مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک از سه سامانه هوشمند در سیستم یکپارچه گمرکی خبر داد و گفت: برای کنترل کالاهای وارداتی مدیریت ریسک هوشمند تعریف شده که احتمال فساد آن را صفر می کند.
نود آی سی تی – علی بعیدی با اشاره به نقش و جایگاه گمرک در مباحث اقتصادی و تجارت فرامرزی اظهار داشت: دو محور اساسی مرتبط در اقتصاد، بانک و تجارت است و در دل تجارت تولید و فعالیتهای خدماتی وسیعی وجود دارد.مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک با بیان اینکه تجارت نیز به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم میشود، اظهار داشت: منفعت در تجارت بینالمللی بین کشورها تقسیم میشود و نفع هر کشوری را در میزان قدرت صنعتی آن کشور باید جستجو نمود.بعیدی با اشاره به اینکه ورود و خروج کالا به داخل کشورها باید از شفافیت لازم برخوردار باشد، تأکید کرد: دولتها تابع قوانین تجارت عمل میکنند و همچنین بخشی از امور بر اساس تواناییهای داخلی تهیه و تدوین میشود. هر چه اقتصاد کشورها قویتر و بنیادیتر باشد، موانعی که برای تجارت وضع می کنند، کمتر خواهد بود که به عنوان مثال می توان به کشورهای توسعه یافته اروپائی اشاره نمود.به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک ساختار صنعتی ما موجب شده تفکر اقتصادی دولت رویکردی دروننگر داشته باشد و دولت با وضع عوارض برای کالاهای وارداتی به گونهای عمل میکند که تولیدات داخلی آسیب نبینند. به طور مثال شرکت برای وارادت خودرو به گونهای تعرفهها تعیین شده است که ایران خودرو در حاشیه امن قرار گیرد.وی ادامه داد: اما در رویکرد درون نگر حریمی که برای صنعت یا بخشهای دیگر در داخل ایجاد میشود نباید دائمی باشد زیرا این موضوع فسادآور بوده و توجه به کیفیت را در صنعت های مورد حمایت با آسیب جدی روبرو میکند و علاوه بر نارضایتی مردم، باعث شکست آن صنعت ها نیز خواهد شد. در حقیقت باید عوارض و محدودیتها زماندار و نزولی باشد.مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک با بیان اینکه از طرفی دولتها به درآمد تعرفه واردات وابسته میشوند و از منفعت در تجارت بین الملل غافل می شوند، بنابراین نگاه مردم به تولید داخل سبب می شود، قاچاق گسترش یابد و اقتصاد آسیبپذیر شود.وی ادامه داد: یکی از وظایف سازمانی گمرک در بخش اقتصادی اعمال قوانین مصوب دولت را در زمینه تجارت است. گمرک تنها سازمانی است که در تجارت خارجی با اعمال تعرفه ها، عوارض مصوب را اخذ نموده و درآمد ناشی از آن را به خزانه دولت (بیتالمال) واریز می نماید.به گفته بعیدی شاخصهایی وجود دارد که میزان موفقیت عملکرد گمرک را تعیین می کند که میزان عوارض یکی از این شاخصها است که به عنوان شاخصی امنیتی محسوب میشود. همچنین گمرک حافظ حقوق ملت در برابر کالاهای مصرفی وارداتی است، زیرا مجری قوانین تجارت محسوب میشود.مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک با تأکید بر اینکه سرعت و امنیت در گمرک مهم است و گفته میشود، این دو رابطه معکوس دارند، تصریح کرد: در تجارت این رابطه معکوس نیست و پیششرطهایی دارد و همه کنوانسیونهای جهانی نیز روی این موضوع تأکید دارند. برای اینکه اقتصاد رشد داشته باشد، نباید کالا در مسیر تجارت معطل شود، در حقیقت فرصت از صاحب کالا گرفته شده در حالی که امنیت نیز باید تامین شود.وی با طرح این سؤال که چگونه می توان سرعت و امنیت را در مباحث و فرآیندهای گمرکی تومان ایجاد کرد، بیان داشت: نخستین مرحله ایجاد سیستم یکپارچه گمرکی ICCS است. این سیستم بستری است که با خودکار سازی فرایندها و پوشش تمامی گره های چرخه تجارت داده های قابل اطمینانی با کمترین دخالت انسان را دسترس پذیر خواهد نمود. مهمترین گام برای دستیابی به چنین سیستمی ساده سازی فراینده های تجارت می باشد.مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک در پاسخ به سوالی که چگونه افزایش سرعت توسط گمرک طی سال اخیر ایجاد شده است، افزود: به طور مثال متوسط زمان ثبت اطلاعات واردکننده یا همان صاحب کالا توسط اپراتور به علت ایجاد صف در ابتدای گمرک به طور متوسط ۱۳ ساعت بود در حالی که این موضوع بیش از ۴۵ دقیقه بیشتر زمان نیاز نداشت. انجام فرایند دستی و انسان محور احراز، ماده ۷ و کارشناسی اولیه نیز به علت تحمیل صف های طولانی به ترتیب متوسط ۸، ۷ و ۱۶ ساعت نیاز داشتبعیدی افزود: در حال حاضر گمرک ایران با همکاری پژوهشکده سامانه های هوشمند کاریردی دانشگاه تهران سیستم یکپارچه گمرکی در گمرک ایران با بازنگری فرایندها و بر اساس آخرین تکنولوژی های روز دنیا به بهره برداری رسیده است. از این رو اکنون با خودکار سازی بسیاری از این گره ها زمان انتظار و معطلی تحمیلی به تجار صفر گردیده است بطور مثال صاحب کالا در هر زمان از شبانهروز در بستر اینترنت میتواند اظهار خود را به گمرک تسلیم نماید و بطور خودکار مراحل احراز، ماده ۷ و کارشناسی اولیه بدون دخالت انسانی و به صورت به هنگام انجام می پذیرد. از این رو تمامی زمان های معطلی تحمیلی در این گره ها حذف شده است در حالی که بعلت خودکار سازی و حذف خطای سهوی و عمدی انسانی امنیت نیز افزایش یافته است. این باز مهندسی در گره های دیگر نیز صورت پذیرفته است، به طوری که با افزایش قدرت کارشناس ارزش و ادغام گره ها با عملکرد تکراری در این گره عملا رویه ای چابک و شفاف اجرائی شده است و زمان های معطلی کارشناس مسیر، کارشناس ارزش، رئیس ارزش، ارزیاب از چند ده ساعت به کمتر از یک روز کاهش یابد. این امر موجب شده هزینه تحمیلی به تجار کاهش یابد.مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک با بیان اینکه در مرحله بعدی اجرا با افزایش اختیارات اجرائی ناظر گمرکات در استانها این افراد متولی صدور پروانه گمرکی گردیده و بدون حضور صاحب کالا امکان صدور پروانه گمرکی میسر خواهد شد.وی ادامه داد: با اجرای فازهای نوسازی گمرک ساختار گمرک در حال ایمن شدن است تا منافع ملت تأمین شود و اکنون ۹۰ درصد سیستم یکپارچه گمرکی در گمرکات کشور اجرایی و از لحاظ نرمافزار ۹۸ درصد آن عملیاتی شده است هر چند در برخی گمرکات به دلیل نبودن ساختار مناسب هنوز مشکلاتی وجود دارد.این مقام مسئول، ICS یا سیستم یکپارچه گمرکی را مانند قلب سیستم گمرک دانست که داده ها را همچون خون به جریان میاندازد و گفت: از آنجائی که گمرک نیاز به ارتباط با ذینفعان بیرونی دارد، از این رو با اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمانهای مسئول باید ارتباط مستقیم الکترونیکی برقرار نماید، این ارتباطات باید قابل نظارت و کنترل باشد این امر با بهره گیری از پنجره واحد تجارت فرامرزی امکان پذیر خواهد بود که در حال حاضر ۶۰ درصد این پنجره در گمرک ایران اجرایی شده است و از لحاظ نرمافزاری نیز ۹۰ درصد پیشرفت پروژه داشتهایم.وی سومین مرحله مهم در نوین سازی گمرک را اجرای سیستم مدیریت ریسک هوشمند دانست و گفت: در این بحث نیاز به بکارگیری هوش ماشینی است که ریسک در گمرک با بهره گیری از روش های بروز پایش شود تا کالاهایی که احتمال قاچاق یا فساد در آنها وجود دارد، شناسایی شوند.
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر