در حال خواندن
چرا طرح کیف پول الکترونیک در ایران پا نگرفته است؟
0

روزنامه ایران نوشت: چرا طرح کیف پول الکترونیک در ایران پا نگرفته است این سؤالی است که ذهن بسیاری از کارشناسان فناوری را به خود مشغول داشته است.
عواملی مثل: شفاف نبودن برنامه ها، فقدان استاندارد و قوانین ناظر بر اکوسیستم خدمات پرداخت کیف پول محور، حمایت نکردن بانک مرکزی، نبود فرهنگ سازی برای تغییر رفتار شهروندان از مهم ترین دلایل توسعه نیافتن کیف پول الکترونیکی در کشور است. کارشناسان حوزه فناوری در گفت و گو با «ایران » با بیان مطالب فوق راهکار توسعه کیف پول الکترونیکی را بررسی کردند.
ناآشنایی شهروندان با کیف پول الکترونیکیکیف پول الکترونیک در زمره مفاهیم و خدماتی است که اصالتاً از دل فناوری رشد پیدا کرده و برخلاف بسیاری از حوزه‏ های نوین، فناوری کیف پول الکترونیک نه به عنوان یک عامل تسهیل‏ گر یا توانمندساز که به عنوان یک بستر، نقش ستون فقرات ارائه خدمات این چنینی را ایفا می‏کند. ستون فقراتی که از مهره‏ های متعددی همچون کیف پول الکترونیک (کارت هوشمند)، پایانه ‏ها و درگاه‏ های شارژ و کسر، زیرساخت‏ها و بسترهای ارتباطی و اتصالی انتقال داده، سامانه‏ها و نرم ‏افزارهای مدیریت تراکنش‏ های الکترونیکی و… تشکیل شده است. اما چرا کیف پول الکترونیکی در کشور ما آن گونه که باید توسعه نیافته است؟ چه موانع و مشکلاتی در مسیر توسعه کیف پول الکترونیکی وجود دارد که هنوز شاهد توسعه نیافتن آن در جامعه هستیم؟حسام مقصودلو، مدیرعامل یکی از شرکت های فعال در زمینه کیف پول الکترونیکی (شرکت اتیک زیرمجموعه شرکت فناپ) در این باره به «ایران» می گوید: شاید بتوان یکی از اصلی‏ ترین موانع فراروی توسعه نیافتن و ترویج مناسب کیف پول در کشور را در حمایت نکردن یا اقدام جدی از سوی بانک مرکزی جست و جو کرد، چرا که با وجود طرح اولیه موضوع کیف پول الکترونیک از سوی بانک مرکزی، ابهام جدی از حیث برنامه‏ ها و اقدام های آتی این نهاد و نوع نگاه مجموعه حاکمیتی در این خصوص به چشم می‏ خورد.وی می افزاید: یکی دیگر از چالش های اساسی در این باره، موضوع فرهنگ‏ سازی و تغییر رفتار شهروندان و مخاطبان بالقوه کیف پول الکترونیک نهفته است.افرادی که تا پیش از این به استفاده از پول نقد (اعم از سکه و اسکناس) برای معاملات روزمره خود عادت داشتند، در یک دوره زمانی باید این عادت خود را کنار گذاشته و به استفاده از کیف پول الکترونیکی روی بیاورند که همین امر افزایش ضریب نفوذ و سرعت پذیرش این فناوری را موجب می شود.مهرداد خطیبی مدیر عامل کیف پول الکترونیکی اپراتور اول (شرکت جیرینگ) نیز در این باره به «ایران» می گوید: بزرگترین موانع در مسیر توسعه استفاده از کیف پول، فقدان استاندارد و قوانین ناظر بر اکوسیستم خدمات پرداخت کیف پول محور، لزوم فرهنگ سازی وسیع و ائتلاف نداشتن اپراتورها در ارائه کیف پول واحد است.اما برای رفع موانع و مشکلات و استفاده وسیع از این کیف چه راهکار هایی باید اندیشیده شود؟ حسام مقصودلو مدیرعامل یک شرکت فعال در زمینه کیف پول الکترونیکی معتقد است شفاف ‏سازی قوانین و مقررات و ترسیم چشم ‏انداز و فضای آینده کسب ‏وکارهای مبتنی بر پرداخت ‏های خردالکترونیک، تأکید و ترویج استفاده از کیف پول الکترونیک به سبب همه مزایا و منافعی که برای فرد و جامعه در پی دارد و در کنار این موارد، حمایت از حرکت‏ ها و اقدام های فناورانه و نوآورانه شرکت های فعال در این حوزه از اهمیت بالایی برای دستیابی به این هدف برخوردار است.کیف پولی با کاربردی فراتر از پرداخت خرد اما کیف پول الکترونیکی چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ حسام مقصودلو در این باره به «ایران» می گوید: کارت هوشمند به عنوان ابزار پرداخت الکترونیک است که از آن در پرداخت‏های خرد روزمره (که عمدتاً در مبالغ اندک ولی در تعداد زیاد انجام می شوند) استفاده می شود. در واقع این ابزار به دارندگان آن امکان می دهد تا بدون وارد کردن رمز عبور و نام کاربری و صرفاً با نزدیک کردن کارت خود به دستگاه پذیرنده مجهز به پذیرش کیف پول الکترونیک، نسبت به پرداخت سریع و بدون دردسر مبلغ تراکنش های خرد به صورت الکترونیکی اقدام کند.مقصودلو می افزاید: در شرکت ما نیز سرویس ‏های جدید و متعددی در حوزه پرداخت خرد الکترونیک و تسری آن به حوزه‏ هایی فراتر از حمل و نقل نظیر پرداخت الکترونیک وجه نان، پرداخت الکترونیک وجوه در سوپرمارکت‏ها و صنوف مشابه، بوفه مدارس، صدقات و… تعریف شده است.مهرداد خطیبی مدیرعامل شرکت فعال در پول الکترونیکی همراه اول نیز با بیان اینکه کیف پول الکترونیک، یک حساب کاربری با نام آفلاین از شبکه بانکی با قابلیت شارژ از طریق کارت بانکی است که با هدف ارائه خدمات مالی و پرداخت خرد در دو دسته Chip Money و Net Money ارائه می شود، می گوید: انتقال و نگهداری پول الکترونیک، بسیار راحت تر از پول فیزیکی است بنابراین خرید و فروش الکترونیکی و تجارت الکترونیک و همراه از شکل قدیمی خود، راحت تر، سریع تر و امن تر است.خطیبی با اعلام اینکه در اسفند سال ۸۹ شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) به منظور ارائه خدمات مالی و پرداخت همراه به مشترکان خود اقدام به تأسیس شرکت پرداخت اول (جیرینگ) کرده، می گوید: هدف این شرکت ارائه خدمات مالی و پرداخت بر بستر تلفن همراه، خدمات مالی غیرحضوری با مشارکت بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری، پرداخت مبتنی بر کارت بانکی با مشارکت شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت، پرداخت مبتنی بر کیف پول به جامعه فاقد حساب بانکی و همچنین برای پرداخت خرد است به عبارتی کیف پول همراه در حال حاضر برای فروش خدمات و محصولات اپراتوری، جمع آوری وجوه و به عنوان ابزاری برای پرداخت امن از درگاه پرداخت موبایلی استفاده می شود.خطیبی می افزاید: همچنین از کیف پول الکترونیک می توان برای خرید شارژ سیم کارت های اعتباری، پرداخت قبوض، انتقال وجه و پرداخت هزینه های حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس، تاکسی و…)، خدمات پارک و پارکینگ (پارکومترها)، ترمینال ها، سینما، مراکز خرید، کتابخانه ها و مراکز خرید خرد (دکه های روزنامه فروشی، سوپر مارکت ها، نانوایی ها و…) و همچنین به عنوان ابزاری با قابلیت ذخیره سازی اطلاعات و امتیازدهی، بن کارت های سازمانی و کارت تخفیف استفاده کرد.ولی آیا به جز پرداخت های خرد، کیف پول الکترونیکی کاربردهای دیگری نیز دارد ؟ حسام مقصودی دراین باره می گوید: این کیف دارای پتانسیل ارائه و عرضه خدمات دیگری همچون کارت شناسایی و تردد (اعم از کارت‏های هوشمند ملی و کارت سلامت و… یا کارت‏های سازمانی و دانشجویی و دانش ‏آموزی)، کارت تخفیف، بن‏ کارت،کارت بلیت الکترونیک و سایر موارد مشابه برخوردار است و متناسب با هر یک از این امکانات، خدمات و قابلیت‏های گسترده ‏ای از آن را می‏توان به کار گرفت. خطیبی مدیر عامل کیف پول الکترونیکی اپراتور اول نیز معتقد است با توجه به سرعت و امنیت خدمات پرداخت الکترونیک، از کیف پول می توان به عنوان بستر جمع آوری وجوه از طریق شبکه توزیع مویرگی و پرداخت درلحظه کارمزد، حق السهم هر یک از لایه‎های شبکه توزیع استفاده کرد. همچنین با گسترش خدمات پرداخت از راه نزدیک (NFC)، علاوه بر پرداخت هزینه بلیت، امکان خرید از فروشگاه های فیزیکی با سرعت و امنیت بالا وجود دارد. کیف پول الکترونیک برای تسهیل، تسریع و ارتقای امنیت پرداخت هزینه خریدهای اینترنتی در قالب درگاه پرداخت (MIPG) نیز کاربرد دارد.سرعت و امنیت از مزایای کیف پول الکترونیکیبه هر حال هر تکنولوژی دارای مزایا و معایبی است اما معایب و مزایای کیف پول الکترونیکی چیست؟ حسام مقصودلو معتقد است سرعت در پرداخت وجوه خرد، حذف پول خرد و مشکلات ناشی از کمبود آن، کاهش دغدغه ‏ها و تنش‏ های خفیف بین طرفین معاملات خرد، افزایش سطح بهداشت جامعه به سبب حذف پول و آلودگی های ناشی از آن از زندگی روزمره افراد، کاهش هزینه‏های چاپ اسکناس و ضرب سکه، کاهش بار وارده بر شبکه بانکی به سبب برون خط (آفلاین) بودن تراکنش ‏ها، کاهش هزینه‏های کارمزد و به تبع آن کاهش هزینه‏های پول و… در زمره مزایای این ابزار پرداخت محسوب می‏شوند. مهرداد خطیبی نیز معتقد است کاهش لزوم استفاده از پول نقد و در نتیجه امکان گردش پول در چرخه های اقتصادی، همچنین نیاز نداشتن به همراه داشتن پول فیزیکی درکنار سرعت، امنیت و سهولت استفاده از این کیف پول، برخی از مزایای کیف پول الکترونیکی هستند.در عین حال مقصودلو در ارتباط با معایب کیف پول الکترونیکی نیز می گوید: اصلی ‏ترین عیب را در بی‏ نام بودن اغلب کارت‏های کیف پول الکترونیک و دست نیافتن مجدد به وجه شارژ درون آن در صورت گم‏شدن کارت است که البته این ایراد به پول فیزیکی نیز وارد است و برای رفع آن، امکان شخصی‏ سازی کیف پول الکترونیک نیز وجود خواهد داشت.خطیبی نیز معتقد است برخی از معایب کیف پول الکترونیکی عبارتند از: محدودیت استفاده به عنوان ابزار خرید در برخی از پذیرنده ها، نبود یکپارچگی کیف پول ها و ترمینال های پذیرنده به همراه امکان مصرف در اکوسیستم های بسته.گفتنی است در این گزارش، «ایران» به سراغ دو اپراتور دیگر یعنی رایتل و ایرانسل نیز رفت که مجید صدری مدیرعامل رایتل ضمن عذرخواهی اعلام کرد که فعلاً رایتل قصد ندارد در این باره برنامه های خود را بگوید و آن را به آینده موکول کرده است.از سوی دیگر تا آخرین لحظه منتظر پاسخ اپراتور دوم (ایرانسل) ماندیم ولی متأسفانه اطلاعاتی درباره فعالیت کیف پول الکترونیکی دریافت نکردیم.نظر به اینکه بحث وجود پول خرد در کشور بخصوص در تاکسی ها به معضل بزرگی برای شهروندان تبدیل شده، امید است که مسئولان امر به گسترش این ابزار الکترونیکی توجه کرده و زمینه توسعه آن را برای سهل الوصول شدن پرداخت های خرد در کشور فراهم کنند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر