهای آفریقایی و سه هزار CMS دیگر به یکی از کشورهای شرق آسیا فروخته است.
گفته می‌شود این صادرکننده به این بهانه که همه محصولات‌اش را به دلال فروخته و مشتریان و استفاده کنندگان از محصولات‌اش را نمی‌شناسد، تنها یک فاکتور ارایه کرده است. همچنین شنیده شده برای انتقال پول به داخل کشور از صراف استفاده کرده و اطلاعات مالی بانکی نیز ارایه نکرده است.
 مطرح شدن چنین شایعاتی، با توجه به رویه نه چندان شفاف اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار و دوری آنها از خبرنگاران تا حدودی طبیعی است. شاید امسال، روز ملی صادرات، منحصربه‌فرد باشد و اسباب آشتی اتحادیه و رسانه‌ها با ارایه اطلاعات شفاف و دقیق فراهم شود.
بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران در مورد روز ملی صادرات گفت: ۲۹ مهرماه سال جاری به عنوان یک رویداد منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.
کیومرث کرمانشاهی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص کنونی کشور که از نظر سیاسی و اقتصادی مورد هجوم بیگانگان قرار گرفته‌ایم برگزاری روز ملی صادرات به عنوان یکی از رویدادهای مهم طی سال‌های گذشته قلمداد می‌شود.
وی افزود: تببین اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری و لزوم تلاش همه جانبه در توسعه اقتصادی کشور عناوینی است که فرصت برگزاری این رویداد‌ها را پر اهمیت می‌کند.
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: روز ملی صادرات مجالی برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌های اقتصادی کشور است که از آن باید به نحو احسن استفاده شود.
وی با تاکید بر سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر سال طلایی برای صادرکنندگان  گفت: روز ملی صادرات می‌تواند فرصت خوبی برای طرح مشکلات و همچنین پیشنهادات سازنده در راستای افزایش صادرات غیر نفتی باشد.
به گفته وی  باید کشور بر مدیریت غیر نفتی اداره شود که این مهم جز با همکاری همه جانبه مسوولان امکان‌پذیر نخواهد شد.
به گزارش فناوران، شایان ذکر است روز ملی صادرات ۲۹ مهرماه با حضور مقامات ارشد کشوری در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر