در حال خواندن
نخستین اقدام دولت یازدهم درباره بنزین
0

همزمان با اوج گیری و سونامی جدید مصرف و افزایش ذخیره بنزین کارت‌های سوخت، آخرین سهمیه بنزین تابستانی تا ساعت ۲۴ پنج‌شنبه شب در حالی واریز می‌شود که با توجه به رشد مصرف بنزین احتمال افزایش قیمت و یا تغییر سهمیه‌ این فرآورده نفتی در قالب اصلاحیه بودجه سالجاری توسط دولت قوت گرفته است.
به گزارش مهر، هر چند ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت در محدوده ۶۵ میلیون لیتر از ابتدای فصل تابستان تاکنون ثابت مانده است اما با به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی با افزایش افسار گسیخته‌ای همراه شده است. بر این اساس هر چند متوسط مصرف بنزین کشور در ماه مبارک رمضان در محدوده ۶۵ تا ۶۷ میلیون لیتر در روز بوده اما در طول یک هفته گذشته تاکنون تقاضا برای مصرف این محصول پرطرفدار نفتی با رشدی نزدیک به ۱۵ درصدی همراه شده است.  آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که در طول یک هفته گذشته تاکنون به‌طور متوسط روزانه حدود ۷۲ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که مصرف این میزان بنزین در مرداد ماه پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی تاکنون یک رکورد جدید و بی‌سابقه توصیف شده است. با این وجود پیش بینی می‌شود با ورود به شهریور ماه و در آستانه فصل بازگشایی مدارس متوسط مصرف بنزین کشور کماکان به رشد خود ادامه دهد و حتی تا مرز ۷۸ تا ۸۰ میلیون لیتر در روز هم افزایش یابد.  همزمان با تثبیت قیمت و سهمیه‌های بنزین از ابتدای سالجاری تاکنون، متوسط مصرف بنزین کشور سیر صعودی به خود گرفته است به طوری‌که در تعطیلات نوروزی برای نخستین بار رکورد مصرف روزانه نزدیک به ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور به ثبت رسید.  جزئیات ذخیره‌سازی بنزین توسط مردم  به اعتقاد مسئولان وزارت نفت تثبیت قیمت و سهمیه‌های بنزین و ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل و نقل دو عامل افزایش مصرف بنزین کشور بوده است ضمن آنکه با توجه به تثبیت سهمیه‌ها میزان بنزین نیمه یارانه‌ای با قیمت ۴۰۰ تومانی هم ذخیره شده در کارت‌های هوشمند سوخت هم به میزان قابل توجه ای افزایش یافته است. از این رو پیش بینی می‌شود با واریز سهمیه بنزین شهریور ماه تا ساعت ۲۴ فردا شب ۳۱ مرداد ماه در مجموع ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارت‌های هوشمند سوخت از مرز سه میلیارد لیتر هم عبور کند.  در این بین با توجه به منفی شدن تراز تولید و مصرف بنزین به منظور تامین سوخت مورد نیاز مردم به طور متوسط روزانه بین ۷ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین خام در مجتمع‌های پتروشیمی تولید که برای فرآورش نهایی به پالایشگاه‌های نفت تحویل داده می‌شود. از سوی دیگر در حال حاضر مراحل نهایی راه‌اندازی و پیش راه‌اندازی دو طرح بنزین سازی پالایشگاه‌های نفت تبریز و اصفهان آغاز شده است که با بهره‌برداری آزمایشی از این دو طرح حدود ۴ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپایی کشور افزوده شود.  اولین اقدام برای افزایش قیمت بنزین با وجود تعریف سناریوهای مختلفی قیمتی برای عرضه بنزین نیمه یارانه‌ای و آزاد اما سهمیه و قیمت بنزین خودروهای عمومی، شخصی و خدماتی تا اطلاع ثانوی تثبیت شده است. از این رو ۶۰ لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای خودروهای شخصی، خدماتی و عمومی شهریورماه خودروها بدون تغییر در قیمت و یا میزان سهمیه تا ساعت ۲۴ فردا پنج شنبه ۳۱ مرداد ماه واریز می شود. با وجود تثبیت سهمیه و قیمت بنزین، این احتمال وجود دارد که این فرآورده پرطرفدار نفتی در صورت تصویب مجلس و شورای نگهبان با پیشنهاد دولت یازدهم و در قالب اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ با تغییرات جدید قیمتی روبرو شود.  آخرین سهمیه‌ بنزین تابستان فردا شب واریز می‌شود  برای شهریور ماه سالجاری هر لیتر بنزین نیمه یارانه ای با قیمت ۴۰۰ تومان و بنزین آزاد با نرخ ۷۰۰ تومان عرضه می شود ضمن آنکه ۲۵ لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌‌ها با نرخ نیمه یارانه‌ای اختصاص می یابد. برای سومین ماه فصل تابستان سالجاری سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی بدون محدودیتی، در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.  در همین حال با توجه به آغاز توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا در برخی از کلانشهرها همچون تهران، اراک، کرج و اهواز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: با وجود افزایش هزینه‌های تولید اما تا اطلاع ثانوی بنزین اروپایی با قیمت‌های مصوب و تکلیفی دولت در جایگاه‌ها عرضه خواهد شد. علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت هم پیشتر در گفتگو با مهر افزایش قیمت بنزین را فعلا منتفی اعلام کرده و تاکید کرده است: سال گذشته پیشنهاد افزایش قیمت بنزین به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه شد اما به دلیل توقف اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، این اصلاح قیمت فعلا منتفی است.     

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر