در حال خواندن
فناوری ۵G دسترسی به خدمات پزشکی را سهل کرد
0

همان طور که در گزارش های پیش تر نیز بدان اشاره کردیم قدرت و قابلیت اصلی اینترنت نسل پنجم به سرعت بالای این فناوری محدود نمی شود و اصولا تمرکز اصلی در راه اندازی و پیاده سازی اینترنت ۵G بر استفاده از قابلیت هایی است که امکان انتقال بلادرنگ اطلاعات را با تاخیر کم فراهم می کند. در این راستا اپراتور همراه اول از ابتدای راه اندازی فناوری اینترنت نسل پنجم همواره کوشیده در حوزه های مختلف از قابلیت های این فناوری در جهت بهبود کیفیت زندگی شهروندان استفاده کند. یکی از حوزه های مورد توجه همراه اول در این سال ها مبحث سلامت بوده تا آنجا که به عنوان اپراتور سلامت نیز نام گرفته است. در حال حاضر نیز این اپراتور در جریان برگزاری نمایشگاه الکامپ محصول دیگری را تحت عنوان سونوگرافی از راه دور که مبتنی بر اینترنت ۵G است رونمایی کرده که موضوع گزارش پیش رو است.

سرویس سونوگرافی از راه دور همان طور که از نامش پیداست امکان آن را فراهم می کند که بیمار در محلی که دسترسی به پزشک وجود ندارد، سونوگرافی شود و به طور همزمان پزشک مربوطه با مشاهده سونوگرافی نظر تشخیصی خود را ارایه دهد. این امکان هم برای مناطق دور افتاده و هم برای زمان هایی که امکان دسترسی به پزشک در یک بیمارستان وجود ندارد قابل استفاده است و ناگفته پیداست که با استفاده از چنین سرویسی سرعت در انجام فرآیندهای تشخیصی افزایش یافته و در نتیجه از میزان خطرات احتمالی ناشی از در دسترس نبودن پزشکان می کاهد.

از نظر فنی آنچه ارایه چنین سرویسی را ممکن می سازد انتقال تصاویر سونوگرافی بر بستر اینترنت ۵G است که پهنای باند و سرعت انتقال بالایی دارد. در نتیجه پزشکی که در فاصله ای دور با بیمار قرار دارد می تواند تصاویر با کیفیت و با رزولوشن بالا را به صورت بلادرنگ از بیمار را دریافت کرده و در لحظه مانند زمانی که بیمار و پزشک در یک محل هستند نظر خود را اعلام کند.

سرویس سونوگرافی از راه دور به صورت آفلاین نیز قابل استفاده است و در مواردی که نظر اورژانسی پزشک مورد نیاز نیست می توان اطلاعات سونوگرافی فرد را ذخیره کرد تا پزشک در زمان دیگری آن اطلاعات را مشاهده کرده و نظر خود را بدهد.

با توجه به قیمت تمام شده این محصول به نظر می رسد که در حال حاضر این سرویس مناسب مشتریان B2B باشد. این سرویس هم می تواند در دسترس مشتریان خصوصی مانند پزشکان قرار بگیرد و هم قابل نصب روی آمبولانس هاست. مراکز درمانی، مراکز بهداشتی و مطب های خصوصی می توانند از این محصول استفاده کنند.

این محصول با همکاری شرکت دانش بنیان نبض آوا به بهره برداری رسیده است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر