رایگان بودن بسیاری از اپلیکیشن های ارتباطی این پرسش را به وجود آورده که منبع درآمد شرکت های سازنده این اپلیکیشن ها کجاست.
آرش پورابراهیمی – حضور اپلیکشین های ارتباطی
در ایران با حواشی بسیاری همراه شده تا جایی که حتی برخی از اپلیکیشن ها فیلتر شده
اند. رایگان بودن استفاده از این اپلیکیشن ها نیز برای بسیاری سوال برانگیز است که
چرا یک شرکت باید خدماتی را به کاربران ارایه دهد آن هم بدون اینکه هزینه ای را بابت
آن دریافت کند اما حقیقت این است درآمدزایی یکی از انگیزه های اصلی طراحان این اپلیکیشن
ها محسوب می شود.
برای مثال درآمد اپلیکیشن لاین (Line) در سال گذشته بیش از نیم
میلیارد دلار بوده است. این اپلیکیشن که نسخه ژاپنی چنین اپلیکیشن های ارتباطی محسوب
می شود معادل ۱۱ میلیارد دلار ارزش دارد. اپلیکیشن
لاین (Line) در واکنش به زمین لرزه ماه
مارس سال ۲۰۱۱ در ژاپن که ۸.۹ ریشتر قدرت داشت شکل گرفت، چرا که شدت زمین لرزه و سونامی
به حدی بود که بسیاری از زیرساخت های مخابراتی منطقه آسیب دید و افراد بسیاری برای
برقراری ارتباط از طریق تلفن با مشکل مواجه شدند. به همین خاطر مسوولان شرکت ژاپنی
ان اچ ان (NHN) تصمیم گرفتند اپلیکیشنی
را ارایه کنند که امکان برقراری تماس و ارسال پیام از طریق اینترنت را فراهم کند. سه
ماه پس از زمین لرزه، اپلیکیشن لاین به بازار عرضه شد و طی تنها یک سال تعداد کاربران
آن به ۵۰ میلیون نفر رسید، این در شرایطی است که برای مثال تعداد کاربران شبکه اجتماعی
فیس بوک پس از سه سال به ۵۸ میلیون نفر رسید.
هر چند اپلیکیشن لاین ابتدا برای ژاپنی
ها عرضه شد اما کاربران دیگر کشورها از جمله اسپانیا نیز از آن استقبال کردند تا جایی
که اکنون تعداد کاربران این اپلیکیشن از ۳۰۰ میلیون نفر نیز فراتر رفته است. اما اپلیکیشنی
که خدمات رایگانی را ارایه میدهد چگونه میتواند سودآور باشد؟
درآمدزایی اپلیکیشن لاین به فروش برچسب
(Sticker) های دیجیتالی مربوط میشود
که کاربران میتوانند با پرداخت حدود ۱ دلار آنها را برای یکدیگر ارسال کنند. فروش
بازی های داخل اپلیکیشن و تبلیغات نیز منابع درآمد دیگر اپلیکیشن لاین محسوب میشوند.
فروش همین کالاهای دیجیتالی باعث شد که درآمد لاین از ۱۰ میلیون دلار در سه ماهه سوم
سال ۲۰۱۲ به ۱۵۷ میلیون دلار در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۳ برسد.
به طور تقریبی میتوان گفت که لاین در سال
۲۰۱۳ درآمدی حدود ۶۰۰ میلیون دلار را برای طراحانش به ارمغان آورده و روند رو به رشد
آن نیز همچنان ادامه دارد و اعلام شده که سهام آن در ۲۰۱۴ در بازار سهام به طور عمومی
عرضه خواهد شد.
اپلیکشن نیمباز (Nimbuzz)
نسخه هندی اپلیکیشن هایی است که از آنها برای برقراری تماس و ارسال پیام استفاده میشود.
طراحان نیمباز از دو برابر شدن تعداد کارمندان آنها در سال جدید میلادی و همچنین تاسیس
دفاتر جدید در برخی از نقاط جهان از جمله روسیه خبر داده اند.
ویچت (WeChat)
هم که نسخه ای چینی از چنین اپلیکیشن هایی است نیز بیش از ۲۵۰ میلیون عضو دارد و سود
آن طی تنها سه ماه سوم سال ۲۰۱۳ معادل ۶۳۰ میلیون دلار و درآمد آن نیز ۲.۵ میلیارد
دلار بوده است. چنین اپلیکیشن هایی در شرایطی عرضه شده اند که با رقبای قدرتمندی مانند
واتس اپ (WhtasApp)
مواجه بوده اند و با این حال توانسته اند سهم قابل قبولی از بازار را بدست آورند.
ارسال یک نظر