در حال خواندن
مخابرات توسعه خطوط تلفن ثابت را متوقف کرد
0

به گفته معاون نظارت رگولاتوری، مخابرات بعد از واگذاری به بخش خصوصی، توسعه تلفن ‌ثابت را به دلیل بازگشت سرمایه بیش از ۲ سال متوقف کرده که نتیجه آن بعد از ۳ سال نمایان شده و عقب‌بودن از تعهدات تلفن‌ ثابت در پروانه این موضوع را ثابت می‌کند.
نود آی سی تی -حسن رضوانی با بیان این مطلب گفت: در زمان واگذاری شرکت مخابرات ایران در پروانه شرکت در بخش تلفن ثابت، تعداد دایری تلفن ثابت ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار شماره قید شده است.
وی ادامه داد: پس از آن تعهداتی برای مخابرات در زمینه تلفن ثابت پیش بینی شد؛ به این ترتیب که در سال نخست باید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار شماره، در سال دوم ۱ میلیون و در سال‌های آینده تا سال ششم هر سال یک میلیون شماره واگذار کند؛ برای سال هفتم به بعد نیز گفته شده که دایری بر اساس شرایط بازار و تقاضا و رقابت انجام خواهد شد.
رضوانی عنوان کرد: آنچه مخابرات ایران تا این لحظه انجام داده، مطابق تعهدات نبوده و کمتر بوده است.
معاون رگولاتوری گفت: مخابرات در ۲۹/۴/۸۷ پروانه فعالیت گرفته است؛ به این ترتیب در سال ۸۸ باید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار شماره جدید، در سال ۸۹ یک میلیون شماره جدید، در سال ۹۰ یک میلیون شماره جدید و در ۲۴/۹/۹۱ نیز یک میلیون شماره جدید واگذار می‌کرد؛ مجموعاً باید ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار شماره اضافه می شد و باید هم‌اکنون تعداد شماره‌های فعال مخابرات ۲۸ میلیون باشد.
وی افزود: در حال حاضر تعداد دایری تلفن ثابت مخابرات ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خط است که به معنی عدم انجام تعهدات از سوی مخابرات است.
رضوانی بیان کرد: از سوی دیگر  در همان اوایل، مخابرات اظهار به‌روز بودن واگذاری تلفن ثابت می‌کرد و می‌گفت که در عین به روز بودن متقاضی ندارد، اما هم‌اکنون به علت توقف توسعه‌ها، در بسیاری مناطق از جمله تهران و مراکز استان‌ها (برای مثال بوشهر)، عموماً مسکن‌ مهر و شهرک‌های جدید، تلفن ثابت واگذار نمی‌کند.
معاون رگولاتوری گفت: در حالی که متقاضی وجود دارد، برای اینکه وجود متقاضی مشخص نشود، از متقاضی ثبت‌نام نمی‌کنند و مخابرات برای اینکه به تعهدات خود در زمینه واگذاری تلفن ثابت عمل نکرده و در واگذاری  نیز به روز نیست، به مردم خط تلفن نمی‌دهد.
وی ادامه داد: این رویه برخلاف تعهدات پروانه‌ای مخابرات و به معنی عدم انجام تعهدات است؛ رگولاتوری در این خصوص با اعلام نقاطی که تلفن ثابت واگذار نمی‌شود، موضوع را به مخابرات اخطار داده است که اقدام کنند که تاکنون اقدامی نکرده‌اند.
رضوانی در خصوص اینکه دلیل مدیران مخابرات برای کندی در واگذاری تلفن ثابت، تاخیر ایجاد شده در واردات تجهیزات به دلیل تحریم‌‌ها است، گفت: مخابرات مدت‌ها است که توسعه تلفن ثابت را متوقف کرده است؛‌ اگر هم قصد توسعه داشتند، به موقع برای واردات تجهیزات فکر می‌کردند و به این مشکل برنمی‌خوردند؛ مانند تلفن سیار.
وی ادامه داد: تقریبا مخابرات از زمان واگذاری، توسعه در بخش تلفن ثابت مخصوصا در بخش شبکه تلفن ثابت را (به جز در مناطق بسیار محدود) متوقف کرده است؛ بعد از واگذاری مخابرات در بورس ظرفیت‌های خالی در شبکه موجود بوده که به مرور واگذار کرده‌اند و امروز با عدم توسعه و پر شدن ظرفیت‌های خالی، مشکل بروز پیدا کرده است.
معاون رگولاتوری در خصوص دلیل احتمالی مخابرات برای توقف توسعه در بخش تلفن ثابت، گفت: به این موضوع صد در صد اقتصادی نگاه ‌می‌کنند؛ می‌گویند در بخش تلفن ثابت باید برای بخش محدودی سرمایه‌‌گذاری کنیم که بازگشت سرمایه این کار بیش از دو سال خواهد بود.
 
مدیرعامل مخابرات: صحت ندارد
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز در این خصوص گفت:این موضوع را تکذیب می‌کنم و به هیچ وجه صحت ندارد.
مظفر پور رنجبر درباره واگذاری تلفن ثابت در مسکن‌های مهر افزود: در پروژه‌های مسکن‌های مهر نیز هر تقاضایی بوده در برنامه توسعه ما قرار گرفته است؛ ممکن است به علت تحریم‌ها، در تامین تجهیزات قدری کندی ایجاد شده باشد اما توسعه را متوقف نکرده‌ایم.
پورنجبر در خصوص سود آور نبودن تلفن ثابت برای مخابرات گفت: ما در بررسی‌هایمان به این موضوع نرسیده‌ایم.
وی ادامه داد: مخابرات توسعه تلفن ثابت را متوقف نکرده  به دو دلیل، یکی اینکه این کار قانونی نیست و دوم اینکه چه کسی گفته تلفن ثبات سودآور نیست.
به گزارش فارس، پور رنجبر درباره اینکه بسیاری از مناطق تهران واگذاری تلفن ثابت دیگر به روز نیست، گفت: خیر؛ در تهران نیز چنین چیزی نیست؛ هر جا سراغ دارید اطلاع دهید؛ ممکن است به علت بودن در برنامه طرح و توسعه، زمان‌بر باشد، اما متوقف نکرده‌ایم.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر