هفته گذشته ورود دستگاه قضا به موضوع فروش VPNها مطرح شد و بسیاری از رسانهها به نقل از سخنگوی دستگاه قضا از ورود قوه قضاییه به موضوع فروش وی پیانها خبر دادند. این مقام مسوول در اظهار نظری اعلام کرد: فضای مجازی کشور نیازمند مدیریت است و نباید اجازه داد این فضا به محلی برای (جولان)افراد سودجو و حرفه ای که اموال و داراییهای مردم را مورد هدف قرار میدهند، تبدیل شود.
از دیگر اخبار مهم حوزه ICT کشور در هفته گذشته میتوان به برگزاری صد رزمایش سایبری در کشور طی یک سال، ممانعت حراست مجلس از راهاندازی سامانه ثبت اموال نمایندگان و تلاش رایتل برای رسیدن به نقطه سر به سر مالی اشاره کرد.
ورود دستگاه قضا به موضوع فروش VPNها
هفته قبل سخنگوی دستگاه قضا از ورود قوه قضاییه به موضوع فروش وی پیانها خبرداد.
غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با فروش VPNها از سوی برخی افراد و نهادها و موضوع دور زدن قانون و نادیده گرفتن قوانین کشور و همچنین بحث پولهای کثیف حاصل از این اقدام، گفت: فضای مجازی کشور نیازمند مدیریت است و نباید اجازه داد این فضا برای افراد سودجو و حرفهای که اموال و داراییهای مردم را مورد هدف قرار میدهند،(به مامنی مناسب) تبدیل شود.
وی افزود: مدیریت فضای مجازی عزم ملی میخواهد؛ سالها است که وعده دادند برای مدیریت فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات راهاندازی میشود که هنوز به سرانجام نرسیده، البته گامهایی برداشته شده است.
اسماعیلی ادامه داد: در این فضا برخی اقداماتی جهت فیلترینگ انجام میدهند، باید با اعمال خلاف قانون در این حوزه برخورد شود و موضوع فروش ویپیانها هم مستثنا نیست.
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد:هر کجا که فروشندگان ویپیان شناسایی شوند قوه قضاییه با آنها برخورد میکند. البته قانون ما در این رابطه ناقص است و یکی از خواستههای ما این است که مجلس به این موضوع ورود کند.
در همینراستا همچنین هفته قبل فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: عدهای بهدنبال مسدودسازی تمام vpnها در کشور هستند، اما آنچه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره به آن تأکید داشته این است که نمیتوان بدون درنظر گرفتن نیازهای قانونی و منطقی این خواسته را عملیاتی کرد.
معاون وزیر ارتباطات در توضیح صحبتهای خود گفت: مسدودسازی یکشبه برای تمام کاربران که نیاز قانونی دارند امکانپذیر نیست؛ چراکه افراد و کاربرانی در جامعه وجود دارند که بر اساس مقتضیات شغلی خود باید دسترسیهایی به سایتهای فیلتر شده داشته باشند و نمیتوان آنها را با مسدودسازی vpnها از آنچه به آن نیاز دارند، محروم کرد.
وی در ادامه گفت: اگر تمام vpnها مسدود شود پس استادان و دانشجویان دانشگاهها که باید به اطلاعات علمی در جهان که ما را تحریم کردهاند دسترسی داشته باشند چه میشوند؟ از سوی دیگر تجار ما در شرایط کنونی که برای مدیریت امور اقتصادی و بانکی نیاز به vpn دارند عملا امکان فعالیت نخواهند داشت. با این اقدام علاوه بر این که دنیا ما را تحریم کرده است خود نیز خودتحریمی برای آنها اعمال خواهیم کرد. بسیاری از نیازهای مردم اکنون در اینترنت میگذرد و نمیتوان برای همه یک قانون کلی را اعمال کرد، چرا که کوچکترین اختلال به زندگی عادی مردم ضربه میزند.
فتاحی در ادامه افزود: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در قبال این مقاومت وزارت ارتباطات طرح vpn قانونی را مطرح کرده و میخواهند از این طریق مشکلات دسترسی اقشار مختلف جامعه را حل کنند که البته این طرح یکبار در سال ۱۳۹۱ به علت عدم رعایت مقدمات شکست خورده است. باید ابتدا مشکلات مربوط به مسدودسازی vpnها را رفع کرد و با فراهم کردن پیشنیازها تصمیمگیری مسدودسازی را انجام دهند.
فتاحی افزود: دادستانی کل کشور و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرده است که ما میتوانیم خواستههای قانونی را حل کنیم. آنها اعلام کردهاند ما حاضر به انجام دستهبندیها برای ارایه vpn هستیم تا کسب و کارها، استادان و دانشگاهیان، خبرنگاران، فعالان اقتصادی و… دچار اختلال نشوند.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: طرح مسدودسازی تمام vpnها زمانی میتواند قابلیت اجرایی داشته باشد که ابتدا مشکلات رفع شود و بعد پیشنیازها و دسترسیها رعایت و تامین شود. وی البته هیچ توضیحی در خصوص مافیای فروش فیلترشکن که پیش از این از سوی دولتیها مطرح شده بود نداد تا به این ترتیب شاهد نوعی سیاست دوگانه دولت در حوزه فیلترشکنها باشیم.
برگزاری صد رزمایش سایبری در یک سال گذشته
هفته قبل جانشین قرارگاه سایبری کشور گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از یکصد رزمایش سایبری در زیرساختهای حساس و حیاتی سطح کشور برگزار شده که این رقم قابل توجهی است.
سردار فرجیپور در همایش تخصصی پدافند سایبری خراسان شمالی اظهار داشت: هدف از برگزاری رزمایشها این است تا نقاط آسیب خود را شناسایی کنیم که سال گذشته به دستور رییسجمهور رزمایش قطع اینترنت برگزار شد و درسال جاری رزمایش هک، اختلال، نفوذ و تخریب اجرا شد که در نوع خود از سختترین رزمایشهاست.
وی از رونمایی تولید مجموعه شبیهسازی تهدیدات سایبری توسط یکی از دانشگاههای کشور در هفته جاری خبر داد و افزود: در حال حاضر مشکل عمده ما در بحث تهدیدات سایبری نبود فرهنگ امنیت است زیرا اکثر مدیران و متخصصان بیشتر به فکر بهرهبرداری هستند نه بهرهبرداری امن و مطمئن. لذا با توجه به وجود حملات سایبری متعدد باید در برنامهریزی و طرحهای خود اولویتبندی داشته باشیم و اولویت اصلی ما باید تهدیداتی باشد که موجب چالشهای بزرگ خواهد شد.
سردار فرجیپور تصریح کرد: از سال گذشته که تهدیدات لفظی آمریکا علیه ایران آغاز شد مرکز ملی فضای مجازی در جلسهای از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور از نزدیک شدن تهدیدات سایبری خبر داد که خوشبختانه با تشکیل ستاد، تحولات چشمگیری به وجود آمده است و تمام دستگاههای مسوول توجیه شدهاند و تقسیم کار هم شده است.
حراست مجلس مانع راهاندازی سامانه ثبت اموال نمایندگان
هفته گذشته یک عضو هیات رییسه مجلس گفت: حراست مجلس به بهانه ناکافی بودن رایانههای ارایه شده از سوی معاونت فناوری قوه قضاییه مانع از راهاندازی سامانه ثبت اموال مسوولان در پارلمان شده است.
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به دلیل عدم راهاندازی سامانه ثبت اموال و دارایی مسوولان و خانوادههایشان که قرار بود از آغاز به کار کند، اظهار داشت: حراست مجلس به بهانه ناکافی بودن رایانههای ارایه شده از سوی معاونت فناوری قوه قضاییه مانع از راهاندازی سامانه مذکور شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: حراست مجلس در حالی مانع از راهاندازی سامانه ثبت اموال و دارایی مسوولان و خانوادههایشان شده است که به بنده اطلاع دادند ۱۲ سیستم از سوی قوه قضاییه در اختیار ستاد ثبتنام قرار داده شده است.
تلاش رایتل برای رسیدن به نقطه سر به سر مالی
هفته قبل سرپرست مدیریتعامل رایتل با بیان اینکه یک بنگاه اقتصادی باید سودآور باشد، تصریح کرد: مشترکان، کارکنان، سهامداران و شرکای تجاری رایتل بازوان قدرتمند ما هستند که با تکیه بر اعتماد آنها و با برنامهریزی هدفمند هفتگی و ماهانه و البته با مدیریت هزینه و نظم مالی، سعی میکنیم تا پایان امسال رایتل را به نقطه سربهسر مالی برسانیم.
وی با بیان اینکه توسعه درآمدها، ارتقای خدمات و همافزایی با سایر اجزای سازمان تامین اجتماعی در دستور کار است، گفت: اصلاح صورتهای مالی و ساختار مالی شرکت پس از هماهنگی با شستا نهایی میشود.
رضاخواه از تمرکز بر کیفیت شبکه خبر داد و افزود: با تقویت سایتها و تمرکز بر پوششدهی مناسب و ارتقای تجربه مشتریان درآمد جدید ایجاد میکنیم. ضمن آنکه همه برنامههای بازاریابی و تبلیغاتی را نیز با محوریت برنامهها و تصمیمات فنی پیش خواهیم برد و کمپینهای متنوع، متناسب با نیاز مخاطبان و ارایه سرویسهای جدید طراحی خواهیم کرد.
وی ضمن تاکید بر تمرکز فعالیتهای فنی، گفت: با فاصله گرفتن از مسایل حاشیهای در رایتل به سمت سودآور شدن این اپراتور به عنوان یکی از اپراتورهایی که میتواند به بهرهوری و خلق ارزش در کشور کمک کند، حرکت میکنیم.
رضاخواه با اشاره به سختی توسعه فعالیتها در زمان تحریم، گفت: سختتر از این دوره تحریم را در همکاریهای بینالمللی در گذشته پشت سر گذاشتهام و تحریمهای پیچیده ایران را از سر گذراندیم و معتقدم با برنامهریزی درست به رشد درآمدی لازم برای ورود به محدوده سودآوری دست مییابیم و سال آینده را با افزایش درآمد و رضایتمندی مشتری پیش خواهیم برد.
هوشمندی افزوده (Intelligence Augmented) در بانکداری
مشتری در قلب تحول
سیستم هایی که یاد می گیرند
چهارمین انقلاب صنعتی، از پیوند حوزه های فیزیکی، دیجیتالی و بیولوژیکی که با افزودن هوش انسانی ایجاد میگردد، در حال وقوع است. در عصری که ما زندگی می کنیم دوران برنامه های کامپیوتری کد شده رو به اتمام و در جریان ورود به دنیای سامانه های یادگیرنده هستیم. در دوران برنامه نویسی کد شده، هدف این بود که بر اساس درخواست ها و نیازهای کسب و کاری برنامه هایی بنویسیم که این درخواست ها را اجرا نماید. در توصیف دنیای سامانه های یادگیرنده از سیستم هایی که دارای سه عنصر اساسی: دانش، مهارت و تجربه باشند استفاده شده است.
در حال حاضر سیستم های محاسباتی ایی تولید می شوند که از انسان ها و همراه با آنها یاد می گیرند (یعنی به جای جایگزینی موجب تقویت آنها می باشند). به این مفهوم هوشمندی افزوده می گویند. در هیچ جای دیگری انقلاب چهارم صنعتی شفاف تر و ملموس تر از صنعت خدمات مالی نیست.
اهمیت هوشمندی افزوده بصورت ویژه موقعی که در زمینه تجربه و رضایت مشتری در نظر گرفته شود نمایان است. و شرکت ها از آن برای تعاملات خودکار با مشتری، از بین بردن زمان انتظار، سرعت بخشیدن به جستجوی محصولات، و توصیه برای «بهترین اقدام بعدی» جهت عوامل مرکز تماس استفاده می کنند.
هوشمندی افزوده در خدمات مالی
در خدمات مالی، سه حوزه اصلی کاربرد راه حل های مبتنی بر هوشمندی افزوده وجود دارد:
– مشارکت و تجربه مشتری.
این که سازمان ها چگونه یک تجربه جدید را با استفاده از همکاری و مشارکت و بازخورد کاربری مشتریان خود ایجاد و ارائه نمایند. برای این کار دیدگاه ها و انتظارات مشتریان با تعامل و مراودات هدفمند، ملحوظ نظر قرار می گیرد. با وجودیکه تعامل با مشتریان در حال تکامل است ولی هنوز تغییرات بنیادی و اساسی در این زمینه رخ نداده است.
هوشمندی افزوده این امکان را فراهم می کند تا یک ساز و کار اجرایی کاملا جدید و قابل شخصی سازی، مبتنی بر یادگیری سیستم و بدون برنامه ریزی قبلی ارائه گردد و مورد استفاده واقع شود.
به این ترتیب مانند دانش آموزی که هر چه بیشتر تمرین کند بیشتر یاد می گیرد، سیستم ها هم هر چه بیشتر مورد استفاده و کاربری واقع شوند کامل تر شده و سرویس های بهتر و دقیق تری را ارائه خواهند داد. آنچه در اینجا منحصر به فرد است این است که سیستم می تواند از مشتریان در مورد ترجیحات و انتظارات فردی آن ها بیاموزد، و سرویس های متفاوت با قابلیت شخصی سازی بیشتری را ارائه نماید. که این یک انقلاب در رابط کاربری و بهره برداری از سامانه ها است. یکی دیگر از نتایج مورد انتظار، بهبود یکپارچگی خدمات ارائه شده، بدون توجه به کانال، موقعیت جغرافیایی، و یا شخص استفاده کننده از سرویس می باشد.
– خدمات مشاوره ای.
بعد از بحران اقتصادی در جهان، یکی از بزرگترین نقاط درد بانک ها، از دست دادن اعتماد مشتریان است. در سال ۲۰۱۷ شرکت Edelman در یک مطالعه اعتماد سنجی از افراد مختلف این سوال را مطرح کرد که میزان اعتماد آن ها به صنایع مختلف نسبت به درست بودن انجام کاری که قرار است انجام دهند، چقدر است. در پاسخ، خدمات مالی کمتر از ۵۱ درصد از این اعتماد را کسب کردند. با این وجود بسیاری از موسسات مالی همچنان به تجارت معمولی خود ادامه می دهند و محصولات و خدماتشان را به مشتریان تحمیل می کنند، بدون اینکه دلیلی برای بهتر بودن یک پیشنهاد نسبت به پیشنهاد دیگر ارائه کنند.
ولی در این روند، موسسات پیشگام سعی دارند با بهره مندی از هوشمندی افزوده جهت استقرار سامانه های تصمیم یار، جایگاه خود را در ارائه خدمات تثبیت نموده و ارتقاء دهند. سیستم های مبتنی بر هوش افزوده می توانند به مشاوران یا مشتریان کمک کنند تا تصمیمات سریع تر و دقیق تری بگیرند.
در حال حاضر این قابلیت برای ساخت سیستم های احتمالاتی مبتنی بر شواهد وجود دارد، که ترجیحات فردی مشتریان را درک نموده و توصیه های بسیار محرمانه و خوبی را ارائه نمود.
این یک فرصت منحصر به فرد برای ایجاد اعتماد بین بانک ها و مشتریان از طریق به اشتراک گذاری حقایق و شواهدی است، که به عنوان پشتوانه تمام توصیه ها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین موجب بهبود در ممیزی مشاوره های ارائه شده می گردد.
– ریسک و انطباق.
این یک دامنه بزرگ و رو به رشد برای موسسات مالی است که با پیچیدگی های فوق العاده حقوقی، قوانین و مقررات مواجه هستند. و در واقع، از سال ۲۰۰۸، در مجموع بانک های جهان متحمل پرداخت بیش از ۳۲۰ میلیارد دلار جریمه های نظارتی شده اند.
استفاده از هوشمندی افزوده در سیستم ها این قابلیت را فراهم می کند تا همزمان با درج و اعمال مقررات نظارتی جدید، ۸۰۰ میلیون صفحه متن را در هر ثانیه مرور و مورد بازبینی قرار داده و به ارائه پشتیبانی برای تصمیم گیری در مورد موضوعات متنوع مانند الزامات گزارشگری قانونی پرداخت.
چگونه بانک ها می توانند بطور فعالانه با مشتریان ارتباط برقرار کنند
امروزه بانک ها برای اکثر مشتریان تفاوت عمده ای ندارند، و از نظر مردم به یک ابزار ساده برای انجام تراکنش تبدیل شده اند. مردم اغلب از بانک فقط برای سپرده گذاری ثابت استفاده می کنند و این به معنی مراجعه کمتر به بانک برای خدمات و کارهای دیگر است. در جامعه امروز به واسطه افزایش مبادلات غیر نقدی تعداد مراجعه به دستگاههای خودپرداز نیز کمتر شده است و تقریبا ۸۰ درصد مشتریان بانکی ارتباط خود را با بانک فقط جهت انجام تراکنشهای مالی می دانند.
با این اوصاف بانک ها به منظور ایجاد جذابیت و حس خوب برای مشتریان خود، باید نحوه جلب همکاری و مشارکت مشتری را تغییر دهند. که این تغییرات شامل شناخت بهتر و کامل تر مشتری و فراهم ساختن امکان شخصی سازی کاربری بر اساس دانش کسب شده از شناخت مشتری می باشد.
بانک ها در این دوره جدید خدمات بانکی مبتنی بر خصوصیات و رفتار شخصی مشتریان، می توانند برای موفقیت از تکنولوژی موبایل و اطلاعات و خدمات ابری استفاده نموده و ارائه دهنده سرویس های متناسب با سبک زندگی مشتری شوند. به این ترتیب تفکر و نگرش مشتریان در خصوص بانک و بانکداری تغییر خواهد کرد.
تصور کنید که یک بانک مشتری خود را مثلا در خصوص برگزاری کنسرت گروه موسیقی مورد علاقه وی، مطلع و بسته پیشنهادی منحصر به فرد تهیه بلیط با شرایط ویژه ارائه کند. یا بر اساس اطلاعات خرید مشتری در مورد اقلام پر مصرف وی، مراکزی که اقلام مورد نظر را با قیمت مناسب تری عرضه می کنند معرفی نماید. این بانک، بانکی است که مطابق انتظارات و نیازهای مشتری حرکت می کند و با این کار موجب القاء حسی بهتر و ترغیب نمودن مشتریان خود به وفاداری بیشتر خواهد شد.
نقطه آغاز توانمندسازی در ارائه سرویس های بانکی بصورت شخصی سازی شده، داشتن یک دید کامل و جامع نگر به مشتریان است.
کلید توانمندی در ارائه سرویس های بانکی قابل شخصی سازی، از بین بردن تقسیمات و مرزبندی های متداول در خدمات بانکی می باشد. در فرآیندهای موجود بانکی و به لحاظ تاریخی، در حال حاضر سرویس های سپرده ای، وام و تسهیلات، کارت های بانکی و اعتباری و … از طریق سیستم های مختلف و یا در بخش های خاصی از یک سیستم یکپارچه ارائه و عملیاتی می شوند و در واقع یک دید سیلویی بر آن ها حاکم است که هر یک از بخش های یاد شده، دیدگاه خود را نسبت به مشتری دارد. هنگامی که این سیلوها شکسته شوند، مشاهده کامل و داشتن دید جامع نگر به مشتری، از طریق هر کانالی که باشد امکان پذیر خواهد شد.
به عنوان مثال، زمانی که کسی تماس تلفنی با بانک خود برقرار می کند، نماینده مرکز تماس می تواند یک نمای کلی از تمام داده های مشتری را در یک داشبورد واحد مشاهده کند. آن ها در باره آخرین مراجعه مشتری به یک شعبه، تمامی پیشنهاداتی که از طریق ایمیل و یا وب سایت به مشتری ارائه شده، تعداد تماس های دیگری که مشتری مثلا در یک هفته گذشته با بانک داشته، مطلع می شوند. و هنگامی که همکاران نمای کاملتری از تعاملات مشتری با بانک داشته باشند، برای تعامل بهتر با مشتری در زمینه مورد نظر، مجهزتر خواهند بود و این موجب کاهش بروز اختلاف و اتلاف وقت و انرژی برای هر دو طرف می گردد.
به طور گسترده تر، این دیدگاه یکپارچه بخش های مختلف را قادر می سازد تا نیازهای مشتری را به عنوان یک سازمان واحد درک، و آن را حل کنند، که این دقیقا همان چیزی است که مشتری انتظار دارد. با برداشتن تقسیمات و موانع میان بخش های مختلف، بانک ها می توانند در هر کجا، هر زمان و هر دستگاه، یک تجربه سازگار به مشتریان خود ارائه نمایند.
درس آموخته ها/توصیه های کلیدی
دگرگونی یک سفر مداوم است و آنچه که مورد اقبال و پسند، تنها یک مشتری باشد تا حدودی ناپایدار است. موارد بیشتری برای آموختن وجود دارد که از ملاحظه کردن و توجه به تجربیات پیشگامان استفاده از هوشمندی افزوده جهت مشتری محور شدن، بدست می آید:
۱- دگرگونی باید با یک استراتژی هوشمندی افزوده جامع، در قالب پروژۀ کسب و کاری تحت یک چارچوب حاکمیتی سازمانی آغاز شود. سپس موارد و فرصت هایی را که توسط تاثیرات مشتری اولویت می گیرند شناسایی گردیده، و هر کدام با دامنه مشخص و با حمایت مدیریت ارشد جهت پیاده سازی و اجرا در سراسر سازمان ابلاغ شود.
۲- یک پروژه هوشمند پیشرفته با هدف استفاده توسط کاربران نهایی (مشتری)، موقعی می تواند موفق باشد که در طراحی آن بر اساس سازگاری با مشتری تجدید نظر و باز طراحی انجام شود. برای اینکار باید در بکارگیری تفکرات طراحی، از چارچوبی برای یادگیری استفاده و با تمرکز بر ارتقای سازگاری با عواقب و بازخورد تجربه مشتری اقدام نمود. مزایای تفکر طراحی عبارتند از: کمک به کارمندان در خلق ایده ها و نمونه های اولیه، ایجاد کلمات قدرتمند و تصویری برای توصیف آن ها به سایر همکاران و مشتریان. بصیرتی که از هوش افزوده به دست می آید نیز قابلیت خلق ارزش دارد.
۳- برای اینکه یادگیری ماشین بیشترین تاثیر را داشته باشد، باید مقدار زیادی اطلاعات در معرض استفاده گسترده عوامل مختلف قرار گیرد. و نباید محدودیت و مانعی بر میزان داده هایی که در جریان کارکرد سیستم های هوشمند پیشرفته قرار دارند قائل شد. استفاده بیشتر از داده ها و اطلاعات، می تواند به شخصی سازی بیشتر راه حل هایی مانند دستیابی به وام یا تسهیلات مناسب، اختصاص مجدد وثایق و یا ارزیابی عوامل اقتصادی برای تصمیم گیری های سرمایه گذاری با کیفیت بالاتر منجر شود.
۴- در حالی که امکان جمع آوری راه حل های هوش افزایی پیشرفته از قطعات مختلف وجود دارد، هیچ اطمینانی وجود ندارد که اجزای غیر مرتبط با یکدیگر هماهنگ باشند. به همین دلیل یک سیستم بسیار مستحکم و به خوبی سازماندهی شده برای موسسات مالی که می خواهند راه حلهایشان زمان کمتری در آزمون و عمر بیشتری در بخش محصول داشته باشد، ترجیح داده می شود.
۵- با ارائه یک نام و خصوصیت ویژه به راه حل یا محصول مبتنی بر هوش افزوده به کاربران اجازه داده می شود تا یک پیوند احساسی و همدلی با آن داشته باشند. بنابراین باید به چیزی فراتر از یک اسم توجه شود.
۶- ضروری است که کارکنان بفهمند و این تجربه را کسب کنند که سیستم های هوشمند پیشرفته به منظور ارتقاء قابلیت های انسانی و نه جایگزینی برای آنها می باشد. و باید در تمام سطوح کسب و کار سازمان برای حفظ و استفاده بالقوه از اطلاعات و هوش افزوده تلاش کنند.
مسعود خرقانی