در حال خواندن
وزیر ارتباطات: از وضعیت پست اصلا راضی نیستم
0

پایان هفته گذشته مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت پست جمهوری اسلامی با حضور وزیر ارتباطات و معاونان این وزارتخانه برگزار شد.
مدیرعامل سابق: برای کاهش زیان از کارمندان خواستیم کمتر کار کنند
مدیرعامل جدید: پست ورشکسته است
در این مراسم مدیرعامل جدید و سابق شرکت پست در حالی اقدام به ارایه آمار و ارقام کردند که وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه اصلا از وضعیت این شرکت راضی نیست اعلام کرد که پتانسیل به حدی در این شرکت بالاست که اصلا نیاز به حمایت دولت ندارد. مشروح این مراسم را می‌خوانید.
فناوران- محمدحسین کرباسیان مدیرعامل سابق شرکت پست در مراسم تودیع خود و اعضای هیات مدیره‌اش گفت: از ابتدای سال ۹۲ تاکنون، حدود ۴۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درآمد داشته‌ایم که اگر این درآمد ثابت بماند، می‌توانیم بگوییم سرانجام سود و زیان برابر شده و پست به نقطه سربه‌سر رسیده است.
وی افزود: چهار عضو هیات مدیره که همراه با بنده تودیع می‌شوند ۲۵ سال است که در پست کار می‌کنند.
مدیرعامل سابق شرکت پست با اشاره به مشکلاتی که در دوره مسوولیت او گریبان‌گیر این شرکت بوده، گفت: مدیرعاملی که بتواند از حوزه پست زنده خارج شود کار بزرگی کرده است. پست ۱۶ هزار پرسنل دارد. در مقطعی خروج کارمندان از کلان‌شهر تهران، یکی از مشکلات پست بود. زیرا در آن زمان یک‌باره ۴۰ درصد از کارمندان درخواست کردند که به شهرستان بروند و گفته شده بود که هر کارمند با ردیف سازمانی خود منتقل خواهد شد.
وی افزود: آن زمان در دولت تصمیم گرفته شد که شرکت پست که حدود دو سوم از کارمندان وزارت ارتباطات را تشکیل می‌دهد به خارج از کلان‌شهر منتقل شوند و این‌گونه تکلیف وزارت ارتباطات برای خروج انجام شود.
کرباسیان مشکل نرخ‌های پایین‌ و نامتعارف پست در گذشته را از دیگر مشکلات این شرکت نام ‌برد و گفت: زمانی نرخ ‌ارسال نامه‌ در حد ۳۰ تومان بود به همین دلیل برای جلوگیری از زیان بیشتر به کارمندان می‌گفتیم کمتر کار کنند.
مدیرعامل سابق شرکت پست افزود: به دلیل مشکلات بودجه‌ای تعدادی بازنشسته از وزارت ارتباطات به پست منتقل شده بودند.
وی افزود: در سال گذشته مجموعه کمک دولت به پست ۱۰ میلیارد از بودجه ۴۰۰ میلیاردی (معادل یک‌چهلم) بود که بسیار ناچیز است.
کرباسیان گفت: امسال حدود ۴۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درآمد داشته‌ایم که اگر این درآمد ثابت بماند می‌توانیم بگوییم سود و زیان برابر شده و پست به نقطه سربه‌سر رسیده است.
مدیرعامل سابق شرکت پست افزود: سرویس پست تلفنی از ابتدای راه‌اندازی تاکنون (طی چند ماه) ۱۸۷ هزار ترافیک و ۹۰۰ میلیون تومان درآمد داشته است. همچنین سرویس کارت‌پستال از ابتدای سال ۲۰۶ هزار تعداد فروخته شده و ۱۳۹۶ میلیون ریال درآمد داشته است. سرویس ایمیل پست نیز ۱۵۰ هزار کاربر فعال دارد و یک بسته یک میلیونی نیز برای نظام وظیفه آماده شده است.
وی افزود: دستگاه تفکیک نامه که قیمت نمونه خارجی آن ۶۰۰ هزار یورو بود، در داخل پست ساخته شده است. همچنین سه کشور در دنیا انحصار تولید ماشین نقشه تمبر را در اختیار دارند که ایران یکی از آنهاست.
کرباسیان گفت: سه هزار دستگاه امضای دیجیتالی (PDA) به نامه‌رسان‌‌ها تحویل داده شده است.
 
کاهش مرسولات پستی و عقب‌ماندگی از برنامه
مدیرعامل جدید شرکت پست نیز در مراسم معارفه خود گفت: در سال‌های اخیر سرانه مرسولات پستی از ۱۴ مرسوله به ۱۰ کاهش یافته و این در حالی است که در برنامه چهارم باید این عدد به ۲۱ می‌رسید و در برنامه پنجم باید به ۲۳ برسد.
حسین مهری افزود: با علم و پذیرش تمام مشکلات در حوزه پست طی سال‌های اخیر در عملکرد از اهداف تعیین شده عقب هستیم.
وی افزود: این نشان می‌دهد که سرانه پستی در شرکت پست کاهش یافته است نه در کشور؛ یعنی وقتی نتوانیم یک سرویس با کیفیت ارایه دهیم مردم به سراغ رقبای دیگر می‌روند و این اتفاقی است که در پست کشور رخ داده است.
مهری با بیان اینکه پست نیاز به اصلاحات اساسی دارد، ‌گفت: اصلاح ساختار مالی، اصلاح ساختار فنی، نیروی انسانی و اقتصادی شرکت پست از ضروریات فوری است.
 
پست روی پای خود بایستد
وزیر ارتباطات نیز در این مراسم با بیان اینکه از پست امروز اصلا راضی نیستم، گفت: انتظارم این است که پست روی پای خود بایستد و تفکر کمک دولت به پست را اصلا قبول ندارم.
محمود واعظی افزود:‌ مدیرعامل و اعضای هیات مدیره سابق انصافا با جدیت علاقه و صمیمیت کار کردند اما اگر توانایی فکری و اندیشه در پست مدیریت تغییر نکند، تحول و پیشرفت مورد نیاز به وجود نمی‌آید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:‌ این تغییر به معنای نقصان کار مدیران قبلی نیست.
وی افزود: از ۳۲ سال پیش که مدیرعامل مخابرات بودیم اعتقاد داشتم که پست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امروز در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته سرانه محصولات پستی چندین برابر کشورهای کمتر توسعه یافته است.
واعظی افزود: خانواده‌های امروز شماره پستی را دارند و به موبایل پستچی زنگ می‌زنند تا ببینند کسی که به پشت در منازل مراجعه کرده و خود را پستچی معرفی می‌کند آیا واقعا شخص پستچی است یا خیر.
وزیر ارتباطات گفت: از پست امروز اصلا راضی نیستم اما به این معنا که از مدیران قبلی راضی نیستیم بلکه تمام مشکلات و دشواری‌هایی که در سال‌های اخیر برای پست وجود داشت را می‌پذیرم.
واعظی همچنین گفت:‌ این تفکر که دولت باید به پست کمک کند را قبول ندارم زیرا معتقدم شرکت پست پتانسیل‌های زیادی برای پیشرفت و درآمدزایی دارد و به دلیل اجازه هزینه‌کرد تمام درآمدها می‌تواند شرایط مناسبی را حتی برای کارمندانش ایجاد کند و از وضعیتی که اصلا از آن راضی نیستم خارج شود.
 
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر