نود فناوری-دبیر شورایعالی فضای مجازی از شناسایی ۹۹ چالش در حوزه اقتصاد دیجیتالی برای ساماندهی به این فضا خبر داد.
ابوالحسن فیروزآبادی در پنل تخصصی اقتصاد دیجیتال که در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بینالمللی تلکام برگزار شد، وضعیت کشور در حوزه اقتصاد فضای مجازی را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه موضوع تولید محتوای فضای مجازی که میتواند به افزایش میزان خدمات و در نهایت افزایش توسعه اقتصادی بینجامد در کشور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: بر اساس تکالیف مرکز ملی فضای مجازی در سیاستگذاری این بخش، موضوع ساماندهی اقتصاد دیجیتالی را در دستور کار قرار دادهایم. بر این اساس کارگروهی در جهت شناسایی و بررسی این بخش تشکیل شد و ما توانستیم ۹۹ چالش را در حوزه اقتصاد دیجیتالی شناسایی کنیم که هماکنون آن را به ۱۵ چالش کاهش دادهایم.
وی با بیان اینکه نگاه به فضای مجازی نگاهی اجتماعی و اقتصادی است، خاطرنشان کرد: اگرچه در حوزه زیرساختها اقدامات خوبی انجام شده، اما همچنان در حوزه خدمات این بخش با مشکلات و کاهشهایی مواجه هستیم.
فیروزآبادی با بیان اینکه در کشورهای توسعهیافته، اقتصاد زیرساختهای فضای مجازی ۴۵ درصد و اقتصاد مربوط به خدمات این حوزه ۴۵ درصد آن را دربر دارد، گفت: در کشور ما متاسفانه اقتصاد زیرساختها سهم ۷۵ درصدی دارد و سهم سرویسهای ارتباطی هشت درصد است.
دبیر شورایعالی فضای مجازی با اشاره به اینکه اقتصادهای پیشرفته دنیا بر موضوع اشتغالزایی گیم و بازیهای رایانهای تاکید دارند، تصریح کرد: سهم اقتصاد گیم در کشورهای توسعهیافته بالغ بر ۹ درصد است و ما در این حوزه خلأ داریم.
وی با اشاره به سند الزامات شبکه ملی اطلاعات و توجه به خدمات پایه کاربردی در این بخش، گفت: نگرانی در حوزه محتوا، گیم و رسانه وابستگی به خارج است و نگرانی از این بابت است که اقتصاد دیجیتال فراملی در کشور شکل گیرد و همچنان در خدمات پایه کاربردی دچار وابستگی باشیم.
فیروزآبادی همچنین از اجرای نظام تنظیم مقررات فضای مجازی خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور کمیسیون تنظیم مقررات وجود دارد که یک سازمان پرتوان است، نظام تنظیم مقررات شکل گرفته است اما در سایر بخشهای فضای مجازی این نظام خلأ دارد.
وی ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات یک بازار ۲۵ هزار میلیارد تومانی را مدیریت میکند و بالغ بر پنج هزار میلیارد دلار نیز برای دولت درآمدزایی دارد، اما در سایر حوزههای فضای مجازی مانند سلامت الکترونیک، آموزش الکترونیک و تولید محتوای چندرسانهای، نظام تنظیم مقررات وجود ندارد که این موضوع را در کمیسیونهای مرکز ملی فضای مجازی دیدهایم و قرار است بهصورت یک آییننامه در سطح شورایعالی فضای مجازی به تصویب برسد.
دبیر شورایعالی فضای مجازی، نبود نظام تعیین هویت و احراز هویت، نظام مالکیت معنوی و قانون کپیرایت را از مهمترین مشکلات اقتصاد دیجیتال در کشور عنوان و تصریح کرد: هماکنون در حوزه مالکیت آثار و حریم خصوصی تعارضاتی وجود دارد.
وی گفت: این تعارضات باعث شده ما به جرات بگوییم که آمادگی برای توسعه کسبوکارهای نوپا مانند اسنپ و تپسی وجود ندارد، اما بهاتفاق در دولت و حاکمیت، بر این مشکلات چشمپوشی کردهایم تا این کسبوکارها در کشور شکل بگیرند.
فیروزآبادی با انتقاد از ابهاماتی که در بحث نگهداری اطلاعات و امنیت حریم خصوصی مردم در این فضا وجود دارد، اضافه کرد: متاسفانه بانکهای اطلاعاتی قابلیت نفوذ دارند و این مساله باعث فروپاشی اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی میشود.
دبیر شورایعالی فضای مجازی گفت: در این راستا موضوع آییننامه کاهش و مدیریت مخاطرات در فضای مجازی را به صحن شورایعالی فضای مجازی بردیم و دو جلسه در مورد آن بحث شده است که امیدواریم تا یک جلسه دیگر به جمعبندی نهایی در مورد این آییننامه برسیم. با این مصوبه شاهد برداشته شدن موانع در مقابل کسبوکارهای نوپای فضای مجازی خواهیم بود.
وی همچنین از وزارت ارتباطات خواست با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، نقش اصلی اقتصاد دیجیتالی را در کشور برعهده گیرد.
تلگرام به هیچوجه در شورای عالی فضای مجازی مورد بحث نیست
دبیر شورایعالی فضای مجازی در مورد آخرین اخبار از موضوعات مطرح در جلسه شورایعالی فضای مجازی گفت: بههیچوجه در جلسه شورای عالی فضای مجازی بحث تلگرام را نداریم.
وی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بههیچوجه در جلسات این شورا بحث تلگرام مطرح نیست، درباره سرویسهای اجتماعی بومی مشابه تلگرام در کشور اظهار کرد: سرویسهای بومی تعدادشان زیاد است، اما متاسفانه کیفیت مناسبی ندارند. توصیه ما این است که سازمانهای ذیربط حمایتهای لازم را به عمل بیاورند که ما شاهد تقویت این سرویسها باشیم.
وی با بیان اینکه شورا برنامه جامعی برای تقویت این سرویسهای بومی دارد، خاطرنشان کرد: شورا در این باره برنامه جامع و جلسات مفصلی را با حضور تمام ذینفعان این حوزه مانند وزارتخانههای ارتباطات، آموزش و پرورش و صداوسیما دارد تا با تغییراتی بتوانیم پیامرسانهای داخلی را تقویت کنیم.
ارسال یک نظر