در حال خواندن
مقایسه رنو ساندرو با پژو ۲۰۷ کدام بهتر است؟
0

نود فناوری-هاچ بک های کوچک بازار روز به روز متنوع تر می شوند و حالا این تنوع به قیمت متوسط ها هم رسیده و حالا اگر بخواهید انتخابی حدود ۵۰ میلیونی در بازار هایچ بک های جمع و جور داشته باشید، می توانید میان رنو ساندرو و پژو ۲۰۷ جدید، یکی را انتخاب کنید. این گزینه ها هم در نسخه دستی و هم در نسخه اتوماتیک عرضه می شوند و قیمتی مشابه یکدیگر دارند.

ساندرو

ساندرو در ابتدای ورود به بازار، رقیبی برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به شمار می رفت اما قیمت بالاتر از ۲۰۶ باعث شد تا این ۲ در عمل در یک سبد خرید برای خریداران با بودجه ۴۰ میلیونی قرار نگیرند اما حالا با عرضه ۲۰۷ جدیدت توسط ایران خودرو ساندرو می تواند یک رقابت پایاپای را در این رنج قیمت تجربه کند.

    

طراحی ظاهری ساندرو از خطوط منظم اروپایی تشکیل شده و ظاهری متناسب و پویا دارد. پایین درب های جانبی هم ضربه گیرهایی نصب شده که در برخوردهای جانبی از درب ها حفاظت می کند. در نسخه دستی ضربه گیر درب ها و پوشش قاب آینه های جانبی برخلاف نسخه اتوماتیک به رنگ مشکی هستند. طراحی ظاهری ساندرو که وام دار ظاهر تندر ۹۰ است، همچون ۲۰۷ جوان پسند نیست اما طراحی کاملا مدرن و حساب شده دارد.

به د لیل استفاده ساندرو از پلت فرم تندر ۹۰ و طول ۴۰۲۰ سانتی متری بدنه، کابین جادار و راحتی دارد و از نظر فضای پا و سر، خصوصا برای سرنشینان عقب نسبت به پژو ۲۰۷ برتری کامل دارد. همچنین صندوق بار ساندرو نیز از ۲۰۷ بزرگ تر و کاربردی تر است و بیشتر به درد مسافرت های خانوادگی می خورد. فضای کابین شباهت های زیادی به تندر ۹۰ دارد. البته کابین ساندرو نسبت به تندر دستخوش تغییراتی شده که می توان به تغییر شکل پنل نقره ای رنگ کنسول جلو، ایجاد قوس و استفاده از پوشش متفاوت در طراحی داشبورد و جذاب تر شدن فرم دریچه های سیستم تهویه اشاره کرد. طراحی فرمان نیز با تندر متفاوت است و جذابیت بیشتری دارد.

یکی از تغییرات جالب اضافه شدن جوی استیک تنظیم سیستم صوتی به سمت راست فرمان است. در برخی قسمت های کیفیت متریال کابین بهبود یافته و در کل می توان گفت کابین ساندرو نسبت به تندر ۹۰ به روزتر است و کیفیت در آن حرف اول را می زند اما در مقابل کابین پر آپشن ۲۰۷، سادگی کابین ساندرو بیشتر خودش را نشان می دهد و نظر خریداران جوان را جلب نمی کند.

به دلیل طراحی مجدد تعلیق عقب، ساندرو هندلینگ بهتری از تندر دارد و سواری آن مثل یک خودرو خانوادگی نرم و راحت است و از این نظر نسبت به ۲۰۷ برتری کامل دارد. همان پیشرانه معروف ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری در دل ساندرو جا خوش کرده که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت را در دور ۵۷۵۰ دارد.

نکته جالب قابلیت فنی ساندرو این جاست که گشتاور ۱۴۰ نیوتن متری در دور پایین ۳۷۵۰ به دست می آید که روی کشش خودرو تاثیر بسزایی دارد. پیشرانه ساندرو هم کم استهلاک است و هم مصرف سوخت مناسبی دارد. پس از نظر فنی ساندرو عملکردی مشابه ۲۰۷ دارد، با این تفاوت که استهلاک پیشرانه و قسمت های فنی آن از ۲۰۷ کمتر است. برخلاف ۲۰۷، در ساندرو از قطعه ای به نام ساب فریم استفاده شده که استهلاک جلوبندی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک با نمونه استفاده شده در مگان ۲۰۰۰ مشترک است اما برای به کارگیری در داستر و ساندرو اصلاحاتی در سیستم میدان گشتاور آن داده شده. گیرباکس دستی نیز با گیرباکس تندر ۹۰ مشترک است. کلاچ نرمی دارد و با رعایت ضریب دنده های مناسب، رانندگی را راحت می کند.

پژو ۲۰۷ جدید

تغییراتی در گرافیک چراغ های جلو و عقب و اضافه شدن لامپ های ال ای دی و نئونی به چراغ ها و تغییر شکل آینه های جانبی، تا حدودی رد پای کهولت سن را از این هاچ بک محبوب زدوده است. ترکیب سابق داخل کابین با چاشنی تغییراتی تاثیرگذار نظیر اضافه شدن قطعات دکوراتیو سفید رنگ، غربیلک فرمان جدید، اهرم گیرباکس متفاوت با قبل (در نسخه منوال) و اضافه شدن مانیتور به کنسول مرکزی جذاب تر شده.

روی غربیلک جدید فرمان دکمه های تنظیم سیستم صوتی و تلفن قرار گرفته و جوی استیک مربوط به ضبط از پشت فرمان حذف شده. همچنین مانیتور لمسی ۷ اینچی به قسمت بالای کنسول اضافه شده که قابلیت پخش دی وی دی، سیستم GPS و نمایش تصویر دوربین دید عقب را به ۲۰۷ جدید می دهد. از دیگر آپشن های ۲۰۷ جدید علاوه بر این موارد می توان به سنسور فاصله سنج عقب، کروز کنترل و آینه های برقی جانبی اشاره کرد که باعث می شوند ۲۰۷ جدید از نظر سطح امکانات، کاملا برتر از ساندرو ظاهر شود اما در بحث فضای کابین و صندوق بار، ۲۰۷ مغلوب ساندرو جادار می شود و سرنشینان در ردیف عقب اش راحتی سرنشینان قد بلند کاهش می یابد.

در بخش فنی تغییری در ۲۰۷ جدید حاصل نشده و همان پیشرانه TUS وظیفه تامین قوای محرکه را بر عهده دارد. البته کیفیت کلی ساخت نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و ۲۰۷ با ۳ ستاره کیفی تولید می شود اما باز هم از نظر کیفیت به پای ساندرو ۴ ستاره نمی رسد. همچنین در نسخه دستی برخلاف ۲۰۷ های سری قبل که از گیرباکس فرانسوی برخوردار بودند، ۲۰۷ جدید از همان گیرباکس ۴۰۵ استفاده می کند که روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم نصب می شود.

در نسخه اتوماتیک اما شاهد استفاده از همان گیرباکس آشنای AL4 هستیم که همچون گیرباکس ساندرو ۴ دنده در جلو دارد. در نسخه دستی نرمی مجموعه کلاچ و گیرباکس به پای نرمی گیرباکس ساندرو دنده ای نمی رسد و در مدل اتوماتیک؛ گیرباکس AL4 دقت و واکنش های به موقع گیرباکس ساندرو را ندارد. توان پیشرانه ۲۰۷ به ۱۰۵ اسب بخار و گشتاورش به ۱۴۲ نیوتن متر می رسد و یکی از هاچ بک هایی است که در عین شتاب و قابلیت های حرکتی مناسب، مصرف سوخت زیادی را به راننده تحمیل نمی کند و در هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۶ تا ۷ لیتر بنزین مصرف می کند. از نظر توان پیشرانه و قابلیت های حرکتی، ۲۰۷ کاملا هم رده ساندرو عرضه می شود.

پیشنهاد نهایی

در انتهای این مقایسه نمی توان گفت که با قیمت مشابه پژو ۲۰۷ برتر است یا ساندرو. بهتر است بگوییم هر یک از این هاچ بک ها، طرفداران خاص خود را دارند. رنو ساندرو با تکیه بر کیفیت و دوام عالی، آمار خرابی کم، انتخاب افرادی است که به دنبال خودرویی بی دردسر و کم استهلاک هستند و زود به زود خودرو تعویض نمی کنند.

همچنین فضای جادار کابین و صندوق بار ساندرو از ۲۰۷ خانوادگی تر و راحت تر است اما در مقابل، ۲۰۷ ظاهر جذاب تر و امکانات بیشتری دارد و بیشتر مورد توجه آپشن پسندان قرار می گیرد و در نگاه اول حس بهتری از پرداخت مبلغ حدود ۵۰ میلیونی را به خریدار منتقل می کند اما از نظر شاخص های کیفی و دوام یک رده از ساندرو پایین تر است.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر