در حال خواندن
سه نشان با یک تیر
0

دیروز (جمعه) پرونده کاری سه نمایشگاه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان که نخستین بار هم‌زمان در سه سالن نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برپا شده بود، بسته شد و برگزارکنندگان، نمره‌ای خوب در کارنامه کاری خود ثبت کردند.
کامتکس چهارم و دو نمایشگاه کنار آن نشان داد که استان اصفهان نسبت به سایر استان‌های کشور در برگزاری نمایشگاه به مراتب موفق‌تر عمل می‌کند که این امر به دلیل اتحاد بین نهادهای صنفی و وابسته حوزه ICT و همچنین مدیران شرکت نمایشگاه‌های استان است.هرچند تصور می‌شد که برگزاری هم‌زمان سه نمایشگاه مخابرات و صنایع وابسته، اتوماسیون صنعتی و جشنواره فروش تجهیزات دیجیتال موجب بی‌نظمی ‌شرکت‌کنندگان و سردرگمی‌ بازدیدکنندگان شود؛ اما نه تنها تداخلی در برگزاری نمایشگاه ایجاد نشد، بلکه بازدیدکنندگانی که به نحوی سروکارشان با هر سه نمایشگاه بود نیز از تجمیع این سه نمایشگاه رضایت بیشتری داشتند و معتقد بودند که این‌گونه در وقت‌شان صرفه‌جویی شده و با یک تیر سه نشان زده‌اند. اردیبهشت ماه سال گذشته اتحادیه صنف رایانه اصفهان با همکاری مجمع امور صنفی اقدام به برگزاری جشنواره فروش تجهیزات دیجیتال کرد که با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد. به همین دلیل امسال نیز هم‌زمان با برگزاری کامتکس، دومین جشنواره فروش را با همکاری سازمان بازرسی اصناف و اتحادیه تلفن همراه در بزرگ‌ترین سالن نمایشگاه‌های بین‌المللی، سالن نقش جهان و با حضور ۷۰ مجموعه شامل شرکت‌ها و فروشگاه‌های فعال صنف برگزار کرد که به گفته رییس اتحادیه، این امر به دلیل یکی بودن بازدیدکنندگان سه نمایشگاه صورت گرفت.البته با توجه به رشد ۲۰ درصدی حضور شرکت‌ها در جشنواره فروش تجهیزات رایانه، مجید کرباسچی رییس اتحادیه رایانه اصفهان در نظر دارد سال آینده این جشنواره را به صورت مستقل و در سه سالن نمایشگاه برپا کند؛ زیرا میزان استقبال شرکت‌ها فراتر از انتظار بوده و یک سالن گنجایش حجم زیاد شرکت‌کنندگان را ندارد.به اعتقاد وی، برگزاری جشنواره فروش در هر حوزه‌ لازم است. صنف رایانه نیز در هر استانی نیازمند برگزاری این جشنواره است و از آنجا که الکامپ بیشر جنبه نمایش دستاوردهای جدید را دارد، تداخلی بین این جشنواره و نمایشگاه‌های الکامپ استانی پیش نمی‌آید و از تعداد شرکت‌کنندگان آن کاسته نمی‌شود.وی درباره ضرورت برپایی جشنواره فروش تجهیزات رایانه در اصفهان گفت: مدتی بود که در اصفهان شاهد برپایی نمایشگاه‌های خیمه‌ای بودیم که اغلب فروشندگان سردرگم می‌شدند و نمی‌دانستند باید کجا رجوع کنند. از این رو تصمیم بر آن شد که اتحادیه متولی نمایشگاه فروش باشد. کرباسچی افزود: با توجه به اینکه موضوع هر سه نمایشگاه تکنولوژی است، آن را با هم برگزار کردیم تا بازدیدکنندگان بهره لازم را ببرند.
روز اول، روز مخابراتی‌هاروز اول نمایشگاه را می‌توان روز مخابراتی‌ها نامید؛ زیرا اکثر مدیران مخابرات‌های استانی و به خصوص مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در افتتاحیه نمایشگاه حضور داشتند.مراسم افتتاحیه این سه نمایشگاه سه‌شنبه گذشته ساعت چهار عصر در سالن همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی اصفهان با حضور مدیرعامل مخابرات ایران و مدیرعامل مخابرات اصفهان و برخی استان‌ها، معاون سیاسی استاندار اصفهان، و گروهی از فعالان بخش خصوصی برگزار شد که مدیرعامل شرکت مخابرات ایران طی سخنرانی تاکید کرد که سرویس MMS و اینترنت بالای دو مگابیت حق مردم است.پس از مراسم افتتاحیه، نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت مخابرات با حضور مدیرعامل مخابرات ایران، مدیرکل فناوری اطلاعات مخابرات اصفهان، نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مدیر فناوری اطلاعات شهرداری برگزار شد که در انتهای آن، مدیرعامل مخابرات ایران و مدیرعامل مخابرات اصفهان به سوالات خبرنگاران در خصوص اینترنت پرسرعت پاسخ دادند و بر ایجاد پورت‌های اینترنت پرسرعت تاکید شد.هرچند روز اول برپایی اغلب نمایشگاه‌ها تعداد بازدیدکنندگان کم است، اما سالن‌های نمایشگاه اصفهان در این روز مملو از جمعیت بود که به نظر تخصصی می‌آمدند. همچنین، برخلاف سایر نمایشگاه‌های استانی، اکثر غرفه‌ها چیده شده و مرتب بود و خبری از غرفه‌آرایی در روز اول نبود. در میان غرفه‌ها بزرگ‌ترین غرفه نیز به رایتل اختصاص داشت.
روز دوم، روز فناوری اطلاعات و ارتباطاتساعت ۹ صبح روز دوم نمایشگاه کامتکس مدیران و مسوولان ارتباطی و مخابراتی بخش دولتی و خصوصی گردهم جمع شدند و سومین کنفرانس تخصصی فناوری‌های نوین ارتباطی برگزار شد.در این کنفرانس پیرامون چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات ارزش افزوده بحث و تبادل نظر شد. علیرضا یاری عضو هیات علمی‌ موسسه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این کفرانس در مورد استراتژی شرکت‌های مخابراتی در مقابل سرویس‌های OTT سخنرانی کرد و گفت: مدیران مخابرات دو دل هستند که به سمت سرویس‌های OTT بروند با نه. این در حالی است که این سرویس شاید در ابتدا سودآور نباشد؛ اما اگر شرکت‌های مخابراتی به سمت سرویس‌های OTT بروند در نهایت به سود خواهند رسید.در ادامه محمدرضا پورفرد دبیر برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بررسی اجمالی صنعت تجهیزات ارتباطی در ایران پرداخت و پیشنهاداتی در این خصوص ارایه داد.وی گفت: مشکلات کشور ما در این زمینه بیش از آشنا نبودن با تکنولوژی به سیاست‌گذاری‌های دولت برمی‌گردد. متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون برنامه راهبردی اداره می‌شود و هر دولت در انتهای کار خود برنامه راهبردی تدوین می‌کند که دولت بعدی آن را قبول ندارد و اجرا نمی‌کند.پورفرد با بیان اینکه دومین حوزه تجارت در جهان امروز متعلق به تجهیزات الکترونیکی است، گفت: کشور چین بیشترین صادراتش در حوزه الکترونیکی است و کشور ایران پنجمین کشور واردکننده تجهیزات الکترونیکی در خاورمیانه است.در پایان این کنفرانس هم پنل تخصصی بررسی رشد صنعت ارتباطات کشور برگزار و چالش‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط لیایی، آیت‌اللهی، شیخ عطار، خواجویی، فتوحی و برخی دیگر مورد نقد و بررسی قرار گرفت. این کارشناسان اظهار امیدواری کردند که در دولت جدید اهمیت بیشتری به فناوری اطلاعات و ارتباطات داده شود و مانند کشورهای توسعه‌یافته یک کریدور فناوری داشته باشیم و منابع شرکت مخابرات به مخابرات برگردد.
روز سوم، روز اتوماسیون صنعتیروز سوم نمایشگاه با برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های متعددی گذشت. در عین حال تعداد بازدیدکنندگان نیز نسبت به روز اول و دوم بیشتر بود. صبح نخستین کنفرانس اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق با حضور کارشناسان در این حوزه برگزار شد و پس از آن در پنلی تخصصی مشکلات را بررسی کردند.بعدازظهر نیز پلیس فتا و اتحادیه صنف رایانه اصفهان نشستی در خصوص جرایم رایانه‌ای رگزار کردند.مجید کرباسچی رییس اتحادیه رایانه استان اصفهان در این مورد گفت: از آنجا که کافه‌نت‌ها زیر نظر اتحادیه هستند و پلیس فتا برای کافه‌نت‌ها قوانینی وضع کرده که به اجرا درآمده است، این نشست برگزار شد تا در خصوص سختی‌های اجرای قانون و اینکه فیدبک دارد یا خیر به بحث بنشینیم.در ساعات پایانی روز سوم نیز اعضای انجمن اتوماسیون صنعتی کشور و اصفهان به مناسبت برگزاری نمایشگاه اتوماسیون صنعتی گردهم آمدند و در مورد مسایل حوزه کاری خود به بحث نشستند.
روز چهارم، روز بازدیدکنندگانروز چهارم نمایشگاه مصادف شد با بعدازظهر جمعه به همین دلیل خیل اصفهانی‌ها راهی نمایشگاه شدند.تعداد بازدیدکنندگان تخصصی در روز آخر کمتر شده بود و در میان بازدیدکنندگان افراد کوچک و بزرگ خانواده‌ها حضور داشتند. رییس اتحادیه رایانه اصفهان در خصوص تبلیغات نمایشگاه گفت: تبلیغات برای نمایشگاه کاملا هدفمند بود به همین دلیل انتظار آمدن بازدیدکنندگان تخصصی را داشتیم.کرباسچی افزود: برگزاری این سه نمایشگاه در کنار هم باعث شد تا تعداد بازدیدکنندگان افزایش یابد و با اطلاع‌رسانی به موقع بازدیدکنندگان سردرگم نیستند و تکلیف خود را می‌دانند.وی گفت: البته به‌خاطر زمان برگزاری نمایشگاه بازدیدکنندگان دانشجو اغلب بومی ‌هستند.وی افزود: امیدواریم بتوانیم جشنواره فروش را سال آینده اوایل تابستان و یا مهر ماه برگزار کنیم اما باید نمایشگاه الکامپ تهران و اتوکام اصفهان را نیز در نظر بگیریم.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر