هفته گذشته اپراتور دوم تلفن همراه کشور (ایرانسل) در سکوتی خبری و بدون هرگونه اطلاع رسانی از ابتدای مرداد ماه اقدام به افزایش تعرفه مکالمات و پیامکهای سیمکارتهای اعتباری خود کرد. این در حالی است که به گفته معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اپراتورها قبل از هر گونه تغییر در تعرفههای خود ولو اینکه در چارچوب قانون نیز باشد موظف به اطلاع رسانی به مشترکان خود هستند. با این وجود افزایش تعرفه مکالمات اپراتور زرد در حالی اتفاق افتاد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که از وی به عنوان یک دیپلمات یاد میشود در موضوع تغییر تعرفهها نتوانست پیش بینی درستی از بازیگران این حوزه داشته باشد. گزارش حاضر نگاهی اجمالی به عملکرد وزارت ارتباطات در خصوص تعرفههای تلفن همراه در یک سال گذشته دارد.
به گزارش عصر ارتباط اوایل سال گذشته در حالی که کمیسیون تنظیم مقررات به ریاست وزیر ارتباطات وقت مجوز افزایش تعرفههای موبایل را صادر کرد، محمود واعظی وزیر ارتباطات جدید در بدو ورود به وزارتخانه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات مبنی بر تعیین تعرفههای جدید موبایل و افزایش تعرفههای این بخش که در اواخر عمر دولت دهم به تصویب رسیده بود را با عنوان این که مصوبه فشار اقتصادی بر مردم دارد لغو کرد.پس از آن در اسفندماه همان سال کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بار دیگر اما این بار به ریاست محمود واعظی، وزیر ارتباطات تعرفههای جدید موبایل را مصوب و مجوز افزایش تعرفه موبایل را همانند دولت پیشین صادر کرد. پس از آن اپراتور اول کشور با یکسان سازی نرخ مکالمات خود در سراسر کشور اقدام به تغییر تعرفههای خود آن هم پایینتر از سقف مصوب در چارچوب این مصوبه کرد و به این ترتیب و بعد از ده سال، تعرفه سیمکارتهای دایمی همراه اول از اردیبهشتماه افزایش یافت.اما چند هفته پس از افزایش نرخ مکالمات سیمکارتهای دایمیتلفن همراه وزیر ارتباطات در مراسمی گفت: شدیدا از کار ناگهانی همراه اول برای افزایش تعرفه از دقیقهای ۴۴۷ ریال به ۵۷۰ ریال تحت فشارم.وی افزود: درصد قابل توجهی از مشترکان در تهران با من صحبت میکنند و وزرا و مسوولان و خانوادههای آنها هم به من منتقل میکنند که آنچه تاکنون برایشان قبض صادر میشده به یکباره قبوض جدید ۳۰ درصد گرانتر شده است در حالی که تغییر محسوسی در رفتار مکالمه خود نداشتهاند.وی گفت: وزارت ارتباطات دست اپراتور را برای تعیین تعرفه از ۴۹.۹ تومان تا ۶۰ تومان باز گذاشت اما همراه اول تعرفه ۵۷ تومان را انتخاب کرده است.واعظی گفت: مردم نرخ مؤثر را نمیدانند آنچه مردم میدانند این است که در تهران تعرفه ثابت ۴۴.۷ تومان بوده و اکنون ۵۷ تومان شده است این فشار زیادی است که مردم یکباره متحمل شدهاند.وی عنوان کرد: نرخ پایه کمیسیون تنظیم مقررات، ارتباطات برای مکالمه موبایل دایمی دقیقهای ۴۹۹ ریال است که براساس خدمات خوب و کیفیت بهتر اپراتورها میتوانند تا ۲۰ درصد قدرت مانور داشته باشند.وی افزود: کسانی که در جای دور زندگی میکنند این تعرفه برایشان خوب است اما کسانی که در تهران زندگی میکنند فشار روی آنها زیاد است؛ به این دلیل از مسوولان تقاضا میکنیم در این تعرفه تجدید نظر کنند زیرا طی سه چهار هفتهای که این تعرفهها اعمال شده و قبوض به دست مردم رسیده، فشار روی من کم نشده است.کاهش تعرفه ایرانسل و رایتل برای هیچهمزمان با مجادلات میان وزیر ارتباطات و مخابرات در خصوص تعرفه سیمکارتهای دایمی، دو اپراتور دیگر کشور به منظور جلب نظر بیشتر وزیر ارتباطات اقدام به کاهش تعرفه مکالمات سیمکارتهای دایمی خود کردند که با استقبال وزیر ارتباطات روبرو شد. این امر باعث شد ایرانسل و رایتل نور چشمی وزیر ارتباطات شوند به نحوی که وی در مراسم فاز نهایی رومینگ ملی گفت: تشکر میکنم از دو اپراتوری که پس از اینکه خواهش کردم از اپراتورها تعرفهها را به نفع مردم کاهش دهند، کاهش دادند که جای تشکر دارد و در مقابل اعلام کرد که همراه اول در اعمال تعرفهها بد سلیقگی کرده است.اما نکته ای که وزیر ارتباطات به آن توجه نداشت سیاست دو اپراتور ایرانسل و رایتل در این زمینه بود چرا که آنها با لبیک گفتن به درخواست وزیر ارتباطات مبنی بر کاهش تعرفههای ارتباطی تنها اقدام به کاهش تعرفه سیمکارتهای دایمی خود کردند که البته دلیل قانع کنندهای پشت این قضیه وجود داشت که ظاهراً از چشم وزیر دور ماند.براساس اطلاعات موجود در حال حاضر حدود ۹۰ درصد مشترکان ایرانسل دارای سیمکارت اعتباری هستند و رایتل نیز کمتر از ۵ هزار مشترک دایمی دارد و این در حالی است که همراه اول با داشتن ۱۷ میلیون مشترک دایمی نه تنها عنوان اول کشور و خاورمیانه را یدک میکشد بلکه از این حیث رتبه ۱۶دنیا را نیز در اختیار دارد.لذا در چنین شرایطی هر اپراتور دیگر هم بود نه به خاطر سخنان وزیر ارتباطات بلکه به خاطر استفاده از فضای تبلیغی اقدام به چنین کاری میکرد.البته شاهد این مدعا نیز افزایش تعرفه سیمکارتهای اعتباری ایرانسل در هفته گذشته آن هم بدون اطلاع رسانی به مشترکان است و چنین شد که اپراتور زرد کشور منافع شخصی خود را به منافع مشترکان و ادامه تبعیت از سیاست کاهشی وزارت ارتباطات ترجیح داد. البته ایرانسل یک روش ماهرانه دیگر در افزایش تعرفهها در نظر گرفته و آن هم پایین بودن تعرفه یک ریالی سیمکارتهای اعتباریش از رقیب بود تا بتواند در تبلیغات پیش رو عنوان پایینترین تعرفه مکالمات کشور را برای خود فراهم کند که البته دروغ هم نگفته ولی تنها تفاوت در این بین یک ریال در هر دقیقه مکالمه است.افزایش ۴۹۹ ریالی تعرفه مکالمات ایرانسلاما براساس اطلاعات منتشر شده در سایت ایرانسل بر اساس تعرفههای جدید، نرخ تعرفه یک دقیقه تماس درون شبکه از ۶۲۰ ریال به ۶۶۹ ریال و برون شبکه از ۸۲۵ ریال به ۹۲۹ریال افزایش یافته است. علاوه بر افزایش تعرفه مکالمات، این اپراتور تعرفه پیامک فارسی را از ۱۰۰ به ۱۰۵ ریال و لاتین را از ۱۶۰ به ۱۹۹ریال افزایش داده است.در واقع با این جامعه آماری میتوان گفت که تعرفه مکالمات ایرانسلیها با ایرانسل ۷.۹ درصد افزایش یافت و از ۶۲۰ به ۶۶۹ ریال رسید.تعرفه تماسهای برون شبکه و در واقع با همراه اول و رایتل نیز برای ایرانسلیها با رشد ۹.۰۳ درصدی مواجه شد و از ۸۵۲ ریال به ۹۲۹ ریال رسید.تماسهای درون شبکه ایرانسل اعتباری هماکنون یک ریال ارزانتر از همراه اولیهاست. تماسهای با اپراتورهای دیگرش هم ۸ ریال ارزانتر از همراه اول است.دفاع مجدد رگولاتور از ایرانسلاما حسن رضوانی معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات هفته گذشته به خبرگزاری مهر گفت: ایرانسل روز ۳۰ تیر ماه موضوع افزایش تعرفه سیمکارتهای خود را به رگولاتوری اعلام کرده است.معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: افزایش نرخ مکالمات و پیامک سیمکارتهای اعتباری ایرانسل از اول مردادماه و مطابق چارچوب مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت گرفته است.وی درباره تغییر نرخهای ایرانسل گفت: ایرانسل تصمیم برای تغییرات تعرفهای خود را ۳۰ تیرماه ۹۳ به رگولاتوری اعلام کرده است.وی با بیان اینکه براساس تصمیمات این اپراتور، تغییرات تعرفهای برای سیمکارتهای اعتباری ایرانسل خواهد بود افزود: براین اساس نرخ تماس از سیمکارتهای اعتباری به تلفن ثابت و تعرفه پیامک چندرسانهای این اپراتور کاهش پیدا کرده است اما تعرفه مکالمات داخل شبکه و خارج از شبکه به مقصد موبایل با افزایش همراه بود و از ۶۲ تومان افزایش داشته و خارج از شبکه به مقصد موبایل افزایش داشته است.معاون رگولاتوری با بیان اینکه این تغییرات و افزایش تعرفهها در چارچوب مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بوده و مغایر با قانون نیست، ادامه داد: طبق مصوبات این کمیسیون، اپراتورهای تلفن همراه میتوانند تا ۲۰ درصد تعرفه سیمکارتهای دایمی، نرخ مکالمات و پیامک سیمکارتهای اعتباری خود را افزایش دهند.وی با تاکید بر اینکه ایرانسل برای اطلاع رسانی از طریق سایت رسمی و پیامک اقدام کرده است، گفت: بررسیها نشان میدهد که اطلاع رسانی از طریق پیامک برای مشترکان اعتباری این اپراتور ضعیف بوده و این پیامک به همه مشترکان ایرانسل نرسیده است.پایان ماجرابه هر تقدیر روال نشان میدهد که سیاست رگولاتوری در مواجهه با اپراتورها هیچ تغییر نکرده و نمیکند. این نهاد به عنوان داور حوزه ICT بارها سیاستی متفاوت در قبال مخابرات و همراه اول داشته و زمانیکه کار به دو اپراتور دیگر یعنی رایتل و ایرانسل رسیده رویه دیگری در پیش گرفته است.
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر