با توجه به نقش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در پویائی و ایجاد رونق در بخش ICT کشور باید بتوانیم تامین کارآمد خدمات مخابراتی، کیفیت خوب سرویس و خدمات پیشرفته را با قیمتهای مناسب در بازار تضمین کنیم.
نود آی سی تی – محمدعلی فرقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس جدید سازمان رگولاتوری در تشریح جهتگیریها و اهداف کلی رگولاتوری با بیان این مطلب گفت: ما باید بتوانیم از طریق سادهسازی فرایندهای صدور پروانه و سیاستگذاریهای شفاف، اعتماد عمومی به بازار ICT را جلب کرده و فضای مطلوب را برای سرمایهگذاری در تمامی زمینههای ارتباطات و فناوری اطلاعات تقویت کنیم.
وی افزود: باید بتوانیم در گام اول از حقوق مصرفکننده و در گام دوم از حقوق تامینکنندگان خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت کرده و زمینه استفاده بهینه از منابع محدود مانند طیف، شمارهگذاری را فراهم کنیم تا توسعه در بخش ICT کشور تضمین شود.
فرقانی در تشریح ارتباط رگولاتوری با توسعه ICT عنوان کرد: ایجاد یک محیط توانمندساز و رقابتی یکی از راهکارهای اصلی رشد و توسعه بازار ICT است که رگولاتوری در ایجاد چنین محیطی نقش اصلی و اساسی را بازی میکند. که بر همین اساس باید بازار ICT در ایران به بازاری سالم، نوآور و پویا تبدیل شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مدیریت منابع محدود را یکی دیگر از استراتژیهای مهم رگولاتوری عنوان کرد و گفت: با رشد پهن باند مخصوصا از نوع بیسیم در دنیا فشار زیادی به همه منابع محدود مانند دسترسی به طیف رادیویی و شمارهگذاری وارد میشود که به تبع آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید به تنظیم روابط و قوانین و مقررات مناسب در زمینههای مختلف از جمله در زمینه به اشتراک گذاری زیرساختهایی چون سایتها، دکلها و شبکههای مسی و فیبرنوری بپردازد تا از این طریق هزینه سرمایهگذاری کم شده و با افزایش سرعت خدماتدهی، قیمت تمام شده خدمات کاهش یابد.
وی افزود: دسترسی به باند پهن، دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتالی، کمرنگ شدن مرزهای بین شبکهها، همگرایی محتوا در انتقالهای مبتنی بر IP همه حوزههای جدیدی است که نیازمند مقررات گذاری است و این تغییرات، پیشرفت و نوآوری در خدمات و فناوری ها، ضرورت تغییر در سازمانهای رگولاتوری را دو چندان میکند.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توجه به قوانین پیش نگر را از راهبردهای گذشته رگولاتورها عنوان کرد که از طریق مقررات صدور پروانه، تخصیص طیف و سایر منابع محدود و اتصال متقابل به دنبال پیشگیری از اقدامات ناخوشایند اجتماعی و ایجاد مشکل در بازار بودند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر راهبرد اصلی باید وضع قوانین پس نگر باشد که به بررسی رفتارهای ضدرقابتی توجه کرده و دفاع از حریم شخصی، جرایم رایانهای و غیره از موضوعات قابل تامل در این رویکرد است.
فرقانی حل اختلافات به شکل موفق را به عنوان استراتژی دیگر رگولاتوری عنوان کرد و گفت: همزمان با توسعهای که در بخش ICT کشور و افزایش اپراتورها اتفاق افتاده به طور طبیعی اختلافهای فیمابین بازیگران این حوزه نیز افزایش مییابد که این موضوع وجود راه حلهای سریع و مناسب برای حل اختلاف را ضروری میسازد و حل اختلافات موفق به جلب سرمایهگذاری و رقابت و توسعه در بخش ICT منجر میشود.
وی با اشاره به توسعه رگولاتوری در دوره ریاست کرم پور، از تلاش و مدیریت صحیح ایشان قدردانی کرد و گفت: امیدوارم با همکاری و همیاری مدیران و کارکنان رگولاتوری بتوانیم به عنوان پل ارتباطی بین ارکان حاکمیتی و ذینفعان نقش موثری در رشد و توسعه بخش ICT کشور ایفا کنیم.
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر