در حال خواندن
یاهو به «اپ‌» نویس‌ها خوشامدگفت
0

از آنجا که کسب‌وکار وبی یاهو سال به سال افت می‌کند، این شرکت آغوش خود را روی طراحان مستقل نرم‌افزارهای کاربردی باز کرد تا از این طریق، خود را به دنیای موبایل وارد کند.
نود آی سی تی – یاهو در کنفرانس توسعه‌دهندگان موبایل این شرکت که پنجشنبه گذشته برگزار شد، از برنامه‌های جدید خود در زمینه توسعه اپلیکیشن‌ پرده برداشت. بر این اساس، سازندگان اپلیکیشن‌ می‌توانند با ابزارها و خدمات یاهو، محصولات خود را توسعه‌دهند. مریسا مه‌یر، مدیرعامل یاهو در این کنفرانس اعلام کرد: ما می‌خواهیم امکانات و نیروی خود را در اختیار توزیع کنندگان اپلیکیشن موبایل قرار دهیم تا به گسترش مخاطبان ما کمک کنند. هدف ما رسیدن به بیش از یک میلیارد نفر کاربری است که از پلات فورم‌های یاهو و تامبلر استفاده می‌کنند. مه‌یر از سال ۲۰۱۲ که پا به یاهو گذاشته توسعه کسب‌وکار مربوط به موبایل را در اولویت قرار داده و قصد دارد کاربران آنلاین خود را از مرورگرهای دسکتاپی به پلات فورم‌های موبایلی سوق دهد. وی برای رسیدن به این اهداف از نوسازی اپلیکیشن‌هایی نظیر آب و هوا و فلیکر آغاز کرد و سپس شروع به خرید سرویس‌های دیگر کرد که بزرگ‌ترین آنها تامبلر به شمار می‌رود. تامبلر در سال ۲۰۱۳ با رقمی برابر با ۱/۱ میلیارد دلار توسط یاهو تصاحب شد. سپس نوبت به برایت‌رول (BrightRoll) و Flurry رسید که پلات فرم‌هایی تبلیغاتی بودند. یاهو برای تصاحب این شرکت‌ها مجبور به پرداخت صدها میلیون دلار شد. با این اقدامات، تعداد کارمندانی که در این شرکت روی اپلیکیشن‌های موبایلی تمرکز داشتند از ۵۰ نفر به ۵۰۰ نفر افزایش یافته است. اما گویا این اقدامات نتیجه داده است. براساس گزارش ۲۰۱۴ یاهو، فعالیت‌های موبایلی این شرکت سودی ۱/۱ میلیارد دلاری در پی داشته است که این میزان رشد ۹۵ درصدی را نسبت به سال ماقبل نشان می‌دهد. با این حال، یاهو امیدوار است تا با کمک توسعه‌دهندگان مستقل که نتیجه کارشان قطعا بر محصولات یاهو هم تاثیر خواهد داشت، بتواند رشد بیشتری نیز در این زمینه به دست آورد. ون بیکر (Van Baker)، یکی از کارشناسان مرکز تحقیقاتی گارتنر می‌گوید: یاهو باید این موضوع را سرلوحه برنامه‌های خود کند که تعداد افرادی که به واسطه ابزارهای همراه مبادرت به مصرف محتوا می‌کنند، روز به روز در حال افزایش است و همین امر، فضای بیشتری را برای توسعه‌دهندگان باز می‌کند تا اپلیکیشن‌های بیشتر و کاربردی‌تری بسازند و چرا این کار را با استفاده از ابزارها و خدمات یاهو انجام ندهند؟ خدمات برد-بردمه‌یر می‌افزاید: از سوی دیگر همین کار برای این شرکت سودآوری‌های عظیمی خواهد داشت و توسعه‌دهندگان نیز از سرویس تبلیغات یاهو استفاده خواهند کرد و این یعنی تعاملی سودمند برای یاهو و توسعه‌دهندگان. به نظر من، یاهو به خود آمده و اندکی دیر دست به این اقدامات می‌زند، اما به هر حال، دیر عمل کردن بهتر از هرگز عمل نکردن است. سرویس «مجموعه توسعه‌دهندگان موبایل یاهو» به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد که به روش‌های مختلف، اپلیکیشن‌های خود را با یاهو یکپارچه کنند. این امکانات شامل ابزارهای رایگان تحلیل و ضمیمه‌هایی برای افزودن خدماتی مثل یاهو سرچ به اپلیکیشن‌هاست. از همه مهم تر اینکه توسعه‌دهندگان می‌تواند توسط سرویس‌های تبلیغاتی یاهو نظیر Gemini و برایت‌رول به تبلیغات ویدیویی نیز بپردازند. این موضوع باعث می‌شود توسعه‌دهندگان مستقل درآمد بیشتری از اپلیکیشن‌های خود داشته باشند و البته نباید فراموش کرد که در این میان نیز یاهو ۴۰ درصد درآمد آنها را به جیب خواهد زد. مه‌یر خطاب به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن گفت: ما به شما کمک می‌کنیم تا اپلیکیشن‌های تان از یک برنامه کاربردی خیلی خوب، کسب و کارهای بزرگی بسازند. ما و شما با کمک هم تولیداتی بی نظیر خواهیم داشت، بیایید کمک کنیم تا در کنار یکدیگر، صنعت موبایل را به جلو برانیم.چیپ بک (Chip Beck)، یکی از توسعه‌دهندگانی که در این کنفرانس حضور داشت، در مورد سرویس جدید یاهو گفت که او بسیار مشتاق است تا از سیستم تبلیغات ویدیویی برایت‌رول یا از سیستم تجزیه و تحلیل Flurry در اپلیکیشن‌های خود بهره گیرد. وی افزود: من مشتاقم بدانم کارابرانم از چه دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود به دقت بدانم در به روز رسانی‌های بعدی خود چه مواردی را باید اضافه کنم، چه مواردی را ارتقا دهم و چه چیزهایی را حذف کنم. وی همچنین گفت: برایت‌رول به نوعی طراحی شده که تبلیغات را برای کاربران به صورت خسته و ناراحت کننده نمایش نمی‌دهد و در اصل یک پلات فرم عالی برای کسب درآمد است. می‌توان گفت که Flurry مرکز توجهات را در کنفرانس دیروز به خود اختصاص داده بود. این اپلکیشن محور سیستم جدیدی است که یاهو در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. یاهو پنجشنبه اعلام کرد که در حال حاضر، بیش از ۶۳۰ هزار اپلیکیشن و ۲۰۰ هزار توسعه‌دهنده از آن بهره می‌گیرند. شرکت Flurry در زمینه تبلیغات و بررسی کیفیت گوشی‌های هوشمند به صورت تخصصی فعالیت می‌کند. شرکت Flurry در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد و به ارزیابی گوشی‌های هوشمند و تبلیغات آنها پرداخت. این شرکت بیش از ۱۷۰ هزار توسعه‌دهنده در سطح جهانی دارد. شرکت Flurry برای یاهو یک موقعیت خوب است تا بتواند در زمینه گوشی‌های هوشمند هم فعالیت بیشتری داشته باشد. تجارت‌هایی که یاهو در زمینه ی گوشی‌های هوشمند انجام مید هد چندان زیاد نیست و درآمد آن در این زمینه بسیار کم است این تصمیم یاهو برای خرید شرکت Flurry پس از نتایج کاهش درآمد زایی در نیمه‌های سال جاری است.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر