یکی از معظلات ارتباطی که دستگاههای خدماتی و امنیتی همچون پلیس ۱۱۰، اورژانس و آتشنشانی با آن دست به گریبان هستند مزاحمتهای تلفنی است که گویا با ورود ایرانسل فصل جدیدی را آغاز کرده است. این در حالی است که مدیران این سه دستگاه از همکاری نکردن مدیران ایرانسل برای شناسایی و برخورد با مزاحمان تلفنی گلایه دارند که در ادامه نمونههایی از آن را میخوانید.
۵۰ درصد از تماسها مزاحمی است
نود آی سی تی – مدیر روابط عمومی اورژانس پایتخت با بیان اینکه بیش از ۴۹ درصد از کل تماسهای دریافتی مرکز فوریتهای پزشکی ۱۱۵ در سال گذشته را مزاحمان تلفنی به خود اختصاص دادهاند، گفت: میانگین سنی مزاحمان تلفنی ۱۰ تا ۲۰ سال تخمینزده شده است و با تعطیلی مدارس، بیم افزایش مزاحمتهای تلفنی وجود دارد.
حسن عباسی با بیان اینکه در سال گذشته سه میلیون و ۶۳۶ هزار و ۸۴۶ تماس با مرکز فوریتهای پزشکی (۱۱۵) تهران گرفته شده، گفت: از این میان، ۶/۱۲ تماسها عملیاتی شده و ۵/۱۴ تماسها نیز برای ارایه مشاوره پزشکی بوده است.
وی با بیان اینکه روزانه به طور میانگین ۱۷ هزار تماس در مرکز فوریتهای پزشکی ۱۱۵ تهران به ثبت میرسد، گفت: از کل تماسهای دریافتی، ۶۶/۴۹ درصد تماسها را مزاحمان تلفنی تشکیل میدهند.
ایرانسل برای برخورد با مزاحمان همکاری نمیکند
عباسی با بیان اینکه ۱۸/۹ درصد از تماسهای مزاحمان تلفنی اورژانس تهران را مالکان سیمکارتهای ایرانسل تشکیل میدهند، گفت: متاسفانه شرکت ایرانسل، هیچ کمکی مبنی بر قطع یا اخطاریه به مالکان اینگونه خطوط نمیکند.
مدیر روابط عمومی اورژانس تهران در مورد جنسیت مزاحمان تلفنی اورژانس تهران گفت: از آنجا که اپراتورهای مرکز فوریتهای پزشکی تهران را زنان تشکیل میدهند، عمده مزاحمان تلفنی مردان هستند.
وی خاصترین مزاحم تلفنی مرکز ۱۱۵ به تماس مکرر پیرزنی ۸۰ ساله اعلام کرد و گفت: این پیرزن در هر تماس عنوان میکرد که دچار افت فشار خون و دیگر مشکلات کهنسالی شده است اما هنگامی که تکنیسینهای اورژانس برای بررسی وضعیت جسمانی او به منزلش مراجعه میکردند، این پیرزن به دلیل کمبود محبت، با تکنیسینهای اورژانس صحبت میکرد تا از تنهایی دربیاید.
عباسی افزود: چندی پیش نیز با بررسی سوابق، مشخص شد که فردی در طول یک سال هفت هزار مرتبه با اورژانس تهران تماس گرفته و با ارایه گزارشهای کذب، قصد ایجاد مزاحمت برای مرکز فوریتهای پزشکی را داشت که با شکایت اورژانس تهران این مساله رفع شد.
مزاحمت ۸ ساله جوان بیخانمان برای اورژانس
وی در ادامه به تماسهای مکرر جوانی بیخانمان اشاره کرد و گفت: این فرد که بیش از هشت سال است با تماسهای مکرر خود به اورژانس باعث مزاحمت میشد، هربار در یکی از نقاط شهر به خصوص در محلات شمالی تهران، به گونهای وانمود میکند که دچار تشنج شده و از مردم طلب کمک میکند و تکنیسینهای اورژانس نیز پس از حضور در صحنه حادثه متوجه میشوند که این بیمار فردی نیست جز جوان بیخانمانی است که مدتی این روند را در پیش گرفته است.
عباسی با بیان اینکه تلفنهای عمومی نصب شده در سطح پایتخت نیز یکی دیگر از ابزارهای افراد برای ایجاد مزاحمت برای اورژانس تهران است، گفت: تلفنهای عمومی به گونهای طراحی شده است که بدون پرداخت پول یا واردکردن کارت، با فشار یک دکمه به مرکز فوریتهای پزشکی تماس گرفت که گاها دیده میشود، مزاحمان تلفنی، از تلفنهای عمومی استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه میانگین سنی مزاحمان تلفنی اورژانس تهران، نوجوانان ۱۰ تا ۲۰ سال هستند، گفت: در مواردی دیده میشود که نوجوانان با تماس با مرکز ۱۱۵ اعلام وضعیت اضطراری کرده، بهگونهای که آمبولانس به محل حادثه اعزام می شود و اما پس از رسیدن ماموران اورژانس به محل حادثه مشخص میشود که تعدادی از کودکان با تماس با ۱۱۵، گزارش غلط اعلام کرده و باعث خارج شدن آمبولانس از آشیانه شدهاند و در مواردی نیز دیده شده است که نوجوانان پس از حضور تکنیسین اورژانس در محل یاد شده برای امدادگران دست تکان داده و به آنان میخندند.
عباسی با بیان اینکه اوج تماسهای مردم با مرکز فوریتهای پزشکی از ساعت ۱۲ -۱۴ ظهر، ۱۹ –17:30 و ۲۰ تا ۲۴ است، گفت: معمولا تعداد مزاحمان در این ساعات زیاد میشود.
با تعطیلی مدارس مزاحمان تلفنی افزایش مییابند
مدیرروابط عمومی اورژانس تهران با بیان اینکه با تعطیلشدن مدارس بیم افزایش مزاحمان تلفنی نیز وجود دارد، گفت: بیشتر مزاحمان مرکز اورژانس تهران را نوجوانان تشکیل میدهند که پس از خروج از مدرسه و برای تفریح، اقدام به ایجاد مزاحمت برای اورژانس میکنند که امید است مسوولان آموزش و پرورش چارهای برای این مشکل بیندیشند.
وی در مورد برخی از رفتارهای مردم در هنگام انجام ماموریت تکنیسینهای اورژانس گفت: چندی پیش تکنیسینهای اورژانس در حال انتقال بیماری به یکی از بیمارستانهای تهران بودند که سرنشین یک دستگاه خودرو سواری پرشیا، اقدام به مسدودکردن مسیر حرکت آمبولانس کرد. راننده آمبولانس با دادن علامتهای مختلف سرانجام توانست از سرنشین این خودرو پیشی بگیرد، پس از مدتی، سرنشین این خودرو با مسدود کردن مسیر آمبولانس اقدام به درگیری با راننده کرده و با استفاده از شوکر برقی یکی از تکنیسینها را از ناحیه چشم و صورت دچار مصدومیت شدید کردند.
عباسی با بیان اینکه ایجاد مزاحمت برای دستگاههای خدمترسان و حساسی همچون اورژانس تهران تبعات متعددی در بر دارد، گفت: گاها دیده شده، آمبولانس به همراه تیم درمانی به دلیل اعزام به گزارشی اشتباه از آشیانه خارج شده و در این هنگام حادثهای حقیقی رخ داده است که برای پوشش این حادثه، مجبور شدهایم که آمبولانسی دورتر از محل حادثه به محل اعزام کنیم که این مساله سبب افزایش زمان حضور تکنیسینهای اورژانس به محل حادثه شد.
برخورد شرکت مخابرات با مزاحمان هدفمند اورژانس
مدیرروابط عمومی اورژانس با بیان اینکه اورژانس تهران از مزاحمان شکایت خواهد کرد گفت: با هماهنگی شرکت مخابرات و همراه اول مزاحمانی را که به صورت هدفمند برای این مرکز ایجاد مزاحمت میکنند، برخورد میکند.
به گفته وی چندی پیش نیز فردی که به بهانههای واهی به آمبولانس اورژانس ۱۱۵ قم آسیب رسانده بود، از سوی شعبه ۱۱۰ دادگاه عمومی (جزایی) قم به شش ماه حبس محکوم شد.
عباسی گفت: براساس این رای متهم پرونده که در تاریخ ۱۶ دیماه سال گذشته به بهانه دیررسیدن آمبولانس اورژانس ۱۱۵ اقدام به تخریب آمبولانس با میله فلزی کرده بود، به استناد ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی به شش ماه حبس و جبران خسارات وارده محکوم شد.
ایرانسل برای برخورد با مزاحمان ۱۱۰ به پلیس کمک نمیکند
معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از برقراری روزانه حدود ۲۵۰۰ تماس مزاحمی با مرکز فوریتی پلیسی ۱۱۰ خبرداد و گفت: اداره حقوقی پلیس تهران پیگیر مساله مزاحمان تلفنی است.
سرهنگ کریمی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۱ میلیون تماس با مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ برقرار شده است، گفت: به صورت میانگین روزانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تماس با مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ برقرار میشود.
وی با بیان اینکه از میان ۱۱ میلیون تماس برقرارشده با مرکز ۱۱۰ در سال گذشته تنها حدود چهار میلیون تماس منجر به عملیات شده است، گفت: نزدیک به دو میلیون از تماسهای برقراری با مرکز فوریتهای پلیسی ارایه مشاوره در زمینههای مشاوره حقوقی، خانوادگی و پاسخ به سوالات انتظامی مردم بوده است.
معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه مابقی تماسها غیرعملیاتی بوده است، گفت: این تماسها شامل مزاحمان، ارایه اخبار تکراری، تماسهای زیر پنج ثانیه، اشکالات مخابراتی و تماسهای اشتباهی سایر مراکز ۱۱۵، ۱۲۵ و۱۱۸ را شامل میشود.
کریمی با بیان اینکه مزاحمان روزانه حدود ۲۵۰۰ تماس با مرکز فوریتیهای پلیسی ۱۱۰ برقرار میکنند، گفت: بیشتر این افراد اخبار کذب ارایه میکنند البته شمارههای تکراری مزاحمان برای پلیس مشخص شده و اقدامات پلیسی جهت پیگیری اخبار صورت نمیگیرد.
عمده مزاحمان اپراتورهای زن را مردان و اپراتورهای مرد را زنان تشکیل میدهند
وی در مورد جنسیت مزاحمان تلفنی مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ عنوان کرد که در طول روز که اپراتورهای زن مسوولیت پاسخگویی به تماسهای تلفنی را دارند، عمده مزاحمان تلفنی مرد بوده و در هنگام شب که اپراتورهای مرکز ۱۱۰ مرد هستند، عمده مزاحمان تلفنی را زنان تشکیل میدهند.
کریمی با بیان اینکه اوج زمان تماس مردمی با مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰، ساعت ۱۸ تا ۲۲ است گفت: بیشتر تماسهای مزاحمان تلفنی در ساعت ۱۲ تا ۱۴ که زمان تعطیلی مدارس نیز هست، ثبت شده است.
وی در توضیح خاصترین مزاحمان تلفنی مرکز ۱۱۰ به تماسهای مکرر شهروندی اشاره کرد و گفت: این فرد ۴۲ مرتبه با مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ تماس گرفته و هرباره با اعلام خبر کذب وقوع نزاع و درگیری در مناطق مختلف شهر باعث ایجاد مزاحمت برای پلیس تهران شده بود، به گونهای که در هر ۴۲ مرتبه ماموران به محل اعلامی اعزام شده و دریافتند که گزارش دریافتی کذب است که با پیگیری اداره حقوقی مشاره الیه به مرجع قضایی معرفی شد.
کریمی در ادامه با بیان اینکه گاها مزاحمان در تماسهای تلفنی از اپراتورها درخواست میکنند که تنها با آنان صحبت کنند، گفت: چندی پیش مردی به طور میانگین ۲۸ مرتبه با مرکز ۱۱۰ تماس گرفته و عنوان میکرد که «با آقا محمد کار دارم»، این موضوع نیز تحت پیگیری قرار گرفت و مزاحم تلفنی به مرجع قضایی معرفی شد.
معاون عملیات پلیس پایتخت با بیان اینکه چندی پیش نیز مردی با برقراری ۲۱۸ تماس با مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ اقدام به ارایه گزارشها و اخبار کذب در مورد وقوع نزاع، درگیری، مزاحمت کرده بود، گفت: چندی پیش نیز فردی با برقراری بیش از ۱۷ تماس ضمن ارایه گزارش کذب اقدام به فحاشی به اپراتورهای ۱۱۰ کرد.
قطع ۲۲۰ شماره تلفن مزاحم مرکز ۱۱۰
وی با اشاره به هماهنگیهای انجامشده با شرکتهای مخابراتی ایران گفت: سال گذشته با همکاری مرکز مخابرات ایران (همراه اول) حدود ۲۲۰ شماره تلفن که اقدام به ایجاد مزاحمت برای مرکز ۱۱۰ کرده بود قطع شد.
ایرانسل برای برخورد با مزاحمان به پلیس کمک نمیکند
کریمی با گلایه از همکاری نکردن شرکت مخابراتی ایرانسل گفت: بسیاری از مزاحمان این مرکز از طریق شمارههای ایرانسل اقدام به ایجاد مزاحمت برای این شماره فوریتی میکنند و این در حالی است که این شرکت برای برخورد یا کنترل مزاحمان کمک اثر بخشی به پلیس نمیکند.
معاون عملیات پلیس پایتخت با اشاره به پیگیریهای موثر اداره حقوقی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: مرکز ۱۱۰ با هماهنگی اداره حقوقی پلیس تهران اقدام به طرح شکایت از مزاحمان کرده و با هماهنگیهای انجام شده با مراجعقضایی و شرکتهای مخابراتی رسیدگی به پرونده مزاحمان تلفنی مرکز ۱۱۰ با جدیت انجام میشود.
وی افزود: در مواردی که مخابرات اقدام به قطع خط شماره مزاحمان میکند، مزاحمان برای رفع این مشکل باید به اداره حقوقی پلیس فاتب مراجعه کرده تا قطعشدگی تلفن این افراد رفع شود.
کریمی افزود: چندی پیش نیز یکی از شمارههای مزاحمان قطع شده که در بررسیهای بعدی مشخص شد فرزند این خانواده اقدام به ایجاد مزاحمت برای مرکز فوریتی پلیس ۱۱۰ کرده و هنگامی که مادر این طفل برای پیگیری مشکل قطعشدگی خطوط به اداره حقوقی پلیس تهران مراجعه کرد که بسیار شوکه و از اقدام کودک هشت ساله عذرخواهی کرد.
معاون عملیات پلیس تهران بزرگ گفت: میانگین سنی مزاحمان تلفنی ۱۱۰، هفت تا ۱۸ ساله هستند که گاها ضمن اعلام خبر کذب اقدام به فحاشی کرده، گاها نیز به جای صحبتکردن، فوت کرده یا نوار مبتذل پخش میکنند.
کریمی با بیان اینکه موضوع تماسهای تلفنی مزاحمان مرکز ۱۱۰ به صورت ویژه در اداره حقوقی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بررسی میشود، گفت: امیدواریم تمامی شرکتهای مخابراتی تعامل خوبی با پلیس داشته باشد.
ایرانسل برای کنترل یا قطع ارتباط مزاحمان کمکی نمیکند
رییس مرکز فرماندهی ۱۲۵ با بیان اینکه روزانه پنج هزار تماس با این مرکز برقرار میشود، گفت: میانگین سنی مزاحمان تلفنی سازمان آتشنشانی را نوجوانان و جوانان تشکیل میدهند که با تعطیلی مدارس در تابستان مزاحمتهای تلفنی افزایش مییابد.
پیمان نیکبخت، با بیان اینکه به طور متوسط روزانه پنج هزار تماس تلفنی در سامانه ۱۲۵ ثبت میشود، گفت: این در حالی است که در میان این پنجهزار تماس تنها دو درصد از تماسها عملیاتی میشود و ۹۸ درصد از تماسهای تلفنی غیرمرتبط با فعالیتهای آتشنشانی است.
وی درباره تماسهای تلفنی غیرمرتبط با فعالیتهای آتشنشانی افزود: بسیاری از تماسها در قالب مشاوره است و تماس گیرنده حادثه یا آتشسوزی را اعلام نمیکند و خواهان ارایه توضیحات هستند و این درحالی است که این سامانه تنها شماره فوریتی است و مشاورهای ارایه نمیکند و گاها نیز دیده میشود، افراد به صورت سهوی با مرکز فوریتهای ۱۲۵ تماس میگیرند.
نیکبخت با بیان اینکه عمده تماسها با سامانه ۱۲۵ مزاحمتی است، گفت: میانگین سنی مزاحمان تلفنی سازمان آتشنشانی گروه سنی نوجوانان و جوانان هستند.
رییس ستاد فرماندهی ۱۲۵ با بیان اینکه ترافیک تماسهای تلفنی با سامانه ۱۲۵ مقارن است با زمان تعطیلی مدارس، گفت: بیشتر تماسهای مزاحمان تلفنی از ساعت ۱۷ که عمدتا زمان تعطیلی مدارس است، تا ساعت ۲۲ ثبت شده است.
وی با بیان اینکه تلفنهای عمومی نصبشده در سطح پایتخت نیز یکی دیگر از ابزارهای افراد برای ایجاد مزاحمت برای سازمان آتشنشانی پایتخت است، گفت: تلفنهای عمومی به گونهای طراحی شده که بدون پرداخت پول یا واردکردن کارت، با فشار یک دکمه به این مرکز تماس گرفت که گاها دیده میشود، مزاحمان تلفنی، از تلفنهای عمومی استفاده میکنند.
افزایش مزاحمتها با آغاز به کار ایرانسل
نیکبخت همچنین با انتقاد از عملکرد شرکت ایرانسل گفت: از زمانی که شرکت مخابراتی ایرانسل در سطح تهران به صورت گسترده فعالیت خود را آغاز کرده است و افراد به راحتی میتوانند با تماس با این سامانه مزاحمت ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه مزاحمان اکثرا از تلفنهای همگانی و خطوط ایرانسل تماس میگیرند، گفت: تماسهای تلفنی مزاحمان از خطوط ایرانسل بسیار زیاد است و شرکت ایرانسل نیز برای کنترل یا قطع ارتباط مزاحمان کمکی به این سازمان نمیکند.
نیکبخت با اشاره به نشست اخیر مسوولان آتشنشانی با مسوولان همراه اول گفت: در این جلسه مقرر شد که مسوولان مخابرات استان تهران (همراه اول) با مزاحمان سامانه ۱۲۵ برخورد کنند. اما شرکت مخابراتی ایرانسل بر این باور است که در عالم تجارت مشتریان خود را از دست خواهد داد و برهمین اساس کمکی به سازمان آتشنشانی نمیکند.
۸ هزار بار تماس زنی با آتشنشانی
رییس مرکز فرماندهی ۱۲۵ در توضیح خاصترین مزاحمان تلفنی مرکز ۱۲۵ به تماسهای مکرر زنی اشاره کرد و گفت: این زن در سال گذشته هشت هزار بار با مرکز ۱۲۵ تماس گرفته و اقدام به فحاشی و آزار و اذیت اپراتورهای این مرکز میکرد.
وی با بیان اینکه آمارها نشان میدهد این زن در یک روز کاری بیش از ۹۰۰ بار با این مرکز تماس گرفته است، گفت: سرانجام مسوولان این مرکز تصمیم گرفتند تا برای برطرف کردن این مشکل با این زن صحبت کرده و توانستند با صحبت کردن با این زن که قصد داشت مسایل روانی خود را حل کند، مشکلات را رفع کنند.
مزاحم دروغگو اسیر کوهستان شد
نیکبخت همچنین به تماس ۹۰۰ باره جوانی اشاره کرد و گفت: سال پیش جوانی با استفاده از شمارههای شرکت مخابراتی ایرانسل حدود ۹۰۰ بار با مرکز فرماندهی آتشنشانی تماس گرفت و هر بار نیز با اعلام گزارش کذب ماموران را به محلهای اعلام شده اعزام میکرد که سرانجام در یکی از روزهای زمستان بار دیگر این جوان با سامانه ۱۲۵ تماس گرفته و اعلام میکند، در کوهستان گرفتار شده است.
وی افزود: با وجود آن که اپراتورهای سامانه ۱۲۵ شماره این فرد را شناسایی کرده بودند اما با این حال نیروهای عملیاتی به محل اعلامی اعزام و نهایتا این جوان پس از ۹۰۰ بار مزاحمت گزارشی صحیح اعلام کرد و توسط گروه نجات از کوهستان نجات یافت.
به گفته نیکبخت این جوان پس از نجات از کوهستان به مرکز فوریتهای آتشنشانی آمد و از اپراتورهای این مرکز عذرخواهی کرده است.
وی با بیان اینکه میانگین سنی مزاحمان تلفنی این مرکز را بیشتر نوجوانان و جوانان تشکیل میدهند، گفت: درصد کمی از مزاحمان سامانه ۱۲۵ به صورت تعمدی اقدام به ایجاد مزاحمت کرده و مردم از روی شادی اقدام به این کار میکنند.
رییس مرکز فرماندهی ۱۲۵ با بیان اینکه باید افکار مردم در این زمینه را تغییر داد به بحث فرهنگسازی و ارتقای سطح فرهنگ مردم اشاره کرد و گفت: ارتقای سطح فرهنگ دانشآموزان میتواند نقش موثری در کاهش تماسهای تلفنی غیرمرتبط با سامانه ۱۲۵ داشته باشد.
مقوله ایمنی در مدارس مغفول مانده است
وی با بیان اینکه گاها دیده شده است در پی وصول گزارشی کذب نیروهای عملیاتی با ۱۵ آتشنشان، از آشیانه خارج شدهاند، گفت: ممکن است در زمانی که آتشنشانان برای پوشش حادثهای کذب از ایستگاه خارج میشوند اتفاقی در محدوده حوزه استحفاظی آتشنشانان آن ایستگاه رخ دهد و از آنجا که آتشنشانان آن ایستگاه در پی گزارش کذب از ایستگاه خارج شدهاند، سازمان آتشنشانی مجبور شود برای پوشش حادثه رخ داده از آتشنشانان ایستگاههای دیگر استفاده کند و این زمان، حضور امدادگران در صحنه حادثه را افزایش میدهد.
نیکبخت با بیان اینکه با تعطیلی مدارس در تابستان شمار مزاحمان تلفنی سامانه ۱۲۵ نیز افزایش مییابد، گفت: والدین، مربیان مدارس و مسوولان آموزش و پرورش نقش بسزایی در آموزش کودکان ایفا میکنند و باید پذیرفت که توجه به مقوله ایمنی در مدارس مغفول مانده است.
منتشر شده در
1نظر
بایستی مزاحمین را شناسایی ودروحله اول اخطار وبعد تنبیه بشوند