بیست و چهارمین دوره جشنواره عکس خبری (فتوژورنالیسم) در شهر Perpignan فرانسه دیروز به کار خود پایان داد. این جشنواره که در نوع خود یک رویداد بینظیر در دنیاست هزاران عکاس خبری را از سراسر دنیا گرد هم جمع میکند تا بهترین عکسهای خبری جهان را یکجا به نمایش بگذارند.
امسال در VISA 2012 در کنار نمایشگاههای متعددی که از مجموعه عکسهای خبری برپا شد، کنفرانسها، کارگاههای آموزشی و برنامههای جانبی بسیاری طی برگزاری این جشنواره که از ابتدای سپتامبر تحت عناوین مختلف تا دیروز ۲۱ سپتامبر بر پا بوده، برگزار شد.
کاوه بغدادچی گزارش مفصلی از این نمایشگاه تهیه کرده است.
نود آی سی تی – آنجا که صحبت از جمعیت و وسعت شهری باشد Perpignan، با حدود ۱۲۰ هزار نفر شهروند حرفی برای گفتن ندارد. ولی وقتی که پای عکاسی خبری و مطبوعاتی به میان میآید این شهر کوچک فرانسوی با جشنواره سالیانهاش یکی از مهمترین شهرهای دنیا میشود و هزاران نفر را به سوی خود میکشاند تا از راه تصاویر خبری و مستند با بخشی از آنچه در دنیا میگذرد، آشنا شوند. طبق معمول مهمترین بخش جشنواره یعنی نمایشگاههای آن امسال هم مورد استقبال عکاسان حرفهای، بنیادها، آژانسها و رسانههای تصویری جهان قرار گرفته است. امسال در این بخش ۲۷ نمایشگاه جداگانه از ۱۱ تا ۲۶ شهریورماه جاری عکسهایی از جنگها، بلایا، درماندگیها، محیط زیست، فقر، خیزشهای مردمی، آیینهای مذهبی و لحظات شاد و غمگین زندگی مردم جهان را به تماشا گذاشتهاند.از مهمترین آنها میتوان به نمایش عکسهای منتخب مسابقهی «ورلدپرس فتوی ۲۰۱۲» و منتخبی از بهترین عکسهای منتشر شده در روزنامههای سراسر جهان اشاره کرد. مسعود حسینی، عکاس ۳۰ ساله اهل افغانستان که سالها در ایران زندگی کرده و امسال برنده یکی از جوایز ورلدپرس فتو شد نیز با نمایشگاهی انفرادی به نام «افغانستان، نگاهی از درون» عکسهایی مربوط به کشته شدن ۵۴ نفر از عزادارن عاشورای گذشته در یکی از مکانهای مقدس شیعیان در کابل بود را به نمایش گذاشت. این نمایشگاه یکی از نمایشگاههای عکس حاضر در میان ۲۷ نمایشگاه بود که لقب حرفهای به خود گرفت. این عکاس که از سال ۲۰۰۷ در افغانستان مشغول به کار است اغلب با نیروهای آمریکایی و فرانسوی به نقاط مختلف کشورش سفر میکند و تاثیرات جنگ فرسایشی و خشونتهای تروریستی بر زندگی مردمش را به تصویر میکشد. یکی دیگر از این ۲۷ نمایشگاه به نمایش مجموعه کامل شده «Ilvy Njiokiktjien» عکاس ۲۸ ساله هلندی، اختصاص یافت که سال گذشته برنده جایزه هشت هزار یورویی بهترین فتوژورنالیست زن سال برای تکمیل پروژه خود شده بود. مجموعه عکس او درباره زندگی نوجوانان در کشور آفریقای جنوبی بود. او در این مجموعه به سراغ اردوگاه آموزشی یک گروه راستگرای افراطی رفته است که با وجود سپری شدن سالها از سقوط رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی به نوجوانان سفیدپوست اهل این کشور که پس از سقوط رژیم قبلی به دنیا آمدهاند، در مخالفت با ایده چندفرهنگی نلسون ماندلا موسوم به «ملت رنگینکمان» فعالیت میکند و ضمن آموزش فنون دفاع شخصی، در رفتاری نژادپرستانه سیاهپوستان آفریقای جنوبی را دشمن سفیدپوستان آن کشور معرفی میکند.
عکاسهای ۸ هزار یورویی در هر دوره این رخداد مهم عکاسی خبری جوایز متعددی از سوی نهادها، آژانسها و هیاتهای داوری گوناگون اهدا میشود. سه جایزه اصلی مربوط به خود جشنواره امسال با داوری گروهی منتخب از ادیتورهای فتوژورنالیسم بیست و سومین دوره به برترین مجموعههای عکس خبری اعطا شد. بر این اساس Stephanie Sinclair، فتوژورنالیست ۳۹ ساله آمریکایی که معمولا بر روی موضوعات اجتماعی و حقوق انسانی کار میکند با مجموعهای درباره نوعروسان نوجوان در کشورهای افغانستان، هند، نپال، نیجریه و اتیوپی برنده جایزه هشت هزار یورویی فیچر یا نگاه ژرف Perpignan شد. جایزه ۸ هزار یورویی برترین گزارش خبری جشنواره هم به خاطر مجموعه عکسهایی از باب العزیزیه (سکونتگاه معمر قذافی در طرابلس که تابستان ۹۰ توسط انقلابیون فتح شد) نصیب Eric Bouvet عکاس ۵۱ ساله فرانسوی شد.
رسانه ۸ هزار یوروییروزنامه نیویورک تایمز آمریکا هم به خاطر مجموعه عکسی از Tomas Munita عکاس ۳۷ ساله اهل شیلی که در یکی از اردوگاههای پناهندگان سوری در مرز ترکیه عکاسی شده جایزه هشت هزار یورویی برترین رسانه خبری روزانه را از آن خود کرد.
بورسیه ۲۰ هزار دلاری Getty Imagesدیگر جایزه ارزشمند این جشنواره یعنی بورسیه حمایتی آژانس گتیایمجز امسال با همکاری بنیاد کریسهاندرس، عکاس فقید بریتانیایی که در لیبی کشته شد، نصیب چهار عکاس مختلف گشت. این جایزه ارزشمند شامل مبلغ خیرهکننده ۲۰ هزار دلار برای هر یک از عکاسان برگزیده است تا با استفاده از آن امکان تکمیل یک پروژه عکاسی نیمهکاره را داشته باشند. برندههای این جایزه عبارتند از: Bharat Choudhary عکاس متولد هند که در نیجریه بزرگ شده و اکنون در لندن ساکن است برای مجموعهای به نام «سکوت دیگران» درباره مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه شش میلیون نفری مسلمانان فرانسه به خصوص نسل جوان آن، Paolo Marchetti عکاس ایتالیایی مقیم رم با مجموعهای به نام «تب: بیداری دوباره فاشیسم اروپایی» با مضمون رونق گرفتن عقاید راست افراطی در بین نسل جوان اروپایی در پی افزایش شدید موج مهاجرت از خاورمیانه همزمان با بحران اقتصادی اروپا، Sebastian Liste عکاس ۲۷ساله اسپانیایی با مجموعه «منتهیالیه غربی برزیل» درباره توسل جستن برخی خانوادههای فقیر برزیلی برای تصرف زمینهای کشاورزی پهناوری که در انحصار تعداد محدودی از زمینداران کلان قرار دارند و بالاخره Kosuke Okahara عکاس ۳۲ ساله ژاپنی که به گفته خود بیش از یک سال پس از وقوع سونامیهولناک سال ۲۰۱۱ در منطقه فوکوشیما و تخریب گسترده تاسیسات شهری و نیروگاه اتمیآن به آن شهر رفته و در مجموعهای با نام «تکههایی از فوکوشیما» بخشی از کمبودها و پیامدهای ناگوار ناشی از آن سونامیدر زندگی مردم را که هنوز پابرجاست به تصویر کشیده است.
تغییر نام جایزه Perpignan به نام عکاس کشته شدهامسال به پیشنهاد شهردار Perpignan جایزه عکاسی ۸ هزار یورویی که هر دوره به نام این شهر به یک فتوژورنالیست جوان اهدا میشد، به نام جایزه RÉMI OCHLIKعکاس ۲۸ ساله فرانسوی که اسفندماه ۹۰ در جریان درگیریهای نظامیدر شهر حمص سوریه کشته شد، تغییر نام داد. هفتمین دوره این جایزه با نام جدید به Sebastian Liste، عکاس ۲۷ ساله اسپانیایی آژانس گتیایمجزداده شد. مجموعه عکس او به نام «Urban Quilombo» گزارشی تصویری از زندگی شماری از مردم یک منطقه فقیر در برزیل است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون با مناسبسازی یک کارخانه متروکه شکلاتسازی در حومه شهر به زندگی گروهی در آن پناه آوردهاند. گریز از بیخانمانی، خشونتهای خیابانی، ناامنیهای روزافزون اجتماعی و مقابله با گسترش سریع موادمخدر و فحشا در آن منطقه هدف اصلی این افراد برای روی آوردن به این نوع زندگی بوده است.
بهترین فتوژورنالیست زن سالدیگر جایزه بزرگ این رویداد خبری یعنی جایزه بهترین فتوژورنالیست زن سال که برای دوازدهمین سال پیاپی از سوی شرکت کانن اهدا میشد، هم نصیب «Sara Caron» عکاس ۳۲ ساله فرانسوی شد. او که تاکنون بارها برای عکاسی به پاکستان سفر کرده و دو کتاب عکس درباره این کشور به چاپ رسانده در تازهترین مجموعه عکسش که برنده این جایزه ارزشمند شده زندگی زنان پشتون در جامعه مردسالار پاکستان را به تصویر کشیده است. این جایزه شامل هشت هزار یورو وجه نقد به عنوان حمایت از تکمیل یا اصلاح یک پروژه عکاسی است که پس از تایید و ارزیابی داوران از عکسهای کنونی مجموعه عکاس برای ادامه کار بر روی آن پروژه اهدا میشود.
جایزه صلیب سرخدومین جایزه عکسهای بشردوستانه هم که توسط کمیته صلیبسرخ بینالمللی اهدا میشود به دلیل نشان دادن اهمیت کمکرسانی و رسیدگی به امور مجروحان در هنگام وقوع درگیریهای مسلحانه به عکاسی با نام مستعار «Mani» داده شد که از ناآرامیها و خشونتهای سوریه به خصوص در حمص عکاسی میکند. نمایشگاهی از مجموعه عکسهای این عکاس ناشناس که در سوریه عکاسی شدهاند و پیش از این در نشریه لوموند فرانسه به چاپ رسیده بودند، در کنار ۲۷ نمایشگاه دیگر در بخش اصلی جشنواره امسال برگزار شد.
جایزه مستند اینترنتیرادیو بینالمللی فرانسه و شبکه خبری France 24 هم کار مشترک هشت هنرمند مختلف با نام «Defense d’Afficher» را که در هشت شهر پاریس، نیویورک، بوگوتا، سائوپائولو، تورکو، آتن، نایروبی و سنگاپور اجرا شده و درباره هنر خیابانی و نقش آن در اطلاعاتی است شایسته دریافت چهارمین جایزه مستند اینترنتی خود دانستند. این جایزه به مستندی تعلق میگیرد که پیرامون یک موضوع روز با بهرهگیری از تکنولوژی و تکنیکهای نوین ساخته شده باشد.برنامههای جنبیدر کنار نمایشگاههای عکس هر شب برنامه نمایش فیلمهایی پیرامون رویدادهای سالی که گذشت برقرار بود، نشست و گفتوگوهایی پیرامون این رویدادها و اینکه چرا برخی از آنها زیاد در رسانهها حضور مییابند و برخی دیگر پوشش رسانهای چندانی نمییابند، برپا بود. مروری بر جنگ ویرانگر بوسنی، تاریخ سیاسی اجتماعی سوریه از سال ۱۹۲۰ به این سو، استقلال الجزایر از فرانسه در پنجاه سال پیش و نیز صدمین سالگرد غرق شدن کشتی «تایتانیک» و مراسم رونمایی و معرفی تازهترین کتابهای چاپ شده توسط عکاسان و بنیادهای خبری با حضور ناشر و شخص عکاس از دیگر برنامههای جنبی امسال جشنواره بود. آخرین برنامه، هفته آموزشبه سنت هر ساله، نمایشگاههای امسال در پنج روز پایانی از ۲۷ تا ۳۱ شهریورماه تحت عنوان هفته آموزش، تنها ویژه بازدید دانشآموزان مدارس فرانسه و اسپانیا به منظور آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با مفاهیم و کاربردهای عکاسی خبری بود. تعدادی از عکاسان و ادیتورهای برجسته از سراسر جهان وظیفه توضیح و راهنمایی بازدیدکنندگان نوجوان در این بخش را برعهده داشتند. سال گذشته بیش از هشت هزار دانشآموز در قالب این طرح از نمایشگاههای جشنواره بازدید کردند.
منبع: فناوران
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر