در حال خواندن
پیام دبیرکل‌ اتحادیه جهانی مخابرات، به مناسبت روز جهانی ارتباطات
0

آی.سی.تی‌ها در خلق فرصت برای مردم در همه مراحل زندگی و به‌ویژه برای افراد آسیب‌پذیر و محروم نقش تسهیل‌گر داشته و چارچوبی برای توسعه پایدار در بلندمدت ایجاد می‌کنند.
 
نود آی سی تی – در پیام دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات آمده: امسال، ما در روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی مصمم به بهره‌برداری از قابلیت کامل آی.سی.تی‌ها در جهت تامین منافع زنان و دختران از طریق حذف نابرابری‌های جنسیتی و توانمندسازی آنها برای تحقق اهداف و آمال‌شان هستیم. هدف موضوع انتخابی امسال ‹‹زنان و دختران در آی.سی.تی‌ها›› تضمین آن است که زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند با رعایت تساوی پیشروی کنند.
زنان اساس جوامع ما هستند. آنها ستون اقتدار هر خانواده و جامعه هستند. با وجود این، هنوز نابرابری جنسیتی وجود دارد. زنان و دختران از حق دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی پایه و آموزش و فرصت اشتغال برابر محروم شده‌اند. آنها در تصمیمات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گرفتار نابرابری بوده و اغلب با خشونت و تبعیض مواجه می‌شوند.این وضعیت غیرقابل قبول است و ما باید با همه ابزارهای موجود با آن مقابله کنیم.
برابری جنسیتی یک حق اساسی است که در منشور سازمان ملل نیز به آن اشاره شده است و یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه توسعه هزاره سازمان ملل نیز است. آی.سی.تی‌ها ابزاری هستند که به دستیابی به این هدف کمک می‌کنند و به همین علت است که شورای اتحادیه بین‌المللی مخابرات پیشنهاد کرد که ما با استفاده از قدرت آی.سی.تی‌ها، تلاش‌های خود را در این سال بر تامین فرصت‌های جدید دیجیتال برای خاتمه‌دادن به تبعیض و توانمندسازی زنان و دختران در دستیابی به جایگاه به حق و برابر خود معطوف کنیم. آی.سی.تی‌ها باید این تلاش‌ها را از بدو شروع کرده و هم‌زمان به مراقبت‌های بهداشتی قبل از تولد و تامین این خدمات برای دورافتاده‌ترین جوامع از طریق پزشکی از راه دور (تله‌مدیسین) و سایر ابزارها نیز توجه شود و باید حق هر مادر، هر دختر و هر زن به محض تولد تضمین شود.
من از کشورهای عضو اتحادیه، اعضای بخش و انجمن‌ها و همچنین دانشگاهیان و شهروندان درخواست می‌کنم که همه منابع متصور را برای تضمین دسترسیِ همه زنان و دختران جامعه در سراسر جهان به آی.سی.تی‌ها به کار ببرند تا آنها مهارت اطلاعاتی و دانش لازم را کسب کنند، حقوق خود را بشناسند و از فرصت‌های دیجیتال موجود استفاده کنند.
به‌علاوه از سایر شرکا و ذی‌نفعان (رهبران سیاسی، سیاست‌گذاران، قانون‌گذاران، مجریان، صنعت و جوامع مدنی) درخواست می‌کنم تا سیاست‌ها و خط‌مشی‌هایی را اتخاذ کنند که فرصت‌های آی.سی.تی را برای زنان و دختران تقویت کند. دولت‌های ملی، بخش‌ خصوصی، خیرین، جامعه مدنی و متولیان آموزش باید نقش اساسی زنان در توسعه بیش‌تر و خدمت‌رسانی به بخش آی.سی.تی رقابتی‌تر و پویاتر را تصدیق کرده و از آن حمایت کنند. افزایش تقاضا برای مهارت‌های آی.سی.تی در سراسر جهان پنجره‌ای از فرصت‌ها فراهم می‌آورد تا دختران و زنان جایگاه خود را بیابند و ابزارهای ضروری برای موفقیت را در اختیار آنها می‌گذارد.
آی.سی.تی‌ها می‌توانند از طریق ایجاد فرصت‌ پیشرفت برای زنان متخصص در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری و همچنین ترغیب زنان جوانان‌تر به جستجوی شغل جدید در این عرصه ایفای نقش کنند.
من مصرانه شما را دعوت می‌کنم تا روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی را با عطف توجه خاص به نیازهای خاص زنان و دختران جشن بگیرند تا تغییراتی در پارادایم‌ فرصت‌هایی که در حال حاضر و در آینده پیش روی زنان و دختران قرار می‌گیرد، ایجاد شود. یک جامعه طرفدار تساوی و عادل مبنا و اساس یک دنیای پرصلح و پرنعمت است.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر