نود فناوری-بسیاری از رانندگان متوجه آسیب های ناشی از لاستیک های کهنه و به ظاهر نو عرضه شده در بازار نیستند. در هنگام خرید لاستیک نو بسیار پیش می آید که علیرغم پرداخت هزینه ی بالا فروشندگان لاستیک های به ظاهر نو اما کهنه را در اختیار مصرف کننده قرار می دهند.
یکی از موارد قابل توجه در مورد تایر باد لاستیک می باشد.برای روشن شدن هر چه بهتر این اصل به مثالی اشاره می کنیم. براساس مطالعات صنعتی ترکیب باد و لاستیک در خودرو مشابه استخوان وگوشت پاشنه پا است.
به این ترتیب که تنها ۵ درصد وزن خودرو روی لاستیک وارد شده و ۹۵ درصد دیگر را باد درون لاستیک تحمل می کند.به همین دلیل کارشناسان فنی خودرو از لاستیک به عنوان پاشنه آشیل اتومبیل یاد می کنند.آنها توصیه می کنند همان طورکه به سلامتی پاهایتان فکر می کنید برای حفظ ایمنی ماشین و البته خودتان به فکر سلامتی “پای” خودرو خود هم باشید.
همیشه باید سالم ترین لاستیک ها را در چرخ جلو استفاده کرد تا امکان ترکیدن کاهش یابد.چرا که ترکیدن لاستیک های جلو خطرناک تر از ترکیدن لاستیک های عقب است و در سرعت های بالا احتمال چپ شدن خودرو چند برابر می شود.
لاستیک های جلو، قسمت جلویی خودرو را هدایت می کنند و بالطبع بخش اعظم نیروی خودرو در سر پیچ ها را تحمل می کنند
در حالی که لاستیک های عقب نیروهای رانش را تحمل می کنند و به همین دلیل است که لاستیک های چرخ جلو بیشتر در قسمت بیرونی آج خورده می شوند و لاستیک های چرخ های عقب از قسمت وسط آج آسیب می بینند.
کنترل فشار باد لاستیک
مهم ترین توصیه مکانیک ها در این خصوص کنترل ماهیانه فشار باد لاستیک است.فشار باد تایرها براساس استانداردهای خاصی تنظیم می شودکه خودروسازان در دفترچه راهنمای خودرو آن را اعلام می کنند.
معمولا فشار باد لاستیک برای هر خودرو به صورت برچسبی در کنار در طرف راننده یا در صندوق عقب هم تعبیه می شود.به گفته کارشناسان لاستیک میزان فشار باد تایر برای خودرو های سواری بین ۳۰ تا ۳۵ PSi است.
اگر فشار باد لاستیک پایین تر از میزان اعلام شده باشد ،باعث لغزش یا جابجایی بیش از حدتایر در ناحیه تماس با جاده شده و درنتیجه سبب افزایش حرارت بیش از حد آن می شود.
همین مشکل در مورد فشار بیش از حد باد نیزصادق است.درصورتیکه فشار باد تایر بالاتر از حد استاندارد باشد تماس لاستیک با جاده ناقص بوده که علاوه بر کاهش عمر تایر می تواند برای سرنشینان خودرو خطر آفرین باشد.کارشناسان لاستیک توصیه می کنند پیش از حرکت و زمانی که تایر خنک است اقدام به تنظیم فشار باد آن کنید.
معمولا پس از رانندگی طولانی، حرارت و فشار باد افزایش پیدا می کند. بنابراین در این حالت اگر فشار باد تایر از حد توصیه شده بیشتر باشد هیچگاه آن را کم نکنید و پس از خنک شدن، مجددا فشار باد تایر را کنترل کنید.
توصیه دیگر اهل فن، تنظیم فشار باد براساس باری است که خودرو حمل می کند.شما نباید باری که بیش از حدمجاز برای وسیله نقلیه تان است را با آن حمل کنید.
اگر به هر دلیلی مجبور شدید که باری بیش از حد مجاز را حمل کنید، باید براساس دستورالعمل دفترچه راهنمای خودرو و مشورت با کارشناسان فنی میزان فشار باد لاستیک را افزایش دهید.
انتخاب صحیح رینگ و لاستیک
انتخاب متناسب با کاربری فعالان بازار لاستیک توصیه می کنند به منظور انتخاب صحیح رینگ و لاستیک، پس از مطالعه کتابچه راهنمای خودرو ،به کاربری ماشین تان توجه کنید. به گفته آنها، دراین زمینه به عواملی مثل کاربری استاندارد یا اسپرت، تحمل بار معمولی یا زیاد و…. باید توجه کنید.
معمولا خودروهایی که از کمپانی خارج می شوند دارای لاستیک های فابریک با کاربری استاندارد هستند. برای نمونه روی خودرویی مثل پژو ۲۰۶ ،لاستیک و رینگ استاندارد با سایز ۱۸۵/۶۵/۱۴ نصب شده است.
حداکثر سایز رینگ و لاستیک متناسب با برای اسپرت کردن چنین خودرویی ۲۰۵٫۴۵٫۱۶ خواهد بود.عدد ۲۰۵ پهنای لاستیک به میلیمتر ،۴۵ فاق لاستیک و عدد ۱۶، قطر رینگ به اینچ را نشان میدهد.
امروزه چون نیروی انتظامی نسبت به اسپرت خودروها حساس شده است، مردم کمتر به سراغ رینگ اسپرت می روند و چندسالی است که استقبال مردم از رینگ و لاستیک های پهن و اسپرت نسبت به قبل کم شده است.
کارشناسان فنی خودرو معتقدند رینگ و لاستیک های پهن یا به اصطلاح عام اسپرت زیبایی خاصی به خودرو می دهد اما همین لاستیک پهن باعث خشکی حرکت فرمان میشود.
لاستیک رادیال یا بایاس؟
گام بعدی در انتخاب لاستیک توجه به نوع تکنولوژی تولیدی آن است. به طور معمول لاستیک های موجود در بازار در دو نوع بایاس و رادیال است. به گفته کارشناسان، در تولید لاستیک های بایاس که از تکنولوژی قدیمی برخوردار هستند، از الیاف ورشته های نخی استفاده می شود.درحالیکه در تولید لاستیک های رادیال از رشته های سیمی استفاده می شود.
فروشندگان تایرمعتقدند که تایرهای بایاس اگر تحت تاثیر نیروهای عمودی قرار بگیرند ،سطح تماس آج آنها تغییر شکل داده وبه مرور حالت جمع شده پیدا می کند. این مساله باعث کاهش عمر لاستیک وچسبندگی آن به جاده می شود.
درمقابل تایرهای رادیال به دلیل ساختار محکم و تغییرات اندک شکل آج ها، درپیچ، چسبندگی خوبی به سطح جاده دارند.
این لاستیک ها به دلیل به کارگیری رشته های سیمی در ساختار خود، تحمل سرعت بالاتری نسبت به تایرهای بایاس را دارند و عمرآنها نسبت به لاستیک های بایاس ۴۰ تا ۶۰ درصد بیشتراست.
به گفته فعالان بازار، تکنولوژی تولیدی اکثر شرکت های ایرانی از نوع بایاس بوده و اکثر تایر های رادیال وارداتی هستند.
توجه داشته باشید قیمت لاستیک های رادیال بیشتر از نوع بایاس بوده و نوع تایر روی آن حک شده است.
راه تشخیص یک لاستیک تازه تولید شده با لاستیک انباری از دغدغه ها و نگرانی های رانندگان در زمان خرید لاستیک است.
متاسفانه در کشور ما لاستیک های خارجی بیشماری وجود دارد که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آن ها گذشته است. این مشکل برای لاستیک های ساخت داخل کمتر وجود دارد.
خطرات این لاستیک ها با توجه به شرایط آب و هوائی گرم و جاده های پر دست انداز، رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده های پر جمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده، … باعث نا امنی استفاده از این لاستیکها در جاده های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت بیشتر می شود.
این لاستیکها که در بازار به اصطلاح لاستیک انباری شناخته می شوند به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله های قاچاق، عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به یک کشور ثالث و یا لاستیک هایی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می شوند و دلایل بسیار دیگر که فقط سازندگان از آن ها با خبر هستند.
این لاستیک های انباری توسط فروشندگان جزئی با قیمتی در حدود ده الی بیست هزار تومان کمتر از لاستیک های تازه تولید شده از عمده فروشان لاستیک خریداری می شوند. در زمان خرید، فروشندگان از وضیعت انباری بودن آن اطلاع می یابند.متاسفانه معمولا صداقت چندانی در زمان فروش به مشتریان وجود ندارد و بدون اطلاع به مشتری و با همان قیمت لاستیک تازه تولید شده به مشتری از همه جا بی خبر فروخته می شود.
این لاستیک های انباری هیچ تفاوت ظاهری با یک لاستیک تازه تولید شده ندارند و از نظر شکل ظاهری نمی توان تشخیص انباری بودن آن را داد.
سازندگان خودرو جهت مشخص نمودن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند.
متاسفانه این تاریخ به گونه ای بر روی لاستیک درج شده که توسط مصرف کننده به راحتی قابل تشخیص نیست. با مطالعه مطلب ذیل به راحتی میتوانید زمان تولید لاستیک را متوجه شوید.
در جداره بیرونی لاستیکها یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولیدآن است. این عدد بر اساس سال تولید و تعداد هفته است. دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می دهد.
قابل ذکر است مصرف لاستیک هایی که ازتاریخ تولید آنها بیش از ۳ سال می گذرد مناسب نیست.
فرضا درج عدد ۱۶۰۷ بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در هفته شانزدهم سال ۲۰۰۷ تولید شده است. اگر این عددسه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال ۲۰۰۰ می باشد.نکته ی دیگر قابل ذکر در مورد لاستیک های ایرانی این است که در هنگام خرید حتما دارای علامت استاندارد باشند. لاستیک های ایرانی از این دسته در دو نوع در بازار یافت می شوند.
در نوع اول لاستیک ایرانی در دوطرف خود دارای مهراستاندارد هستند که این نوع لاستیک درجه یک محسوب می شود.
اگر لاستیک تنها در یک طرف دارای علامت استاندارد باشد بیانگر این است که لا ستیک درجه دو می باشد.
لاستیک هایی که در زمان تولید در کارخانه به هر علتی در حین تولید مانند قطع برق وقفه ای در تولیدشان می افتد به جمع لاستیک های درجه دو می پیوندند.
ارسال یک نظر