در حال خواندن
شرکت‌های PAP:به مخابرات پهنای باند ندهید!
1

مسوول دبیرخانه شرکت‌هایPAP گفت: علی‌رغم برگزاری جلسات متعدد میان وزارت ارتباطات و شرکت‌های PAP به منظور رفع موانع و چالش‌های پیش روی فعالیت آنها، همچنان شرکت‌های PAP با شرایطی سخت فعالیت خود را حفظ کرده‌اند و شرکت مخابرات ایران در این مدت به واسطه در اختیار داشتن امکانات انحصاری سهم بیشتری از بازار اینترنت کشور را به دست آورده است.
نود آی سی تی – عبدالمجید بیدختی‌نژاد، مسوول دبیرخانه شرکت‌های PAP گفت: براساس مستندات و سوابق موجود، شرکت مخابرات ایران و زیرمجموعه‌های استانی نه تنها پایبند به رعایت حقوق اولیه پروانه شرکت‌های انتقال داده (PAP) و الزامات پروانه خود نیست، بلکه به صراحت بسیاری از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات مانند مصوبات ۹۰، ۹۷، ۱۵۲ و ۱۶۶ را بی‌اعتبار تلقی می‌کند.
وی افزود: مشکلات شرکت‌های PAP با مخابرات در نهایت منجر به تدوین و تصویب آیین‌نامه تعاملی جلسه ۹۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شد اما چون شرکت مخابرات ایران اجرای آن را قبول نکرد، این آیین‌نامه هیچ وقت اجرایی نشد.
وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه این آیین‌نامه با تعامل و مشارکت PAPها و مخابرات و با حضور رگولاتوری تدوین شد، چرا به اجرا درنیامد؟ گفت: ما هر وقت برای پیگیری اجرای این آیین‌نامه به سراغ رگولاتوری رفتیم، گفتند ضمانت اجرایی محکم برای این آیین نامه نداریم و نمی‌توانیم مخابرات را به اجرای آن مجبور کنیم.
بیدختی‌نژاد اضافه کرد: حتی شورای رقابت هم در مصوبه ۱۰۶ خود سهم حداکثر ۱۰ درصدی از بازار اینترنت پرسرعت برای شرکت مخابرات ایران تصویب کرد اما هیچ یک از این مصوبات نتوانست مانع از ادامه روش مخابرات در این بازار شود.
وی درباره درخواست PAPها از وزارت ارتباطات برای رفع مشکلات توسعه اینترنت، اظهار داشت: با روی کارآمدن دولت جدید گرایش و برخوردهای مثبتی را برای رفع مشکلات شاهد بودیم و چند جلسه نیز با وزیر ارتباطات و معاونان او درخصوص برخی مشکلات برگزار شد و درهمه موارد قول مساعد از وزیر ارتباطات برای رفع مشکلات گرفتیم.
به گفته او تنها خواسته PAPها اجرای قانون و اجرای مصوباتی همچون مصوبه ۹۷ کمیسیون تنظیم مقررات و رعایت حقوق مندرج در پروانه شرکت‌های PAP و شرکت مخابرات ایران است. زیرا اگر قانون رعایت شود، مشکلات واگذاری ADSL در بازار مرتفع می‌شوند و در نهایت همه مردم و جامعه سود خواهد برد.
بیدختی‌نژاد در پاسخ به این سوال که طبق اخبار منتشر شده شما از وزارت ارتباطات خواسته‌اید جلوی واگذاری پهنای باند به مخابرات را بگیرد، با چه استدلالی این موضوع را مطرح کرده‌اید؟ گفت: موضوعی که ما را نگران کرده، این بوده که اگر در دو ماه گذشته پهنای باندی به شرکت مخابرات ایران واگذار نشد، به دلیل اختلاف حساب‌های میان وزارت ارتباطات و شرکت‌های مجموعه آن با مخابرات بوده است و در این میان رعایت شرایط پروانه‌ای درنظر گرفته نمی‌شد.
وی افزود: سوال ما این است که چرا دولت با استفاده از ابزارهای کنترلی جلوی مخابرات را برای رعایت قانون نمی‌گیرد؟ مگر نه این که تنظیم مقررات باید عدالت و انصاف را در برابر همه دارندگان پروانه اجرا کند؟
وی گفت: اگر یک کاربر خانگی از شرکت‌های ندا شکایت کند، رگولاتوری اپراتور را مجبور  می‌کند ظرف مدت پنج روز رضایت کاربر را جلب کند.
وی تاکید کرد: این برخورد دوگانه با اپراتورها است. اگر PAPها تخلف کنند، به آنها امکانات داده نمی‌شود و ضمن برخورد با آنها با جریمه و تهدید به لغو پروانه مواجه می‌شوند. چرا این رویکرد در مورد مخابرات اجرا نمی‌شود ؟
مسوول دبیرخانه شرکت‌های PAP در خصوص نتیجه رسمی جلسات با وزارت ارتباطات به ویژه معاونت فناوری و امور بین‌الملل که به طور مشخص از طرف وزیر ارتباطات برای حل مشکلات شرکت‌های خصوصی منصوب شده بودند، توضیح داد: در این چهار ماه جلساتی با معاون وزیر ارتباطات برای حل مشکلات PAPها برگزار شد و صحبت‌هایی که شد، برخوردها مثبت بود اما عکس‌العمل وزارت ارتباطات در مورد این درخواست شرکت‌های PAP برای رعایت عدالت و برخورد یکسان برای دارندگان پروانه محک بزرگی برای وزارت ارتباطات است.
او ادامه داد: در نامه سرگشاده‌ای هم که برای وزارت ارتباطات ارسال کردیم، عنوان شده که در شرایطی که رگولاتوری پیش از این می‌گفت ابزار کنترلی برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی مخابرات ندارد، یک درخواست مشخص داریم که جلوی مخابرات و واگذاری پهنای باند به مخابرات تا زمان رعایت شرایط رقابت گرفته شود.
وی یادآور شد: شرکت مخابرات در نتیجه این رفتارها در بازار اینترنت پرسرعت به تنهایی سهم ۶۰ درصدی از مشتریان و ۷۵ درصدی از بازار مالی را دارد و در شرایطی که یازده شرکت PAP قادر به دریافت امکانات اولیه و رقابت عادلانه در بازار نیستند، تنها ۴۰ درصد از سهم مشتریان و ۲۵ درصد بازار مالی را در اختیار دارند. ضمن اینکه به دلیل واگذار نکردن امکانات به شرکت های PAP، کاربران مجبور به استفاده از خدمات انحصاری در بازار هستند.
بیدختی نژاد تاکید کرد: انتظار می‌رود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارایه امکانات جدید و به طور مشخص پهنای باند اینترنت به شرکت مخابرات ایران تا زمان رفع تخلفات، به صورت جدی ممانعت به عمل بیاورد.
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.
  • ناشناس
    ۱۳۹۴-۱۲-۲۶ در ۰۳:۴۴

    برادر بیدختی سلام
    آن روزی که سوئیچ اوراق الکاتل رو به مخابرات انداختی ، مخابرات خوب بود .چطور شد حالا مخابرات بد شده ؟؟؟؟

ارسال یک نظر