در حال خواندن
ضرورتی به نام تجمیع نمایشگاه‌ها
0

علیرضا آشوری – تجربه برگزاری دومین نمایشگاه‌ بین‌المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در هفته گذشته که تنها ۶ ماه با دوره اول آن فاصله داشت و همچنین برگزاری دومین نمایشگاه‌ رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی که دو هفته قبل برگزار شد، موضوع تجمیع همه نمایشگاه‌های فناوری اطلاعات و تلاش برای برندسازی یک نمایشگاه معتبر و مهم بین‌المللی را بار دیگر تأکید کرد. بر همین اساس حسن نجفی سولاری، مشاور وزیر و رئیس سابق مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایران با بیان اینکه دومین نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، توسط بخش خصوصی در حال ارتقا است گفت: این موضوع نشان می‌دهد که بخش خصوصی در این آزمون موفق بوده است اما با آرمان مدنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه هنوز فاصله دارد.
نود آی سی تی – رئیس سابق مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این وزارتخانه برای اعطای تصدی‌گری برگزاری نمایشگاه‌ بین‌المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌ها به بخش خصوصی دو هدف‌گذاری اساسی انجام داده و توقع هم این است که این دو هدف گذاری به نتیجه برسد تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قبلاً نمایشگاهی موسوم به رسانه‌‌های دیجیتال را با هزینه بسیار زیاد اما به شکل گسترده برگزار می‌کرد و عده زیادی هم در آن شرکت می‌کردند، تبلیغات گسترده‌ای هم برای آن انجام می‌شد و با استقبال خوب مردم نیز رو به رو بود اما در حال حاضر به نظر می‌رسد، حمایت‌های رسانه‌ای که سال گذشته از نمایشگاه صورت گرفت، امسال وجود ندارد چرا که سال گذشته شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی، رسانه‌ها و روزنامه‌ها به برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه کمک کردند.وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه حاکمیتی خود را که همانا نظارت بر نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال است را انجام می‌دهد ولی رسانه‌ها باید به بخش خصوصی کمک کنند و از آنها دریغ نکنند و اگر آرم و یا لوگویی هم در این نمایشگاه‌ها، ظاهر می‌شود مربوط به تولیدکنندگان محصولات بومی است و باید از آنها حمایت شود.نجفی سولاری، هدف گذاری دوم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعطای تصدی‌گری برگزاری نمایشگاه‌ بین‌المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به بخش خصوصی را تجمیع و همگرایی برگزاری نمایشگاه‌های موازی مانند رسانه‌های دیجیتال، تلکام، الکامپ و غیره عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بخش دولتی، نمایشگاه‌های متعددی برگزار می‌کند و هر کدام از آنها هم با دیدگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود؛ وقتی که برگزاری این نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار می‌شود، در نتیجه لوگو و نشان هیچ سازمان دولتی در کار نخواهد بود و بخش خصوصی می‌تواند ترکیب منسجم و هم افزایی از نمایشگاه‌های بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار کند که هم اعتبار بین‌المللی دارد و هم در آینده تبدیل به یک برند جهانی خواهد شد.وی ادامه: نمایشگاه‌های بین‌المللی در حوزه نفت، انرژی و لوازم ساختمانی تنها یک بار در طول سال برگزار می‌شوند و به دلیل همگرایی موجود در آنها، به عنوان نمایشگاه‌های موفق و معتبر بین‌المللی شناخته می‌شوند، حال آنکه تاکنون این مسأله در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، رخ نداده است.مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با بیان اینکه برگزاری انواع و اقسام نمایشگاه‌ها چندان مطلوب نیست، گفت: با برگزاری این گونه نمایشگاه ها در حقیقت ما تسهیلاتی را برای مردم فراهم نمی‌کنیم و آنها را سردرگم کرده‌ایم، بنابراین مطلوب ما این است که حاکمیت پشت سر بخش خصوصی که آرم و لوگوی هیچ سازمانی را ندارد و مردم نهاد است، قرار گیرد و به آنها اعتماد کند و همه امکانات را در اختیار آنها قرار دهد، پس می‌توان امیدوار بود که تا سال‌های آینده و با حمایت دولت از بخش خصوصی، همه نمایشگاه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات که با عناوین مختلف برگزار می‌شوند و بار مالی سنگینی را هم بر دوش شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان می‌گذارند، در یک نمایشگاه معتبر بین‌المللی تجمیع شوند و برند آی‌سی‌تی ایران هم در کنار سایر برندهای دنیا، عرصه‌ای برای رقابت شرکت‌های خارجی شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر