معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به استعلام شرکت مخابرات ایران از ۳۳ میلیون مشترک همراه اول گفت: فقط ۱۱ درصد (۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر) عدم تمایل خود به دریافت پیامکهای تبلیغاتی انبوه را اعلام کردهاند.
نود آی سی تی – رضوانی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این مطلب گفت: طبق مصوبه کمیته سازمان تنظیم مقررات، اپراتورها موظفند برای ارسال پیامکهای انبوه از مشترکان خود اجازه بگیرند و به دنبال اجرای این مصوبه اپراتورهای تلفن همراه این موضوع را طی پیامکی از مشتریان خود استعلام کردهاند.
رضوانی افزود: براساس آمارهای دریافتی، اپراتور اول تلفن همراه با ارسال ۳۳ میلیون پیامک از مشترکان خود خواست در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک های تبلیغاتی انبوه، عدد ۱ را به همان شماره پیامک کنند که فقط ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر این کار را کردند و این به معنای آن است که هنوز برای مابقی مشترکان پیامک ارسال می شود.
وی ضمن اشاره به عدم رضایت برخی از این افراد از دریافت پیامک های تبلیغاتی گفت: برداشت ما این است که ایـــن افراد یا پیامک استعلام را ندیدهاند یا آن را نخوانده پاک کردهاند و یا در آن مقطع عدد مورد نظر را ارسال نکردهاند که در حال حاضر شماره تلفن ۹۹۹۰ برای همراه اول و ۷۰۰ برای ایرانسل در اختیار این افراد است تا عدم تمایل خود به دریافت پیامکها را اعلام کنند.
۲۰میلیون پیامک تبلیغاتی در روز ارسال میشود
داود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران نیز ضمن تأیید سخنان رضوانی بیان کرد: طبق آمارهای موجود ارسال روزانه ۲۰ میلیون پیامک برای ۵۰ میلیون مشترک تلفن همراه بطور میانگین چیزی در حدود نصف پیامک برای هر مشترک میشود. به طوری که مشترکان پرمصرف که عمدتاً شهروندان فعال جامعه محسوب میشوند، روزانه حدود ۳ تا ۴ پیامک تبلیغاتی دریافت میکنند و مشترکان کم مصرف هیچ پیامکی دریافت نمیکنند.
وی افزود: مشترکانی که عدم تمایل خود را برای دریافت پیامک اعلام کردهاند از تمامی پیامکهای تبلیغاتی که عمدتاً جنبه اطلاعرسانی دارد محروم میشوند اما اگر عضو یا مشترک جاهایی خاص نظیر بانکها باشند، همچنان پیامکهای آن شرکتها و مؤسسات را دریافت میکنند.
وی با تأکید بر جنبه اطلاعرسانی و تعداد ناچیز این پیامکها، گفت: به تمامی مشترکان توصیه میکنم خود را از دریافت پیامکها محروم نکنند.
محدودیت ارسال پیامک تبلیغاتی توصیه نمیشود
دکتر واحدی، قاضی دیوان عدالت نیز در خصوص ارسال پیامک تبلیغاتی معتقد است، تلفن همراه از مصادیق جزیی فضاهای مجازی، اینترنتی و مخابراتی است و فضای خصوصی به معنی خاص کلمه نیست بلکه فضای عمومی دارای مسوولیت است و از آنجا که در حقوق مدرن اصل بر آزادی اطلاع رسانی است لذا محدودیت ارسال پیامک تبلیغاتی توصیه نمیشود.
وی گفت: عصر امروز، زمان اطلاع رسانی و اطلاع دهی است اما اگر چه اصل و اساس بر مبنای آزادی اطلاع رسانی است این اطلاع رسانی مجوز دارد و در حقوق برای اصل جلوگیری از انتشار آن ممنوعیت نداریم؛ البته هیچ گاه این آزادی نافی سوء تبلیغات و نافی تبلیغات بدون اجازه نیست و به همین دلیل طبق دستورالعملهای موجود پیامکهای تبلیغاتی ارسال می شود مگر اینکه دریافت کننده عدم اجازه را اعلام کند.
تلفن همراه حریم خصوصی نیست
واحدی با تاکید براینکه فضای موبایل فضای خصوصی به معانی خاص کلمه نیست و فضای عمومی دارای مسوولیت است که مسوولیت آن هم متوجه تبلیغ کننده و هم متوجه سازمانهای نظارتی است، ادامه داد: در قواعد عمومی، حقوق جزا و حقوق مدنی هر فردی که تبلیغات میکند نسبت به آن مسوولیت دارد و لذا دریافت کننده تبلیغات میتواند در صورت لزوم نسبت به تبلیغات غیرمجاز، گمراه کننده و مضر به معنای کلی کلمه شکایت کند؛ همچنین سازمانهای نظارتی مانند وزارت ارشاد نیز میتوانند از تبلیغ کننده تعهد عدم مسوولیت بگیرد به این معنی که اگر در قبال فعالیت تبلیغ کننده کسی متضرر شود، تبلیغ کننده ضامن است و در صورت وصول شکایت، سازمانهای نظارت کننده تکلیف دارند افراد متخلف را یافته و مورد تعقیب قرار دهند .
این قاضی دیوان عدالت با بیان اینکه اصل بر جواز از جانب دریافت کننده تبلیغات است، گفت: اما اصل آزادی اطلاع رسانی در جهان کنونی شایسته است بطوری که حتی در بسیاری از کشورها رای دادگاهها و محاکم جز در مواردی که طرفین دعوا اجازه ندهند به صورت آنلاین در اختیار عموم قرار می گیرد و حصر و مخفی کردن اطلاعات برای مردم جهان کنونی پسندیده نیست.
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر