همایون بهزادیان – بنده جزو مشترکین پسپرداخت ایرانسل هستم و اتفاقی که اخیرا برای من افتاد، باعث شد این مقاله را بنویسم.
من حدود دو ماه قبل تصمیم گرفتم اینترنت موبایلم را فعال کنم. چند روز پس از فعال کردن این گزینه، پیامک رسیدن به حد مصرف ۷۵% برای من ارسال شد(توضیح اینکه حد مصرف سیمکارت من به صورت خودکار از ۲۵ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزایش داشته و نیز اینکه به صورت معمولی هزینه هر دوره من در حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان میشد) ۷۵% حد مصرف یعنی چیزی در حد ۳۷.۵۰۰ تومان که رقم خیلی زیادی است. با توجه به این مبلغ بالا، فکر کردم احیانا سیستم ایرانسل دچار مشکل شده وگرنه من هیچ وقت چنین مصرفی ندارم. روز بعد نیز پیامک رسیدن به حد ۸۵% به دست من رسید، ساعتی بعد پیامک رسیدن به حد مصرف ۹۵% و در نهایت نیز خط من یک طرفه شد!
نود آی سی تی – بلافاصله با پشتیبانی ایرانسل تماس گرفتم و درخواست زیر هزینهها را کردم.
اپراتور مربوطه گفت چون مشترک دائمی(پسپرداخت) هستید ریز هزینههای دو ماه
گذشته را میتوانید پایان ماه بعد دریافت کنید(!) در حالی که اگر مشترک
اعتباری(پیشپرداخت) میبودید در لحظه می توانستید ریز هزینهها را دریافت
کنید! خلاصه بعد از بیان موضوع و اینکه من فقط ۶۰ مگابایت اینترنت مصرف
کردم و این مقدار مصرف مگر چقدر هزینه دارد، جناب اپراتور گفت که رقم اصلا
عجب نیست و هر کیلوبایت اینترنت موبایل ۵ ریال محاسبه میشود. به عبارت
دیگر برای ۶۰ مگابایت اینترنت مصرف شده در طی چند روز بنده باید مبلغی در
حدود ۳۰ هزار تومان پرداخت میکردم!
با یک حساب سرانگشتی و در نظر گرفتن هزینه هر گیگابایت ترافیک ADSL معادل
۳۶۰۰ تومان مشخص میشود تعرفه اینترنت موبایل برای مشترکین پسپرداخت
ایرانسل(هر کیلوبایت ۵ ریال در نتیجه هر گیگابایت ۵۲۵ هزار تومان) تقریبا
۱۵۰ برابر تعرفه ADSL میباشد(یا به طور دقیقتر ۱۴۵ برابر)
در ادامه اپراتور به بنده استفاده از طرحهای تشویقی را پیشنهاد کرد. بنده
نیز ابتدا ۵۰ هزار تومان به حساب ایرانسل واریز کردم و بعد از وصل شدن مجدد
موبایلم، طرح ماهانه ۲ گیگابایت با قیمت ۱۰ هزار تومان را فعال کردم و
انصافا از سرعت نسل ۳ راضی بودم تا اینکه….. چشمتان روز بد نبیند!
یک روز صبح که بیدار شدم، ابتدا پیامک یک طرفه شدن خط، سپس پیامک رسیدن
مصرفم به۹۵% حد مجاز و سپس رسیدن به ۷۵% حد استفاده را دریافت کردم! یعنی
فاصله بین ۳۷ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان را در کسری از ثانیه طی کردم!!
پیامکهای ارسالی ایرانسل. ابتدا پیامک قطع شدن و سپس رسیدن به حد مجاز ۹۵%
و سپس ۷۵% را برای من ارسال کردهاند!! این توالی ارسال که در کمتر از چند
ثانبه رخ داد، من را به یاد فیلم “مورد عجیب بنجامین باتن” میاندازد!
بعد از کلی تلاش برای تماس با پشتیبانی ایرانسل(که در صورتی که خط شما یک
طرفه شده باشد، وصل نمیشود/گویا برای صحبت کردن با خود ایرانسل هم باید
هزینه بپردازیم!) اعلام فرمودند که شما باید همییشه خودتان حسابتان را
بررسی کنید تا تعرفهتان تمام نشود، وگرنه ما پیامکی مبنی بر اتمام طرح
برای شما نمیفرستیم!!! و هر زمان که طرح شما تمام شود، به صورت خودکار
مصرف شما آزاد محاسبه میشود(ایرانسل دائما و به هزار بهانه و دلیل و
بیبهانه پیامکهای تبلیغاتی سرویسهای خودش را ارسال میکند اما از ارسال
یک پیامک ساده اطلاعرسان طفره میرود). جالب اینست که زمانی که من سادهدل
خواب بودم، تعرفه من تمام شده و هزینه وایبر بازی دوستانم در گروههای
مختلف را من بیچاره از جیب خودم باید پرداخت کنم!
چرا هزینههای من اینقدر زیاد شد؟
سیمکارت من از نوع پسپرداخت است و تنها در صورتی قطع میشود که به حد
پرداخت رسیده باشد، اما اگر سیمکارت من پیشپرداخت و اعتباری میبود،
بلافاصله پس از چند کیلو بایت استفاده با تعرفه آزاد از اینترنت، شارژ من
تمام میشد و من میفهمیدم و میتوانستم بدون ۴۰ ۵۰ هزار تومان ضرر دوباره
طرح را فعال کنم. با این حساب برداشت من اینست: تمام ساختار ایرانسل برای
ضربه زدن به مشترکین پسپرداخت و دائمی طراحی شده است چه سیستم گزارشگیری
از حساب (که باید ۲ ماه برای آن صبر کنم) چه هزینه فوقالعاده زیاد اینترنت
آزاد! نمیدانم این تبلیغات زیاد ایرانسل برای جذب مشترکینی که در سیستم
ایرانسل به راحتی دفع میشوند به چه دلیل صورت میگیرد؟
در پایان، میخواهم اعلام کنم از حدود یک هفته قبل بنده در این باره به
سیستم مشترکین ایرانسل شکایت کردهام و خواهان بازگرداندن شارژم شدهام،
شماره پیگیری نیز به من داده شده، اما طی روزهای گذشته هیچ تماسی(چه تماس
تلفنی، چه پیامک، چه ایمیل و ….) تاکید میکنم هیچ نوع تماسی با من گرفته
نشده است، نه در تایید و نه در رد شکایت من.
امیدوارم هرچه سریعتر مسئولین ایرانسل، ساختار تعرفههای شرکت را مطابق
تلاشهایشان برای جذب مشترکین پسپرداخت اصلاح کنند وگرنه هیچ بعید نیست
شمارهام را (علیرغم اینکه از ۱۷ آبان ۱۳۸۵، روز تولد ایرانسل داشتهام)،
کنار بگذارم و به شماره همراه اول خودم برگردم. (منبع: ایتنا)
منتشر شده در
2نظر
شما می توانید به شماره ۱۹۵ شکایت کنید
شما می توانید به شماره ۱۹۵ شکایت کنید