علاوه بر دشواریهای انتخاب مدل و برند مناسب با توجه به تنوع بسیار محصولات در بازار موبایل، مشتریان ایرانی باید با مشکلات عدیده دیگری نیز دست و پنجه نرم کنند. از جمله این مسایل بازار داغ قاچاق موبایل، انتخاب گارانتی مناسب و مطمئن، بیاعتمادی به قیمتهایی که در هر مغازهای متفاوت است و در نهایت حرفی است که خود فروشندگان میزنند: «هیچ موبایلی در ایران گارانتی ندارد زیرا گارانتی زیر بار مسوولیت هیچ ایرادی در موبایل نمیرود».
نود آی سی تی – در همین رابطه نمایندگیهای هر یک از برندهای موبایل با دفاع از ضمانتنامه
مورد قبول خود درباره این ضمانتنامهها و خدمات آنها توضیحاتی ارایه
کردهاند که در ادامه میخوانیم. کارت طلایی فقط یک حرکت تبلیغاتی استمسوولان
فروش نمایندگی یاس میگویند: ارایه کارتهایی مثل کارت طلایی همراه با
ضمانتنامه تنها یک حرکت تبلیغاتی برای جذب مشتری به حساب میآید و رنگ
کارت ضمانتنامه تلفنهمراه چه رنگی باشد اهمیت چندانی ندارد. اما اینکه
میگویند یک شرکت گارانتی، همراه با محصولات خود به مشتریانش کارت طلایی
میدهد صرفا یک کار نمادین و بی فایده است چرا که تقریبا خدماتی که
شرکتهای گارانتی موبایل به مشتریان میدهند یکسان است و تفاوت چندانی با
یکدیگر ندارد. تنها تفاوت مدت زمان ارایه خدمات استفروشنده
یکی از نمایندگیهای یاس میگویند: تنها تفاوت شرکتهای گارانتی در مدت
زمانی است که برای ارایه خدمات و تعویض و تعمیر تلفن صرف میشود و تمامی
شرکتهای ضمانت کننده مدعی هستند که تعویض تلفنهمراه در صورت داشتن نقص
فنی عمده تا یک ماه پس از فروش از جمله خدماتی است که به مشتری ارایه
میشود.ضمانتنامه “یاس” هم با اینکه چیزی به نام کارت طلایی به مشتریانش
ارایه نمیدهد در صورت لزوم تلفنهمراه معیوب را طی دو هفته تعویض میکند.
این مدت دو هفتهای برای زمانی است که تلفنهمراه مورد نظر در انبار وجود
ندارد و باید از گمرک ترخیص شده و به فروشگاه برسد.اما نمایندگی شرکت
سونی با بیان اینکه محصولات خود را با گارانتی “آرین” ارایه میدهد اعلام
کرد: این ضمانتنامه دارای کارت طلایی است که در یک مهلت حداکثر ۱۰ تا ۱۵
روزه تلفنهمراه معیوب را تعویض کرده و موبایل جدید را به مشتریانش ارایه
میدهد.راه حل این شرکت گارانتی برای اینکه در مهلت ۱۵ روزه مذکور
سیمکارت مشتری خاموش نباشد این است که یک تلفنهمراه به صورت رایگان در
اختیار مشتری قرار میدهد.این فروشنده همچنین گفت: مشتریان برای آنکه
مطمئن شوند موبایلی که برای آنها تعویض شده دست دوم نیست، میتوانند شماره
سریال موبایل جدید را با تلفنهمراه قبلی مقایسه کنند. 99 درصد گوشیها قاچاق استوی
با بیان اینکه ۹۹ درصد تلفنهای همراه موجود در بازار موبایل ایران از
طریق قاچاق وارد میشوند گفت: حتی گوشیهایی که از سوی نمایندگیهای رسمی
نیز به مشتریان ارایه میشود نیز قاچاق است. اگر بخواهند موبایل را به صورت
قانونی وارد کنند، قیمت هر تلفنهمراه چند برابر میشود بنابراین تنها بخش
کوچکی از موبایلهای موجود در کشور از طریق قانونی وارد میشود و بقیه آن
قاچاق است.این فروشنده تلفنهمراه درباره نحوه ارایه ضمانتنامه برای
تلفنهای قاچاق شده افزود: نمایندگیهای رسمی هر یک از برندهای تلفنهمراه
در دوبی گرفته میشود و تنها یک دفتر به شکل صوری در ایران به وجود میآید و
یک شرکت خصوصی نیز وظیفه ارایه خدمات گارانتی را برعهده میگیرد. سپس شرکت
گارانتی کننده در ایران با نمایندگی رسمی برند در دوبی ارتباط برقرار کرده
و قطعات مورد نیاز را دریافت میکند. مشتریان اعتمادی به گارانتی ندارندنمایندگی
سامسونگ نیز با بیان اینکه تلفنهای همراهی که ارایه میدهد با ضمانتنامه
“مایکروتل” به فروش میرسند گفت: اکثر مشتریان اعتماد چندانی به
گارانتیها ندارند اما به دلیل هزینه بالا در ازای خرید موبایل، ترجیح
میدهند آن را با ضمانتنامه بخرند و هزینه اضافی آن را پرداخت کنند.یکی
دیگر از فروشندگان با سابقه موبایل نیز بار دیگر با تاکید بر اینکه بیش از
۹۹ درصد موبایلهای وارداتی قاچاق هستند گفت: یک درصدی که اکثر خریداران
تاکید دارند که به صورت قانونی وارد بازار میشود مربوط به تلفنهای همراهی
است که به سفارش ایران وارد میشوند که باید دارای دفترچه و منوی فارسی
باشند. این تلفنهای همراه از برندهایی هستند که در ایران شرکت نمایندگی
دارند.این فروشنده درباره کارت طلایی که شرکت مایکروتل ارایه میدهد
افزود: البته شرکتهای ضمانت کننده بسیاری مدعی هستند که تلفنهمراه را در
صورت داشتن اشکال فنی عمده تعویض میکنند اما این تنها وعدهای است که
هنگام فروش به مشتری میدهند و آن را عملی نمیکنند اما این شرکت این خدمت
را ارایه میدهد.به گفته این فروشنده ارایه چنین خدمتی از سوی شرکت
مایکروتل و ارایه کارت طلایی به مشتریان برای حضور پررنگ در جو رقابتی
موجود در بازار موبایل و ضمانتنامه است.وی با بیان اینکه مشتریان
اکثرا فروشنده را در مقابل مشکلاتی که برای تلفنهای همراه شان به وجود
میآید مسوول میدانند گفت: اگر شرکت ضمانت کننده پاسخگو نباشد یا خریداران
با آن به مشکل مواجه شوند، مستقیما به سراغ فروشنده میآیند در صورتیکه
فروشندگان نیز درست مانند خریداران هستند و تنها وظیفه دارند محصول بسته
بندی شده را به مشتریان ارایه دهند.اما یکی از فروشندگان برند اپل در
ایران با تاکید بر لزوم آگاه سازی مبه گفته وی یکی از راههای تشخیص
تلفنهای همراهی که به صورت مجاز وارد و از شرکت معتبر گارانتی شدهاند این
است که قیمت آنها در رنگهای مختلف متفاوت نیست.این فروشنده اپل
افزود: تعداد زیادی از موبایلهایی که وارد بازار ایران میشود قاچاق است و
تنها راه اطمینان از خرید، مراجعه به اتحادیه صوتی و تصویری پیش از خرید
برند مورد نظر است.اما از جمع نمایندگیها و فروشندگان رسمیتر که به
سوی جمع فروشندگان کمی غیررسمی با مغازههای درهم و شلوغ که میرویم، نظرات
در مورد گارانتی و خدمات پس از فروش در زمینه تلفنهمراه نیز تغییر
میکند. گارانتی خدمتی به مشتری ارایه نمیدهدیکی
از فروشندگان با معرفی برندهای پرفروش در مغازهاش تاکید کرد که هیچکدام
از آنها با گارانتی فروخته نمیشود زیرا گارانتی خدماتی را به مشتری ارایه
نمیدهد و بنابراین احتیاجی نیست که تلفن را با گارانتی بفروشند.این
فروشنده با نشان دادن کارت گارانتی یکی از شرکتهای ضمانت کننده تلفنهمراه
گفت: کافی است نگاهی به شرایط ضمانت، تعمیر یا تعویض تلفنهمراه بکنید تا
متوجه شوید که شرکتهای ضمانتکننده از همان اول نیز حاضر نیستند زیر بار
هیچ مشکلی بروند و این را در همان زمان فروش به مشتری یادآور می شوند.وی
ادامه داد: تلفنهمراه هر مشکلی هم که پیدا کرده باشد شرکت گارانتی
میتواند دلیلی برای عدم ارایه خدمت پیدا کند و هیچ مرجعی نیست که مشتری به
آن شکایت کند تنها راهش این است که وقت خود را هدر ندهد و هزینه تعمیر
تلفنش را برعهده گیرد. آبخوردگی گوشی ضدآب گارانتی ندارد«تلفنهای
ضدآب نیز ممکن است به دلیل آب خوردگی خراب شوند و پاسخ شرکت گارانتی این
است که باید تلفن را در آب مقطر میانداختی و چون آب دارای ناخالصی بوده
است پس این مورد شامل گارانتی نمیشود.» این توصیف یکی دیگر از فروشندگان
درباره نحوه ارایه خدمات پس از فروش در بازار تلفنهمراه است.این
فروشنده افزود: همیشه در شرکتهای گارانتی روی مشتریان بسته است. از این
شرکتها نمیتوان به جایی شکایت کرد چون باید بدانید که کسانی که شرکت
گارانتی تاسیس میکنند کسانی هستند که نمیشود از آنها به جایی شکایت کرد.
منتشر شده در
2نظر
سلام
اقا من شخصا کلیه موارد را ایضا تایید میکنم.
چون در حداقل ۳ بار مراجعه به گارانتی مایکروتل در تهران و شهرستان ارومیه با این اتفاق مواجه شده ام که علاوه بر بی احترامی عملا مشتری را دست به سر میکنند و البته وقتی که خودت اهل کار باشی و تخصصی در مورد فوق داشته باشی قضیه واقعا دردناک میباشد.شرکتی با این طول و تفضیل و هیچ کنترلی هم روش نیست
سلام
اقا من شخصا کلیه موارد را ایضا تایید میکنم.
چون در حداقل ۳ بار مراجعه به گارانتی مایکروتل در تهران و شهرستان ارومیه با این اتفاق مواجه شده ام که علاوه بر بی احترامی عملا مشتری را دست به سر میکنند و البته وقتی که خودت اهل کار باشی و تخصصی در مورد فوق داشته باشی قضیه واقعا دردناک میباشد.شرکتی با این طول و تفضیل و هیچ کنترلی هم روش نیست