در حالی که شبکه اجتماعی فیسبوک دو بار دست به ساخت گوشی زده و هر بار با شکست مواجه شده، باز هم این شبکه اجتماعی تصمیم گرفته که گوشی هوشمند ویژه دسترسی به فیسبوک طراحی و تولید کند. گزارشها حاکی است، فیس بوک و HTC در حال همکاری با یکدیگرند تا گوشی هوشمندی اواسط سال ۲۰۱۳ راهی بازار کنند. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این پروژه شکست میخورد. فیسبوک یکی از دلایل اشتیاق خود برای ساخت گوشی فیسبوکی را علاقه کاربران به دسترسی به این وب سایت شبکه اجتماعی با استفاده از موبایل عنوان کرده است.
ترجمه: ساحره چمنی
سال گذشته فیسبوک اقدام به ساخت دو مدل گوشی با نامهای Chacha و Salsa کرد که هر دو مبتنی بر سیستم عامل آندرویید بودند و بر روی هر دوی آنها کلیدی برای دسترسی مستقیم به فیسبوک تعبیه شده بود، اما مدت زمان زیادی از عرضه آنها نگذشت که با سردی در بازار مواجه شد و استقبال زیادی از سوی کاربران از این گوشیها صورت نگرفت.
با وجود این شکست، فیسبوک قصد دارد گوشی هوشمند تجاری جدیدی تولید کند.
اما فیسبوک دلایلی دارد که دست به ساخت گوشی بزند. این شرکت معتقد است از آنجا که کاربران فیسبوک از استفاده از رایانه به سوی کاربرد تلفنهای همراه روی آوردهاند، روش تبلیغات فیسبوک را محدود میکند؛ از سوی دیگر چون فیسبوک به تازگی وارد بازار بورس شده این قضیه میتواند برایش خطرناک باشد.
البته فیسبوک ادعا میکند که قصد دارد روی ساخت نرمافزارها و برنامههای موبایلی برای سیستمعاملهای مختلف و شرکتهای سازنده متمرکز شود و ظاهرا قصد دارد شانس خود را دوباره در بازار اشباع شده از تلفنهای همراه رنگارنگ هوشمند امتحان کند.
کارشناسان معتقدند، یکی از بزرگترین مشکلات فیسبوک، دسترسی همه کاربران با استفاده از سیستمعاملهای iOS و آندرویید به این شبکه اجتماعی است بنابراین ساخت گوشی فیسبوکی خیلی دستگاه جدید یا خاصی به شمار نمیرود.
اما از سوی دیگر شاید این گوشی برای افرادی که عاشق فیسبوکاند و علاقه شدیدی به دسترسی به این سرویس شبکه اجتماعی دارند خیلی شگفتانگیز باشد.
با این حال، تحلیلگران میگویند: برای افرادی که پیشتر با استفاده از تلفنهای همراه به فیسبوک دسترسی پیدا کردهاند آیا خرید یک گوشی با برند فیسبوک خیلی هیجان انگیز است؟
یکی از مهمترین دلایلی که شبکه اجتماعی فیسبوک قصد دارد گوشی هوشمند با برند خود بسازد، ارایه روشهای جدیدی برای تبلیغات است تا بتواند بخشی از ضرر و زیانهای خود را جبران کند.
به گفته تحلیلگران، آیا واقعا مردم گوشی هوشمندی میخواهند که به شکل ثابت و مدام بیلبوردی از آگهیها و تبلیغات را نمایش دهد. فیسبوک روی همه گوشیهای هوشمند بازار قابل دسترس است. اما این سوال پیش میآید که فیس بوک چه چیزی را میخواهد روی گوشی جدیدش تبلیغ کند؟ آیا کاربران به تبلیغات بیشتری روی گوشیهایشان نیاز دارند؟ آمارها نشان داده که افراد از تبلیغات متنفرند بهویژه در شبکههای اجتماعی.
اشتباه نکنید! فیسبوک هنوز هم در زمینه فناوری و تبلیغات تجاری قدرتمند است، اما دلایل دیگری در این فضا وجود دارد. به این ترتیب به نظر نمیرسد فیسبوک بخواهد اشتباهات گذشتهاش را دوباره تکرار کند.
به نظر میرسد این شبکه اجتماعی کاربرانی را در نظر گرفته که یا اکانتشان غیرفعال شده یا میزان زمانی را که روی این سایت صرف میکنند کاهش یافته است.
اما لازم است فیسبوک این موضوع را در نظر بگیرد که یک گوشی فیسبوکی با دستگاههایی همچون آیفون و سری گوشیهای Galaxy سامسونگ قرار است رقابت کند. بنابراین باید بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر این شبکه اجتماعی را هدف بگیرد با استفاده از رایانه به این وبسایت شبکه اجتماعی دسترسی یافته و آنها را برای خرید یک دستگاه جدید HTC متقاعد کند. به این ترتیب این گوشی دستکم باید دو ویژگی منحصربهفرد داشته باشد که درصد کمی از کاربران را برای خرید این گوشی ترغیب کند.
به این ترتیب به نظر میرسد یک گوشی صرفا فیسبوک امیدی برای رقابت و موفقیت در بازار نخواهد داشت. اگر حتی فرض کنیم که فیسبوک محبوبترین شبکه وبی جهان است اما فقط کاربرانی این گوشی را انتخاب خواهند کرد که عاشق یک کلید سخت افزاری برای دسترسی مستقیم به این شبکه اجتماعی هستند.
اغلب اعضای فیسبوک از سرویسها و نرمافزارهای آندرویید و iOS برای دسترسی به این شبکه اجتماعی استفاده میکنند که با عرضه نسخههای جدیدتر این سیستمعاملها انتظار میرود علاقه آنها به استفاده از این دستگاهها بیشتر هم شود.
بنابراین برای ساخت یک گوشی با قابلیت صرفا اجتماعی زمان محدود است یا دیگر شانسی وجود ندارد.
اگرچه فیسبوک ساخت گوشی تلفن همراه با برند این شبکه اجتماعی را نفی کرده، اما انکار نکرده که در حال رایزنی برای استراتژی هوشمندتر بر روی یک دستگاه فیسبوک است.
این شرکت اعلام کرده که استراتژی ما ساده است، ما فکر میکنیم که تلفنهای همراه ابزارهای بهتری برای دسترسی به شبکههای اجتماعی هستند و قصد داریم به صنعت موبایل وارد شویم.
اگرچه فیسبوک پیشتر ساخت گوشی با HTC را تجربه کرده و با شکست مواجه شده اما ظاهرا این شرکت در حال ساخت محصول جدیدی است تا بتواند استراتژیهای خود را پیش ببرد.
از سوی دیگر، از آنجا که ضریب نفوذ سیستمعاملهای iOS یا آندرویید روی دستگاههای موبایل موفقیت آمیز بوده بنابراین فیسبوک به دنبال روشی است که مخاطبان بیشتری بر روی دستگاههای موبایل جذب کند و به این ترتیب درآمد بیشتر از این طریق کسب کند.
منبع: فناوران
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر