در حال خواندن
قلب فرهنگ، اینجا در دل رکن چهارم دمکراسی می‌تپد
0

قلب فرهنگ اینجا در دل رکن چهارم دمکراسی می‌تپد، فرهنگسرایی که جامعه هدفش فقط خانه‌ها و همشهریان خیابان۲۲ بهمن نیست بلکه آنهایی است که قلم بدست دارند و نیاز فکری جامعه را تامین می‌کنند و آنهایی که از آن تغذیه ‌می‌کنند، هرچند که از نگاه مدیر فرهنگسرای رسانه، دسته دوم در این چرخه یعنی برخی مردم شهر اصفهان چندان بهره‌ای از سواد رسانه‌ای ندارند.
مجید شریفی‌فر، مدیر فرهنگسرای رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، ارتقای سوادرسانه‌ای را از مهمترین اهداف ایجاد این فرهنگسرا دانست.وی با اشاره به اینکه مخاطبان این فرهنگسرا، دانش آموزان، والدین دانش آموزان، دانشجویان و اقشار خاصی مانند بسیجیان، روحانیون، هنرمندان و اساتید هستند، افزود: به دلیل ارتباط تنگاتنگ این فرهنگسرا با مدارس و آموزش و پرورش، عمده مراجعه کنندگان این فرهنگسرا دانش آموزان و معلمان بوده‌اند.شریفی‌فر با اشاره به اینکه به جز این فرهنگسرا مرکز دیگر متولی سواد رسانه‌ای در اصفهان وجود ندارد، افزود: سواد رسانه‌ای، به معنای داشتن قدرت تحلیل نسبت به پیام‌های دریافتی از رسانه‌ها را فقط فرهنگسرای رسانه آموزش می‌دهد.وی با بیان اینکه کارگاه‌های سوادرسانه‌ای در سطح شهر توسط فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: بخشی از فعالیت‌های ما، عمومی و بخشی دیگر برای افراد خاص مانند روزنامه نگاران و اساتید دانشگاه اختصاص دارد؛ همچنین برنامه‌هایی برای وبلاگ نویسان هم وجود دارد که استقبال خوبی داشته است.مدیر فرهنگسرای رسانه اظهار کرد: قرار است فرهنگسرای رسانه همایشی را در شهریور سال جاری تحت عنوان “مهندسی فرهنگی در حوزه رسانه” برگزار کند؛ در این همایش اساتید برجسته و کامران نجف زاده (خبرنگار) دو روز در اصفهان حضور خواهند داشت و تحلیل محتوایی برخی از موضوعات و مسایل روز در این همایش بررسی خواهد شد.مردمی که نمی‌توانند محتوا را تحلیل کنندوی با یادآوری اینکه مردم ایران از موبایل و اینترنت و سایر نرم افزارهای کامپیوتری زیاد استفاده می‌کنند، تاکید کرد: این موضوع باعث شده که مردم ایران جزو مردمی با مصرف رسانه‌ای بالا محسوب شوند اما سوادرسانه‌ای ندارند و نمی‌توانند محتوای پیام رسانه‌ها را تحلیل کنند.شریفی‌فر اضافه کرد: خانواده‌ها در مورد استفاده فرزندانشان از تلویزیون، اینترنت، ابزارهای ارتباطی و بازی‌های رایانه اطلاعات درستی ندارند.وی با بیان اینکه فرهنگسراهای محله محور و فرهنگسراهای تخصصی در کنار هم باید وجود داشته باشند و به فعالیت بپردازند، اضافه کرد: فرهنگسراهای محله محور باعث ارتباط موثر مردم با یکدیگر و پر کردن اوقات فراغت مردم شده است و احساس امنیت خانواده‌ها نسبت به این مکان‌ها وجود دارد.مدیر فرهنگسرای رسانه با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگسرای رسانه ستادی است، اضافه کرد: برخی از فعالیت‌های فرهنگسراهای تخصصی از جمله فرهنگسرای رسانه، در سطوح پایین‌تر، در فرهنگسراهای محله محور انجام می‌شود و در سطوح بالاتر و به طور ویژه، فعالیت‌ها و برگزاری کلاس‌ها در فرهنگسراهای تخصصی انجام می‌شود.برای هر منطقه مدیر فرهنگی می‌خواهیمشریفی‌فر با اشاره به اینکه در هر منطقه تهران یک فرهنگسرای بزرگ وجود دارد، که فرهنگسراهای بزرگ، فرهنگسراهای کوچک را اداره می‌کند و به آنها خط و جهت می‌دهند، افزود: تهران حدود ۷۰ خانه فرهنگ دارد که با فرهنگسراهای اصفهان قابل مقایسه هستند، اما فرهنگسراهای بزرگی که بتوانند تاثیرگذار باشند، کم وجود دارد.وی خاطرنشان کرد: قرار است تغییراتی در این حوزه ایجاد شود که هر منطقه‌ای یک مدیر فرهنگی وجود داشته باشد و فرهنگسراهای آن منطقه را در راستای همگرایی بیشتر محل جهت دهی و هدایت نماید.مدیر فرهنگسرای رسانه با اشاره به اینکه یکی از نواقص فرهنگسراهای محله محور این است که بیشتر مخاطبان آن زنان و کودکان هستند، تصریح کرد: البته این موضوع از نگاهی دیگر می‌تواند یک حسن محسوب شود؛ چرا که در شهر اصفهان حدود ۱۰۰۰ مرکز فرهنگی وجود دارد، که حدود ۹۰۰ مرکز پسرانه هستند و حدود ۱۰۰ مرکز دخترانه-پسرانه و تعداد بسیار اندکی نیز مخصوص دختران است.وی ادامه داد: پس مجموعه فرهنگی که مخصوص دختران باشد بسیار کم است، حال وقتی این خلا توسط فرهنگسراها پر شده است، کار خوبی به شمار می‌آید. اما عیب آن این است که وقتی قرار است مسئله‌ای را در یک خانواده جا انداخت، حتما باید همه اعضای خانواده با این مسئله درگیر شوند، البته کانون‌های خانواده به تازگی در فرهنگسراها تشکیل شده است.وی تاکید کرد: قرار شده است، خانم‌هایی که در جلسات کانون مادران شرکت می‌کنند، در هر ماه یکی از جلسات را حتما به همراه همسر خود حضور یابند تا خانواده‌ها درگیر مسائل شوند.وجود فرهنگسرای تخصصی بهتر و کارآمدتر استمعصومه رشیدی، کارشناس ارشد ارتباطات و مدرس دانشگاه و فرهنگسرای رسانه اظهار کرد: اصولا فرهنگسراها در قالب محلی به وجود می‌آیند و نمی‌تواند به صورت متمرکز در جایی قرار گیرد و لازم است در هر محله‌ای، یک فرهنگسرا با محوریت محله وجود داشته باشد.وی با اشاره به اینکه فرهنگسرای رسانه به طور ویژه اصحاب نشریات، مطبوعات و خبرگزاری‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: فرهنگسرای رسانه با توجه به اینکه بحث تخصصی رسانه را انجام می‌دهد، مخاطب خاص خودش را دارد و بیشتر از قشر دست اندرکار رسانه در آن فعالیت انجام می‌دهند، اما مخاطب و مراجعه کننده به فرهنگسراهای محله محور عموم مردم هستند.این کارشناس ارشد ارتباطات با بیان اینکه سطح فعالیت‌هایی که در این فرهنگسرا انجام می‌شود، بالاتر از سایر فرهنگسراهای موجود است، اضافه کرد: به طور کلی همه فرهنگسراها با توجه به اینکه باید پیرامون مسائل فرهنگی فعالیت انجام دهد، می‌توانند فرهنگ را در هر محله و در بین اقشار مختلف مردم گسترش دهند.وی اضافه کرد: شناخت مخاطب و فعالیت‌هایی که باید برای آن مخاطب انجام شود، نیازمند یک کار کارشناسی است و نمی‌شود برای همه مخاطبان فعالیت‌های مشابهی تدارک دید.رشیدی با اشاره به اینکه وجود فرهنگسراها بر روی افزایش بار علمی و فرهنگی و در گاهی مواقع بحث‌های سرگرمی و تفریحی می‌تواند موثر واقع شود، تصریح کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز، آموزش و فرهنگسازی در استفاده و ارتباط با این نوع تکنولوژی‌ها در میان عموم مردم لازم و ضروری است که فرهنگسراها می‌توانند در این مهم بسیار اثرگذار باشند.وی با اشاره به اینکه هر چه از کلیت به سمت جزییات حرکت کنیم، بهتر است، اظهار کرد: با توجه به اینکه پوشش کلی فعالیت‌ها در فرهنگسرای محله محور انجام می‌شود، اگر تعداد کمی از این‌گونه مراکز وجود داشته باشد و در کنار آن بیشتر فرهنگسراها به صورت تخصصی ایجاد شود، به نظر بهتر و کارآمد‌تر خواهد شد.این مدرس دانشگاه ادامه داد: در فرهنگسراهای محله محور، چون سطح کلی محسوب می‌شود و پوشش گسترده‌تر است، طبیعتا راضی کردن مخاطب و یا انجام فعالیت‌های فرهنگی به صورت دشوارتری انجام می‌شود، در مقابل در فرهنگسراهای تخصصی به دلیل متمرکزتر و جزیی‌تر بودن فعالیت‌ها، انجام این‌گونه فعالیت‌ها ساده‌تر و راحت‌تر خواهد بود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر