زمان زیادی از ورود نسل سوم تکنولوژی به کشور نمیگذرد اما در همین مدت کوتاه نسل سوم با حاشیهها و مشکلاتی مواجه بوده که به گفته مدیرعامل شرکت رایتل بسیاری از آنها در غرض ورزی افراد ریشه داشته است. غلامرضا قاسمی مدیرعامل پنج ماهه رایتل گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا انجام داده که می خوانید.
کمی درباره مسیری که رایتل از روز اول تا امروز طی کرده توضیح دهید و اینکه فکر میکنید در این مدت به چه دستاوردهایی رسیدهاید؟
مدت ۱.۵ سال است که در ترکیب هیات مدیره رایتل حضور دارم و پنج ماه است که به عنوان مدیرعامل این شرکت فعالیت میکنم. حال ترجیحم این است که از این ۱.۵ سال بگویم، زمانی که وارد رایتل شدم تازه بحث تجاریشدن این شبکه در کرج و تهران مطرح شده بود و ما تعداد محدودی سایت در این دو استان داشتیم و در این میان مشکلات متعددی از داخل و خارج شرکت برای ما ایجاد میشد.
در آن زمان از آنجا که ما یک شرکت جوان و نوپا بودیم و در کشور هم تجربه نسل سوم وجود نداشت ما با مشکلات متعددی مواجه بودیم اما به هر صورت توانستیم به شکل موفق عمل کنیم و درنهایت بسیاری از مشکلات را برطرف کرده و در کل کشور کار را دنبال کردیم. اکنون تعداد قابل توجهی از شهرهای کشور تحت پوشش شبکه ما قرار گرفتهاند و طی پنج ماه گذشته تعداد مشترکان ما سه برابر شده است. حتی واقعیت این است که این رقم تا چند برابر قابلیت افزایش دارد که البته این افزایش نیاز به گسترش زیرساختهای لازم دارد. چرا که ما براین عقیده هستیم که باید همگام با گسترش کمی، سرویسهای فنی خود را نیز ارتقاء دهیم.
بسیاری بر این باورند که اکنون کیفیت اینترنت رایتل به این دلیل بالاست که تعداد مشترکان آن کم است، نظر شما در این زمینه چیست؟
ما میان بخشهای فنی و بازاریابی، ارایه خدمات و سرویسها نوعی تناسب در نظر گرفتهایم و به همان اندازه که تعداد مشترکانمان افزایش پیدا میکند تلاش میکنیم که شبکه را از نظر فنی هم ارتقاء دهیم. حتی به اعتقاد ما از این پس نه تنها کیفیت خدمات رایتل پایین نمیآید بلکه شاهد ارتقاء خدمات هم خواهیم بود چراکه شبکه فنی ما براساس راهکارهای تجربی پیش میرود و ما بهطور دایم از راهکارهای مختلف که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته بهرهمند میشویم، به همین دلیل قطعا در آینده سرویسهای ما کیفیت بهتری را تجربه خواهند کرد.
یعنی میتوانید با قطعیت این را اعلام کنید که کیفیت خدمات شما با افزایش شمار مشترکان پایین نمی آید؟
قطعا. از ابتدا هم قصد ما همین بوده و مطمئنا در آینده نیز شرایط به همین شکل خواهد بود.
کمتر از یک درصد از درآمد ۳G مربوط به تماس تصویری می شود
یکی از حاشیههای مهم رایتل بحث تعلیق تماسهای تصویری است. شما اکنون این موضوع را از چه مراجعی پیگیری میکنید و به چه نتیجهای رسیدهاید؟ به نظر شما قطع این سرویس تا چه اندازه منطقی است؟
واقعیت این است که بحث تماس تصویری به عنوان یک بخش جذاب برای ورود به بازار در نظر گرفته شده بود اما براساس تجربهای که در دنیا هم وجود دارد، اغلب مشترکان پس از خرید سیمکارتهای۳G چند بار از تماس تصویری استفاده کرده و پس از آن سایر مزیتهای نسل سوم را بیش از تماس تصویری مورد استفاده قرار میدهند. اکنون در دنیا کمتر از یک درصد از درآمد اپراتورهای ۳G به مکالمه تصویری مربوط میشود. اما با این وجود ما به عنوان یک اپراتور که قرار بوده چنین سرویسی را ارایه کنیم و این موضوع را اطلاعرسانی هم کردهایم بیشک نسبت به قطع این سرویس انتقاد داریم.
در این میان نکته دیگری که هست آن که اگر دوستانی که تصمیم به قطع این تماسها گرفتند پیش از این اقدام جلسهای با ما گذاشته و دغدغههای خود را مطرح میکردند، قطعا ما راهی برای دغدغههایشان پیدا میکردیم و شاید هیچ گاه چنین اتفاقی نمیافتاد. به هرصورت اکنون ما پیگیر وصل شدن مجدد تماسهای تصویری هستیم و امیدواریم به زودی این مشکل برطرف شود.
آیا وعدهای مبنی بر زمان حل این مشکل به شما داده شده است؟
در حوزه وصلشدن مجدد تماسهای تصویری این ما نیستیم که تصمیم میگیریم اما این موضوع از ابتدای ماه رمضان در دستور کار بوده و قرار بوده است که درباره آن تصمیم قطعی گرفته شود، البته قرار بود در این میان برای گرفتن تصمیم نهایی جلسهای تشکیل شود که فکر میکنم این جلسه در آیندهای نزدیک تشکیل شده و نتیجه قطعی مشخص خواهد شد.
آیا در دورهای که این تماسها فعال بود، مشکل خاصی برای مردم ایجاد شد و شکایت یا اعتراض خاصی برای آن وجود داشت که سرویس تماس تصویری تعلیق شد؟ درآن دوره شکایت خاصی به مراجع قضایی صورت نگرفت؟
تماسهای تصویری به گونهای طراحی شدهاند که کاربر پیش از پاسخگویی میتواند قبول کند که به شیوه تصویری پاسخ دهد یا خیر. به همین دلیل در مدت فعالیت این سرویس مشکل خاصی ایجاد نشد و هیچگاه تخلف خاصی صورت نگرفت. اما به هرحال با توجه به خدماتی که نسل سوم میتواند به مردم ارایه کند صورت گرفتن برخی مقاومتها در برابر آن از ابتدا قابل پیشبینی بود به همین دلیل برخی از مراجع محترم تقلید به دلیل نوع سوالی که از آنها شده بود در این زمینه اظهارنظرهایی داشتند که در این میان نوع طرح سوال از اهمیت بسیاری برخوردار بود چرا که همین مراجع سوال به شکل دیگری از آنها پرسیده شد، جوابهای متفاوتی ارایه کردند اما آنچه برای ما اهمیت دارد آن است که طبق قانون جمهوری اسلامی ایران حرکت میکنیم و این قانون براساس شرع است و به همین دلیل قطعا نظر مراجع را در قانون لحاظ کرده و بر همین اساس برخورد خواهیم کرد.
رایتل گران نیست
نکتهای دیگری که درباره رایتل میتوان به آن اشاره کرد بحث هزینههای رایتل است که از نظر بسیاری این هزینهها بالا است البته پیش ازاین زمانی اینگونه اعلام شده بود هزینهی اینترنت رایتل حتی یک شانزدهم اپراتورهای دیگر است اما واقعیت این است که درعمل حس میشود هزینههای نسل سوم برای کاربران به نسبت بالا است؟
مبنای مقایسه شما برای گرانی و ارزانی سرویس اینترنت رایتل چیست؟ اگر مبنای مقایسه اینترنتی است که از طریق ارایه دهندگان سرویس adsl ارایه میشود طبیعی است که به دلیل اینکه شما از طریق سیم کارت رایتل این امکان را خواهید داشت که در طول گستره شبکه تحت پوشش این اپراتور با سرعت بالا حرکت کرده و همچنان به اینترنت پرسرعت متصل بمانید، برخلاف سرویس های ثابت مثل adsl و وایمکس هزینه های بیشتری را در قبال این امکانات باید متقبل شوید.
اما با مقایسه میان قیمت های ارایه شده از طریق ارایه دهندگان اینترنت ثابت با قیمت های ارایه شده توسط رایتل به روشنی در خواهید یافت که تفاوت قیمت ها به اندازه امکانات اضافه آن نیست.
از سوی دیگر اگر مبنای مقایسه اینترنت قابل ارایه بر روی دیگر اپراتورهای موبایل است، با قاطعیت اعلام می شود با حفظ تمام ویژگی های متمایز و ویژه رایتل در قیاس با دیگر اپراتورها شامل سرعت بالا، کیفیت مناسب، اتصال همیشگی و قابلیت تحرک در سرعت بالا، قیمت اینترنت رایتل از بقیه رقبا به مراتب پایینتر است.
به هر صورت قیمتهای ما با آنچه اعلام شده تفاوتی ندارد و ما اجازه نداریم برای خدمات خود قیمتی بالاتر و یا پایینتر از این تعرفهها را اعمال کنیم چرا که تعرفههای اصلی طبق نظر سازمان تنظیم مقررات اعلام میشود و ما موظف هستیم همان تعرفهها را اعمال کنیم اما در هر صورت بستههای ما برای کاربران مقرون به صرفه است و شاید هزینه آنها تا همان یک شانزدهم هم کمتر از اپراتورهای دیگر باشد.
از نظر خود شما هزینههای رایتل منطقی است، آیا شما فکر نمیکنید اینترنت رایتل بدون در نظر گرفتن بستهها گران است؟
اینترنت ما نسبت به سایر اپراتورها قابل مقایسه نیست و سرعتی به مراتب بالاتر دارد به همین دلیل اگر شما بخواهید سرعت را در نظر بگیرید بیشک اینترنت رایتل به مراتب ارزانتر خواهد بود.
چرا مشترکان برای استفاده از شارژ دو یا ۲۰ هزار تومانی ۱۵ روز زمان برای استفاده آن فرصت دارند؟
این موضوع درست نیست. رایتل برای استفاده از شارژهای مختلف خود بازههای زمانی مختلفی در نظر گرفته است. به طوری که برای شارژهای ۲ تا ۵۰ هزار تومانی بازههای ۹۰ تا ۷۲۰ روزه برای استفاده در نظر گرفته شده است. علاوه بر این دورههای بلند مدت، رایتل این امکان را فراهم کرده که با وجود اتمام دوره استفاده، با اولین شارژ، هزینه شارژ قبلی هم در اختیار مشترک قرار میگیرد.
با این وجود به نظر میرسد که هنگام مصرف هزینهها به نسبت بالاتر از این رقم ها است؟
شاید این اتفاق در موارد متعدد به سرعت بالای رایتل بازگردد. اینکه شما در یک دقیقه چه میزان اطلاعات دانلود میکنید و در اینترنت اپراتورهای دیگر در همان مدت چه اندازه امکان دانلود دارید، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اکنون بسیاری از کاربران اینترنت ما هنگام استفاده از این سرویس محو سرعت آن میشوند و حواسشان به ساعت و میزان استفادهشان نیست.
درباره تعرفههای کلی رایتل باید گفت در حال حاضر، تماس صوتی بیرون شبکه ما چه در ساعت پیک و چه در ساعت غیرپیک ۶۲۵ ریال است که این هزینه با تعرفههای ایرانسل و همراه اول برابر است، پیامکهای فارسی ما هم ۸۹ ریال قیمت دارند که این تعرفه در همراه اول و ایرانسل به ترتیب ۸۹ و ۱۰۰ ریال است. در سیمکارتهای اعتباری نیز تماسهای صوتی برون شبکهای ما ۸۹۵ ریال است که این رقم در ایرانسل ۹۲۵ و در همراه اول ۹۳۷ ریال است. اینترنت ما هم بدون فعالکردن بستهها کیلوبایتی نیم ریال قیمت دارد. در حالی که به عنوان مثال اینترنت همراه اول در ساعات عادی کیلوبایتی یک ریال و در ساعات شلوغی چهار ریال هزینه به دنبال دارد.
فکر میکنید چه زمان کل کشور را پوشش خواهید داد؟
ما در حال حاضر حدود ۱۱۷ شهر را تحت پوشش داریم و در این میان برخی از این شهرها وضعیت خوبی دارند. برای شهرهای دیگر هم ما در حال تلاشیم تا با انجام کارهای کارشناسی شهرهایی که در اولویت هستند را مشخص کنیم و با سرعت پوشش شبکه خود را دنبال کرده و به اتمام برسانیم.
پوشش جادهای چطور؟
در حال حاضر پوشش جادهای نداریم اما یکی از مزایای ۳G آن است که میتوان از آن در حین حرکت هم استفاده کرد که این مزیت در شیوههای اتصال به اینترنت نسلهای اول و دوم وجود ندارد البته با این وجود ما در حال حاضر در جادههای کشور پوشش کاملی نداریم اما در داخل شهرها شما به راحتی میتوانید از اینترنت پرسرعت در حین حرکت استفاده کنید. درباره پوشش جادهای هم در کل باید مشکلات مختلفی که در راه توسعه شبکه وجود دارد مدنظر قرار داد.
نکته دیگری که وجود دارد آنکه اکنون مشترکان ما ظرف چند ماه چند برابر میشوند و به هرحال آمادهکردن تجهیزات فنی برای این افراد خود نیاز به تلاش بسیار دارد، حال ممکن است یک اپراتور دیگر در همان مدت بیش از ما به تعداد مشترکانش افزوده شود اما قطعا تعداد مشترکان آنها ظرف چند ماه چند برابر نمیشود و اینجاست که این آمار برای ما معنی پیدا میکند.
برای بهرهمندی از سرویسهای مختلف رایتل بسیاری از گوشیهای بازار جوابگو نیستند، شما برای حل این مشکل چه برنامهای دارید ؟
اینگونه نیست که مشترکان ما بخواهند دنبال گوشی خاصی بگردند که سرویس بدهد. تمام گوشی های هوشمند موجود در بازار پاسخگوی عمده سرویسهای رایتل به خصوص اینترنت پرسرعت آن هستند و تنها سرویس تماس تصویری رایتل نیاز به داشتن دوربین جلوی موبایل و امکان سخت افزاری برای استفاده است.
ما همین حالا بسیاری از تبلتها هم برای استفاده از اینترنت رایتل قابلیت ندارند؟
قطعا تبلتهایی که ۳G ساپورت میکنند سیمکارت رایتل را هم میخوانند.
نود آی سی تی : در بخش اول گفت و گوی ایسنا با مدیرعامل رایتل متاسفانه اصلا اشاره ای به اینکه آیا منظور از افزایش تعداد مشترکان همان حدود کمتر از ۵۰۰ هزار مشترکی است که نزدیک به چند سال است که به دلیل توانمندی مدیران تامین اجتماعی در لابی با مدیران ارشد کشوری در دولت پیشین نزدیک به ۷۰ میلیون مشترک را در انتظار پایان دوره انحصار قرار داده تا اپراتورهای دیگر وارد این عرصه شوند. که البته با درایتی که در وزیر جدید ارتباطات دیدیم امیدواریم هر چه سریع تر این مشکل برطرف شود.
در قسمت دیگری از مصاحبه نیز به این نکته اشاره شده که رایتل ۱۱۷شهر را تحت پوشش خود قرار داده، امیدواریم پوشش سایر شهرها نیز همانند تهران نباشد که در بسیاری از نقاط به دلیل نبود پوشش شبکه امکان استفاده از خدمات وجود ندارد.
در خصوص سرعت اینترنت رایتل تیز که مدیرعامل محترم اعلام می کنند که مشترکان رایتل محو سرعت اینترنت رایتل می شوند باید به عنوان یک تجربه فردی اعلام کنم که اصلا سرعت اینترنت در سیم کارت های رایتل موجب شگفتی نمی شود و در همان حد سرعت ۱۲۸ کیلوبیت است که به هیچ وجه موجب شگفتی حداقل بنده نشد.
منتشر شده در
9نظر
رایتل و ایرانسل و همراه اول گران است همه دروغ می گویند ایران تنها کشوری است که وزارت ارتباطات و به اصطلاح فناوری ؛ازدنیای پسشرفته تکنولوژی ازران می خرد و به مردم خودش سه یا چهار وحتی شش برابر گران تر می فروشد وبعد بوسیله نرم افزار وسخت افزار خریداری شده از چین و روسیه ؛ آن تکنولوژی آن چنان بی ارزش می کنندکه ارزش آن بعضی وقت ها صفرمی شود وآن تکنولوزی را باید در مستراح و توالت انداخت محدودیت ومشروط بودن سرعت کمتر از سرعت مورچه و گران بودن و درکنار آن مالیات و غیره وجود دارد
بهمن ماه گذشته یک سیم کارت رایتل خریدم و با مشکل قطعی های گاه و بیگاهش می ساختم. یکی دو ماهی ست که در محدوده ما به هیچ وجه رایتل آنتن ندارد! حالا سرعت اینترنت که کاربر را محو کند پیشکش
تورو خدا اینقدر چاخان نکنید
اینترنت رایتل از ایرانسل هم کمتره اگر بسته نخری
انتنش هم مرطب خونه شونه به زور بیرون میاد
برای افزایش سرعت اینترنت روی هرچی بانکه کم کردید بسکه مدارک میخواهید
اینا همه از بدبختی مملکته
وگرنه باید اینترنت پرسرعت از اول روی خط فعال باشه بدون ضامن و مدادک
من ۱ ساله رایتل دارم. و از تعرفه بینهایت رایتل استفاده میکنم و با کارت دانشجویی هم سرعت ۱ مگابایت گرفتم. من در شهر مشکل انتن ندارم ولی در جاده معمولا انتن نداره. واز لحاظ سرعت در بین دیگر اپراتورها بی رقیب است. من که راضیم
سلام.حدود یک ساله ک سیم کارت دیتا رایتل ۱مگابایت دارم، اوایل واقعا ازش راضی بودم اما حدود چند ماهه یعنی از وقتی بسته ی دانگلم تموم شده و از بسته های ماهانه استفاده می کنم سرعتم خیلی کم شده و دگ حتی به ۴۰۰kb هم نمیرسه.واقعا افتضاح شده… روی گوشی،تبلت و چند سیستم رایانه دگ هم امتحان کردم اما سرعتش زیاد نمیشه و قطعی داره. می خواستم علتشو بدونم.ممنون
امروز محو قیمتش شدم
پنجاه درصد افزایش قیمت ! سر گردنه س؟؟؟
همش دروغه من که چشم به این قضایا اب نمیخوره ای ….لاکپشتسل و هلزونسل شدن اوپراتورهای ما مردم بدبخت
من یکسال پیش در اصفهان سیم کارت رایتل خریدم و مدارک فرستادم برای سرعت ۱ مگ اوایل خوب اما تازگیا به هیچ عنوان جوابگو نیست و بیشترین سرعتم حدود ۱۲ کیلوبایت هست که واقعا شرم اوره.به اپراتور هم که تماس میگیرم در جواب میگویند که اصفهان پوشش کافی نداره و آزمایشی هست. اخه یکساله من خریدم و هنوز میگند پوشش نداره و ازمایشیه!!!!! مگه اصفهان روستاس که نمیتونند پوشش بدند؟؟ واقعا متاسفم
سلام چرا سیم کارت هدیه رایتل سرعتش به مراتب کم تره