م.ر.بهنام رئوف – چه کسی؟ کِی؟ کجا؟ چهچیزی؟ چگونه؟ و چرا؟. اینها ۶ عنصر معروف خبر هستند که در حرفه خبرنگاری دایما باید به دنبال پاسخ آنها بود.
هفته پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه سومین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات صحبتی کرد که به نظر نگارنده تمام این ۶ عنصر خبری در این صحبت مجهول بود. واعظی با بیان سه محور کاری وزارت ارتباطات در سال جدید گفت: «جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی، ایجاد مشوق در بازار و تسهیل فرآیند سرمایهگذاری در داخل و خارج در سال جاری در دستور کار است. بر همین اساس معتقدم در حوزه ICT ظرفیت رشد تا ۳ برابر وضعیت فعلی وجود دارد و از این رو قصد ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در این حوزه را داریم».بر اساس اخبار منتشر شده امسال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بودجهای نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد ریالی را به مجلس پیشنهاد داده بود. سال ۹۲ نیز بودجه این وزارتخانه ۷هزار میلیارد ریال بود. با این حال از رقم پیشنهادی بودجه تنها ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم وزارت فاوای کشور شد که ۳۰۰ میلیارد تومان از این رقم به صدا و سیما و ۱۰۰ میلیارد دیگر هم به شورای عالی فضای مجازی رسید. به این ترتیب بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سال جاری تنها ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است. حال اگر فرض کنیم این رقم برای دو سال آینده نیز در هر سال با ۲۰ درصد افزایش تصویب شود در نهایت بودجه وزارت برای امسال و دو سال آینده در مجموع ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. تازه اگر باز هم برای این بودجه مشتری جدیدی پیدا نشود. از طرف دیگر درآمدهای مرتبط با وزارت نیز مانند حق السهم اپراتورهای تلفن همراه و یا مخابرات ایران و شرکت زیرساخت هم که مستقیم روانه خزانه دولت میشود. کمتر شرکت داخلی و خارجی بوده که حاضر به پذیرش ریسک سرمایهگذاری در بازار تحت تحریم ایران باشد. نمونه آن همین اپراتور سوم است. داخلیها هم که از قوانین انحصاری در حوزه زیرساختی کمرشان شکسته است مدام شکایت میکنند. حال سوال اینجاست که چه کسی در چه زمانی و در کجای زیرساختهای ارتباطی کشور، روی چه پروژهای، با چه بهرهوری و بازگشت سرمایه و چگونه قرار است سرمایهگذاری کند که محمود واعظی خبر از سرمایهگذاری هنگفت ۵۰ هزار میلیارد تومانی در این حوزه میدهد؟منبع:فناوران
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر