در حال خواندن
علی بابا رکورد فروش در روز مجردها را زد
0

نود فناوری – یک دهه پیش، یازدهم نوامبر روز گرامیداشت افراد مجرد در چین محسوب می‌شد. در سال ۲۰۰۹،علی‌بابا، غول خرده‌فروشی چینی، این روز را به نسخه‌ی بومی حراج جمعه‌ی سیاه تبدیل کرد و ۸ سال بعد، فروش این فروشگاه آنلاین چینی از این رویداد سالانه، به حدود دو برابر مجموع فروش جمعه‌ی سیاه و دوشنبه‌ی سایبری در ایالات متحده رسید

علی‌بابا روز گذشته گزارش داد که فروشش از روز مجردها با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به رقم ۲۵.۴ میلیارد دلار رسیده است. این مجموع فروش خارق‌العاده تنها مختص به روز گذشته است و فروش این فروشگاه از ابتدای هفته‌ی گذشته در گرامیداشت این رویداد در آن لحاظ نشده است. علاوه بر این، علی‌بابا روز گذشته در عرض تنها ۱۳ ساعت به رکورد ۱۸ میلیارد دلار دست یافت و رکورد سال گذشته‌ی خود (فروش ۱۷.۸ میلیارد دلار در ۲۴ ساعت) را جابه‌جا کرد. تحلیلگران بازار مدعی هستند این رشد عظیم ناشی از رقابت خرده‌فروشان برای کسب سهم از هزینه‌های مصرف‌کنندگان چینی در اقتصاد رو به رشد این کشور است. در طرف مقابل، فروش ایالات متحده بین روزهای شکرگزاری و دوشنبه‌ی سایبری در سال گذشته، ۱۲.۸ میلیارد دلار برآورده شده است

درست همانند مدل‌های آمریکایی روزهای تعطیل برای خرید، علی‌بابا تخفیف‌های متنوعی روی اجناس گوناگون از لوازم خانگی تا وسایل الکترونیکی تا پوشاک و لوازم زیبایی ارائه می‌دهد. اقلام عجیب و غریبی که ماهیت روز مجردها را به شوخی می‌گیرند نیز به شدت گسترش یافته‌اند. برای مثال یک شرکت چینی با پرداخت یک‌باره‌ی ۱۱ هزار و صد و یازده یوان (تقریبا ۱۶۷۲ دلار)، تأمین مادام‌العمر باجی، نوعی نوشیدنی چینی را برای مشتری برعهده می‌گیرد. همچنین خرده‌فروشان در قالب «فضای سبد خرید مجازی»، جایی که مشتریان برای افزایش ظرفیت سبد خرید می‌توانند هزینه کنند، به کسب درآمد می‌پردازند. وب‌سایت سیکس تن گزارش می‌دهد که خرده‌فروشان چینی به منظور «سهولت در عملیات»، در انتخاب تعداد اقلام برای قرارگیری در سبد خرید آنلاین محدودیت قائل می‌شوند و با این کار خریداران را تشویق می‌کنند به جای تراکنش‌های متعددی که نیازمند پردازش بیشتری است، یک سفارش خرید به ثبت برسانند

جک ما (بنیان‌گذار علی‌بابا) به‌منظور گرامیداشت این رویداد، جشنی با حضور افراد مشهوری چون فارل ویلیامز، نیکول کیدمن، جسی جی و ماریا شاراپووا برگزار کرد. این مراسم از طریق سرویس ویدئویی علی‌بابا و سه شبکه‌ی تلویزیونی چینی پخش شد. این غول خرده‌فروشی چینی پیش از این رویداد، نزدیک به صدهزار فروشگاه خود را در سراسر چین به فناوری تشخیص چهره برای انجام فرایند پرداخت تجهیز کرده بود.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر