در حال خواندن
قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی هیچ ضابطه‌ای ندارد
0

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: شورای رقابت تاکنون پیرامون قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی هیچ گونه ضابطه یا دستورالعملی ارائه نکرده است.
میپنا – وحید منایی در خصوص قیمت‌گذاری بی ضابطه و گران‌فروشی خودروهای وارداتی از طریق نمایندگی‌ها و نمایشگاه‌داران گفت: قیمت خودروی سواری به معنای عام از اسفند ۹۱ براساس دستور رییس جمهور وقت و طبق مجموع قوانین اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی به شورای رقابت محول شد که شورای یاد شده پیرامون قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی تاکنون هیچ‌گونه ضابطه یا دستورالعملی ارائه نکرده است. وی با اشاره به آمار گمرک اظهار کرد: طی ۹ ماهه امسال ۳۳ درصد از واردات خودروها توسط نمایندگی‌های رسمی و حدود ۶۷ درصد توسط اشخاص حقیقی و حقوقی صورت گرفته است.منایی اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود و بررسی‌های کارشناسی انجام شده توسط سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیشنهادات لازم با هدف ضرورت اصلاح آیین نامه مرتبط با حوزه خدمات فروش خودرو به معاونت ذیربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت اتخاذ تصمیم نهایی منعکس شده است.شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای تولیدی و رقابتی ورود نمی‌کنداین درحالی است که رضا شیوا، رییس شورای رقابت اعلام کرده که این شورا در زمینه قیمت‌گذاری خودروهایی که تولیدی و رقابتی باشند، ورود نمی‌کند و در صورتی در قیمت‌گذاری‌ها دخالت می کند که انحصار وجود داشته باشد. به گفته شیوا، شورای رقابت به قیمت گذاری این خودروها ورود نمی‌کند چون بیشتر خودروهای وارداتی بالای ۲۰۰۰ سی سی هستند و با هم رقابت دارند؛ بنابراین قیمت خودروهای وارداتی براساس رقابت بین خودشان تعیین می شود و بازار، قیمت آن‌ها را مشخص می‌کند. بر اساس مصوبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت بازار خودروهای وارداتی انحصاری شد و در روز چهارم بهمن ماه سازمان توسعه تجارت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در اجرای ماده ۴ قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، کلیه کالاهای مصرفی بادوام وارداتی نظیر خودروی سواری، پس از فروش ملزم به ارائه خدمات گارانتی و وارانتی توسط نمایندگی‌های مجاز و معتبر هستند.مسئولیت قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی برعهده شورای رقابت استبه دنبال این مصوبه محمد جعفری، رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تاکید کرد که با توجه به انحصاری شدن واردات خودرو، مسئولیت قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی برعهده شورای رقابت است و این شورا طبق اساسنامه و وظایف ذاتی خود، وظیفه قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری را برعهده دارد. جعفری با بیان این که شورای رقابت بر اساس همین اساسنامه وارد قیمت‌گذاری خودروهای داخلی شده است، خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که انحصار شکل گرفته در بازار خودروهای وارداتی شدیدتر و پیچیده‌تر از انحصار در بازار خودروهای داخلی است؛ بنابراین وظیفه شورای رقابت در این حوزه سنگین‌تر خواهد بود. در این میان رییس شورای رقابت در اظهارات جدید خود و پس از ابلاغ این مصوبه گفت: اگر واردات خودرو به دست یک یا چند شرکت بیفتد، انحصاری می‏‌شود و احتمالا شورا به آن ورود می‏‌کند و همچون خوردوهای داخلی برخورد می‏‌شود. قراردادهای آن‏ها و تمام مسائلی که مربوط به واردات یک خودرو می‎شود در شورای رقابت بررسی خواهد شد.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر