در حال خواندن
نسل سوم تلفن همراه سرانه تولید ناخالص کشوری را افزایش می‌دهد
0

بررسی مزایای رو به رشد سرویس‌های تلفن همراه همچون نسل سوم (۳G) و تاثیر آن بر رشد اقتصادی کشورها نشان می‌دهد که دو برابر شدن استفاده از خدمات دیتای تلفن همراه، افزایش ۵/۰ درصدی سرانه تولید ناخالص داخلی را به همراه خواهد داشت.
نود آی سی تی- موسسات تحقیقاتی GSMA و Deloitte با انتشار گزارشی به بررسی مزایای رو به رشد سرویس‌های تلفن همراه نظیر نسل سوم (۳G) و تاثیر آن بر رشد اقتصادی کشورها پرداخته‌اند.
بر این اساس در ۱۴ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، دو برابر شدن استفاده از خدمات دیتای تلفن همراه، افزایش ۵/۰ درصدی سرانه تولید ناخالص داخلی را به همراه داشته است.
در کشورهایی مانند روسیه، انگلیس و کره جنوبی که میزان استفاده از سرویس دیتا در نسل سوم تلفن همراه بیشتر است میزان افزایش سرانه تولید ناخالص داخلی به ۴/۱ درصد می‌رسد. این در حالی است که با افزایش ۱۰درصد میزان نفوذ از ۲G به ۳G سرانه تولید ناخالص داخلی ۱۵/۰ درصد رشد خواهد داشت.
در همین حال در بازارهای در حال توسعه، گسترش ۱۰ درصدی نفوذ شبکه تلفن همراه به میزان ۲/۴ درصد بهره‌وری را افزایش می‌دهد.
این بررسی‌ها همچنین میزان تاثیر انتقال از نسل دوم به نسل سوم را بر روی رشد تولید ناخالص داخلی مورد ارزیابی قرار داده است.
تجزیه و تحلیل ۹۶ بازار توسعه یافته و در حال توسعه حاکی از تاثیر مثبت جایگزینی شبکه ۲G با نسل سوم تلفن همراه است و با افزایش ۱۰ درصدی میزان نفوذ نسل سوم تلفن همراه، تولید ناخالص داخلی به میزان ۱۵/۰ افزایش می‌یابد.
تا پایان سال ۲۰۱۲ تعداد مشترکان تلفن همراه در جهان به ۸/۶ میلیارد مشترک می‌رسد که با وجود بحران اقتصادی در جهان، دولت‌ها باید به بازار شبکه‌های تلفن همراه به عنوان شریکی مهم برای رشد اقتصادی بنگرند و با اتخاذ سیاست‌های مناسب به تشویق سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های باند وسیع بپردازند.
توسعه شبکه نسل سوم و گوشی‌های مجهز به این تکنولوژی موجب رشد وسیعی در اتصال به اینترنت و استفاده از خدمات دیتا می‌شود که در ۹۶ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۰ میزان استفاده از سرویس دیتای تلفن همراه به طور متوسط سالانه بیش از ۲ برابر رشد و در کشورهای غرب اروپا رشدی ۵/۳ برابری داشته است.
گفتنی است، میزان تاثیر توسعه خدمات دیتا بر رشد اقتصادی کشورهایی که دارای بازار در حال توسعه هستند بیشتر است.
 

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر