در حال خواندن
نتایجی که بعد از بررسی تعرفه‌های ارتباطی اربعین کسب شد
0

در گذشته وقتی به کشور دیگری سفر می کردیم دو راه برای ارتباط با ایران پیش رو داشتیم. یا اینکه از سرویس رومینگ سیمکارت خودمان استفاده کنیم و یا اینکه بلافاصله پس از رسیدن به کشور مقصد سیمکارت آن کشور را خریداری کنیم. در حالت اول یعنی استفاده از سرویس رومینگ هزینه های زیادی را متحمل می شدیم، به طوری که واژه رومینگ برای بسیاری استرس زا بود. بنابراین عملا بسیاری از افراد ترجیح می دادند که سختی خرید و تعویض سیمکارت را به جان بخرند تا بتوانند هزینه های خود را مدیریت کنند. اما چند سالی است که وضع تغییر کرده است و اپراتورهای تلفن همراه وضعیت استفاده از رومینگ را برای کشورهای پر تردد تغییر داده اند. این تغییرات هم شامل بسته های رومینگی است که برای مسافران طراحی شده و هم تغییر در نرخ تعرفه های آزاد رومینگ است. در این گزارش به برخی از زوایای مرتبط با رومینگ همراه اول در مسافرت به کشور عراق در ایام اربعین می پردازیم و بررسی می کنیم که انتخاب کدامیک از سه روش ممکن یعنی استفاده از سیمکارت عراقی، سیمکارت ایرانی با انتخاب بسته و سیمکارت ایرانی با رومینگ تعرفه آزاد برای مشترکان این اپراتور سهل تر و به صرفه تر است.

بسته های رومینگ ویژه اربعین

مشترکان همراه اولی که زائر کربلا هستند در صورتی که علاقمند به استفاده از بسته های طراحی شده رومینگ ویژه اربعین هستند می توانند پیش از سفر و به توصیه اپراتور همراه اول پیش از خروج از گیت با شماره گیری کد دستوری ستاره ۱۰ ستاره ۴۰ مربع بسته به نیاز احتمالی خود از یکی از بسته های طراحی شده استفاده کنند. همچنین امکان تهیه بسته ها از ایران و ارسال آن برای زائر در کشور مقصد نیز وجود دارد. این بسته ها طوری طراحی شده اند که نیازهای احتمالی اکثر افراد را در نظر گرفته و هم مشترکان با مصرف عادی و هم مشترکان پر مصرف امکان استفاده از بسته ها را دارند.

در بخش بسته های کم حجم، چهار بسته ۳۰۰ مگابایت اینترنت ۷ روزه، یک گیگابایت اینترنت ۷ روزه، ۲ گیگابایت اینترنت ۱۴ روزه به همراه ۲۰ دقیقه مکالمه و ۲۰ پیامک هدیه» و «۱۵ دقیقه مکالمه ۷ روزه به همراه ۴۵ پیامک هدیه در نظر گرفته شده است. قیمت چهار بسته ویژه مذکور به ترتیب ۴۵، ۱۰۰، ۲۹۰ و ۱۲۰ هزار تومان است.

برای زائران پرمصرف نیز دو بسته اینترنت نامحدود ۷ روزه به همراه ۱۵ دقیقه مکالمه هدیه و ۵ گیگابایت اینترنت بین المللی ۱۴ روزه تدارک دیده شده است. قیمت دو بسته پر حجم مذکور نیز به ترتیب ۴۹۰ و ۳۹۰ هزار تومان است.

 

رومینگ اربعین با نرخ تعرفه های آزاد

هرچند که استفاده از بسته های رومینگ اربعین برای مسافران عراق در مقایسه با تعرفه های آزاد رومینگ به صرفه تر است، و پیشنهاد خود همراه اول استفاده از بسته هاست اما برای آن دسته از زائرانی که استفاده از رومینگ برای آن ها آسان تر است نیز همراه اول تخفیف هایی در نظر گرفته است.

مطابق اطلاعات ارایه شده توسط همراه اول رومینگ آزاد اربعین در مکالمه با ایران شامل ۲۱ درصد تخفیف است که مطابق با آن قیمت هر دقیقه مکالمه با ایران از ۲۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان کاهش می یابد. در بخش پیامک نیز تخفیف ۲۵ درصدی در نظر گرفته شده است و قیمت هر پیامک از ۴ هزار تومان به ۳ هزار تومان کاهش یافته است. نرخ تخفیف در نظر گرفته شده برای دیتا نیز ۹۰ درصد است که قیمت آن از ۳ هزار تومان به ازای هر مگابیت به ۳۰۰ تومان کاهش داشته است.

 

سیمکارت‌های عراقی

همان طور که می دانیم امکان استفاده از سیمکارت های سه اپراتور آسیاسل، زین و کورک در عراق وجود دارد. در ادامه هزینه مکالمه، پیامک و اینترنت این سه اپراتور در تماس با ایران مورد بررسی قرار می گیرد.

هزینه مکالمه با سیم کارت کورک تلکام در هر دقیقه ۲۶۰ دینار و هزینه پیامک ۱۵۰ دینار است. هزینه تماس با ایران در صورت استفاده از خدمات اپراتور زین در هر دقیقه ۲۷۰ دینار بوده و هزینه ارسال پیامک از طریق این سیم کارت نیز تفاوتی با سیم کارت‌های اپراتورهای دیگر نداشته و نرخ یکسانی دارد که همان ۱۵۰ دینار است. سیم کارت عراقی آسیاسل گران‌ترین تعرفه‌های مکالمه را برای ایرانیان در نظر گرفته، البته این سیم کارت از لحاظ آنتن دهی بسیار مناسب است. این اپراتور هزینه هر دقیقه تماس با ایران را ۲۸۰ دینار اعلام کرده و هر پیامک با سیمکارت آسیاسل نیز ۱۵۰ دینار است.

قیمت اینترنت آسیاسل با اینترنت ۳ گیگابایتی که به مدت ۷ روز فعال است ۳ هزار دینار است. سیم کارت همین اپراتور با بسته نامحدود ۱۰ هزار دینار است.

سیم کارت یک ماهه با بسته اینترنت ۵ گیگ با قیمت ۹ هزار دینار و سیم کارت یک ماهه با بسته اینترنت نامحدود هم ۱۳ هزار دینار در کشور عراق به فروش می‌رسد.

در مورد اپراتور زین نیز قیمت بسته های اینترنت ۳ گیگابایت و ۵ گیگابایت ۷ روزه به ترتیب ۶ هزار دینار و ۸ هزار دینار بوده و قیمت ۱۰ گیگابایتی و ۲۵۰ گیگابایتی ماهانه آن به ترتیب ۱۰ و ۱۵ هزار دینار است.

 

با توجه به اعداد و ارقام ذکر شده به نظر می رسد که حفظ سیمکارت ایرانی در سفر به عراق و استفاده از بسته های ویژه رومینگ اربعین همراه اول در مقایسه با دو روش دیگر هم آسان تر و هم به صرفه تر باشد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر