کارشناس ارشد معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی از اقدامات حمایتی برای بهبود فعالیت استارتاپها در کشور خبر داد و گفت: اصلاح قوانین و مقررات حوزه کارآفرینی گام موثری در حمایت از این اکوسیستم است.
نود آی سی تی – استارتاپها شرکتهای کوچکی هستند که معمولا براساس ایده و خلاقیت یک نفر یا مجموعه ای از افراد شکل گرفته اند؛ این شرکتها، در تلاش هستند که با استفاده از ایده جدید و خلاقیتی که در ارائه محصول یا خدمت از خود نشان می دهند، درآمدزایی کنند.یکی از مزایای این نوع کسب و کارها، رشد سریع آنها است که سبب توسعه اقتصاد کشور شده و در نتیجه اشتغالزایی خوبی نیز به همراه می آورند و نمونه موفق شرکت هایی که از مرحله استارتاپی به کسب و کار موفق رسیده اند گویای این مطلب است.بنفشه سلمانزاده کارشناس ارشد معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر، اهمیت استارتاپها و نقش آن در رونق کسب و کار و اقتصاد کشور را تشریح کرد و از برنامه های حمایتی برای این کسب و کارهای نو خبر داد.وی با بیان اینکه یک شرکت نوپا یا استارت آپ، یک شرکت یا سازمان موقت است که به منظور اجرای یک مدل کسب و کار تکرار پذیر و مقیاس پذیر طراحی شده است گفت: استارت آپ ها، به دنبال راهی برای شکل دادن به کسب و کار خود هستند،تا با استفاده از محصولات و خدمات نوآورانه شان کسب سود کنند.سلمانزاده تاکید کرد: استارت آپ ها از زمان ظهور حباب دات کام، بین سالهای ۱۹۹۷ و ۲۰۰۰، زمانیکه شرکتهای دات کام متعددی بوجود آمدند، در سطح جهان رایج شد و در دوره حباب دات کام، استارت آپ های متعددی برای بهره گیری از ارزش بازار ایجاد شده توسط اینترنت بوجود آمدند و تلاش کردند تا با مطرح کردن ایده های نو، محصولات و خدمات جدید و جذابی ارائه کنند که بتوانند مشتریان را به خود جذب کنند.استارتاپ ها نیازمند کمک مالی هستندکارشناس ارشد معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی با تاکید براینکه یک استارت آپ با یک ایده جدید و نوآورانه متولد میشود خاطرنشان کرد: این ایده، فلسفه وجود استارت آپ است و لذا باید به خوبی ارزیابی و اعتبارسنجی شده و پتانسیل تجاری سازی آن بررسی شود.وی با بیان اینکه معمولا تامین اولیه بودجه برای پرورش یک ایده توسط خود فرد، اقوام و آشنایان وی انجام می گیرد تصریح کرد: در برخی از کشورها نظیر ایران، دولت، مراکزی نظیر انکوباتورها (مراکز رشد)، آزمایشگاههای ملی، تحقیقات بنیادی در دانشگاهها و غیره ایجاد کرده که افراد و گروهها در آنها بتوانند به رشد و توسعه ایده های جدید و خلاقانه بپردازند؛ باید دقت داشت که یک استارت آپ از زمانی که ایده اش متولد می شود؛ تا زمانی که بتواند مستقلا به حیات خود ادامه دهد؛ نیازمند کمک مالی است.سلمانزاده با تاکید براینکه در فازهای اولیه، استارت آپ تنها یک ایده است و پس از انجام تحقیقات اولیه و امکان سنجی تبدیل به یک استارتاپ می شود گفت: رشد این کسب و کار از زمانی که محصولات و خدمات نوآورانه ای خود را به بازار عرضه کند و بتواند مشتری جذب کند شروع می شود. اگر استارت آپ ها بتوانند آنقدر درآمدزایی کنند که بر هزینه های خود فائق آمده و به سوددهی برسند و یا سهامشان در بازار بورس به فروش برسد، دیگر استارت آپ تبدیل به یک کسب و کار شده و از حالت نوپایی خارج می شود.مزایای فعالیت استارتاپها در ایرانوی با بیان اینکه ایران در مراحل اولیه رشد اقتصاد اینترنتی قرار دارد اما فرصتهای تجارت الکترونیک در بازار کشور، قابل توجه بوده و فضای مناسبی برای رشد استارتآپها وجود دارد به مهر گفت: برخی از مزیت های کشورمان که آن را تبدیل به مقصد مناسبی برای سرمایه گذاری شرکتهای بین المللی کرده است شامل ضریب نفوذ بالای اینترنت، موبایل و اینترنت موبایل درکشور، جوان بودن جمعیت به ویژه فارغ التحصیلان فنی، بهره برداری از تکنولوژی ۳G و فراهم شدن زیرساخت های تجارت الکترونیک می شود.این مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به ایجاد اکوسیستم استارتآپ که مجموعهای از افراد، تیمهای کاری نوپا در سطوح متفاوت و انواع سازمانهای مجازی یا فیزیکی را شامل می شود که با هدف ایجاد شرکتهای استارتآپ جدید در قالب یک سیستم با یکدیگر تعامل میکنند افزود: به عبارت دیگر، اکوسیستم استارتآپ محیطی است که سازمانهای تحقیقاتی، دانشگاهها، نهادهای دولتی و انواع سرمایه گذاران از افراد یا تیمهایی که ایدههای جدید و نوآوری خاصی در حوزه فناوری دارند حمایت کرده و آنها را تقویت میکنند؛ باید توجه داشت وجود اکوسیستم استارتآپ به معنی موفقیت قطعی استارتآپهایی که در آن شکل میگیرند نیست، هر استارتآپ چرخه حیاتی دارد که از زمان تحقیق و پرورش ایده تا بلوغ را در بر میگیرد و احتمال شکست استارتآپ به خصوص در مراحل اولیه بسیار زیاد است.جایگاه مراکز رشد در اکوسیستم استارتآپسلمانزاده با اشاره به جایگاه مراکز رشد در اکوسیستم استارتاپ ها گفت: در اکوسیستم استارتآپ، انکوباتورها که در ایران اغلب با عنوان پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد شناخته میشوند جایگاه حمایتی و سرمایه گذاری دارند. این مراکز با در اختیار گذاشتن ساختمانهایی با امکانات لازم برای شروع به کار استارتآپها و نیز ارائه خدمات مشاورهای و کمک هزینههای مالی از آنان حمایت میکنند. پشتیبانی دولتی و حاکمیتی در مراکز رشد با در نظر داشتن اهداف کلانی چون توسعه بخش خصوصی و حمایت از ایدهپردازان اهمیت بالایی دارد.وی ادامه داد: در حال حاضر، اکوسیستم استارتآپ در ایران در دوران شکل گیری خود قرار دارد. شرکتهای نوپایی در ایران تشکیل شده که در عرصه ملی و بین المللی به موفقیتهای قابل ملاحظهای دست یافتهاند. در صورتی که فضا و فرصت مناسب برای رشد کارآفرینان و تقویت و حمایت از ایدهپردازان فراهم شود، ایران میتواند اکوسیستم کارآفرینی و استارتآپ خود را از مرحله رشد به بلوغ رسانده و اقتصاد اینترنتی را به مرحله سودآوری برساند.اقدامات حمایتی برای بهبود فعالیت استارتاپها در ایرانکارشناس ارشد معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی یکی از مهمترین گامهای حمایتی را اصلاح قوانین و مقررات حوزه کارآفرینی و اشتغال و تربیت کارآفرینان جدید از طریق آموزش تخصصی و آموزش عالی دانست و گفت: این اقدامات میتواند محیطی مناسب و رقابتی برای شرکتهای خصوصی آماده سازد. همچنین، حمایت از رخدادهایی مانند استارتآپ ویکند که ایدهها و ایده پردازان جدید را به معرض نمایش و آزمون میگذارند، اهمیت زیادی در پرورش طرز فکر کارآفرینانه دارد.وی گفت: از طرفی با توسعه کارآفرینی در حوزه فضای مجازی ، فراهم آوردن امکان صادرات محصولات و خدمات این حوزه، تهیه و تصویب قوانین حمایتی در قالب برنامه های توسعه کشور (مالی و اعتباری، مالیاتی، حقوقی، گمرکی، بیمه ای) توسعه شرکت های دانشگاهی و دانش بنیان و توسعه نظام آموزشی برای آشنایی با مباحث کارآفرینی به توسعه و تقویت فضای شکل گیری استارتاپ ها کمک قابل توجهی خواهد کرد. منبع:مهر
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر