با گذشت ۵ سال از اجرای سهمیه بندی بنزین، اعمال تغییرات جدید نرم افزاری در سامانه هوشمند سوخت بهمنظور انتقال و جابه جایی سهمیه بنزین کارت سوخت خودروها و به اصلاح “کارت به کارت سهمیه بنزین” در دستور کار قرار گرفته است.
نود آی سی تی – ستاد هدفمندی یارانهها اواسط امسال با صدور مصوبهای خواستار تبدیل سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارتهای هوشمند سوخت به دو لیتر سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی شد.
بر این اساس با اجرای این مصوبه عملا ۴۵ میلیون لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی به بنزین ۴۰۰ تومانی تبدیل شد که مسوولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی یکی از مهمترین دلایل صدور این مصوبه توسط ستاد هدفمندی یارانهها را اعمال تغییرات جدید معماری در سامانه هوشمند سوخت عنوان کردند.
همزمان با تغییر و تحولات بنزینی، برخی از کارشناسان تبدیل بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیرهسازی شده در کارتهای هوشمند سوخت را متناسب با سیاستهای اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور عنوان نمیکنند و معتقدند با اجرای این سیاست امکان فرهنگ سازی برای مدیریت و صرفهجویی مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل فراهم نمیشود.
از سوی دیگر با گذشت پنج سال از اجرای نظام سهمیه بندی بنزین، با وجود مزیتهای متعدد اجرای این طرح مدیریت مصرف سوخت اما یکی از مهمترین نقاط ضعف این طرح ملی عدم امکان ذخیره بنزین کارتهای هوشمند سوخت به کارت سوخت دیگر است.
محسن روحانی، مدیر سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه سهمیه واریز شده در کارتهای هوشمند سوخت به خودرو تعلق دارد، گفت: این سهمیه بنزین برای اشخاص واریز نمیشود.
این مقام مسوول همچنین در پاسخ به اینکه یکی از اشکالات کارتهای هوشمند سوخت عدم انتقال و جابه جایی سهمیه بنزین است و این مشکل مانع احیای فرهنگ صرفهجویی مصرف سوخت توسط مردم در بلندمدت میشود، گفت: طراحی ابتدایی سامانه هوشمند سوخت برای خودروها است.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر امکان کارت به کارت کردن سهمیه بنزین خودروها وجود ندارد، تاکید کرد: با توجه به تغییرات نرم افزاری انجام گرفته در سامانه هوشمند سوخت، اگر مصوبهای توسط دولت صادر شود امکان ارایه این خدمت جدید به دارندگان کارتهای هوشمند سوخت وجود دارد.
روحانی با بیان اینکه با انجام تغییرات جدید نرم افزاری در سامانه هوشمند سوخت امکان جابه جایی و یا “کارت به کارت” کردن سهمیه بنزین در آینده وجود دارد، بیان کرد: اجرای این تغییرات مستلزم موافقت دولت و ابلاغ آن به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی است.
به گزارش مهر، بر اساس یک برنامه زمان بندی تعریف شده پیش بینی میشود از نیمه دوم سالجاری امکان توزیع و عرضه گسترده نسل جدید کارتهای هوشمند سوخت خودروها فراهم شود.
در این کارتها علاوه بر افزایش ضریب ایمنی، امکان دریافت خدمات بیشتری بانکی و شهری برای کاربران همچون خرید کالا از فروشگاههای زنجیرهای و مراکز تجاری فراهم میشود.
علاوه بر این، همزمان با توسعه کیف الکترونیکی سوخت در جایگاهها در نسل جدید کارتهای سوخت برنامه ریزیهای گستردهای برای اتصال کارت سوخت خودروها به شبکه بانکی کشور دیده شده است.
در حال حاضر برای بیش از ۱۷ میلیون و ۷۱۶ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت کارت هوشمند سوخت صادر شده است.
نود آی سی تی – ستاد هدفمندی یارانهها اواسط امسال با صدور مصوبهای خواستار تبدیل سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارتهای هوشمند سوخت به دو لیتر سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی شد.
بر این اساس با اجرای این مصوبه عملا ۴۵ میلیون لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی به بنزین ۴۰۰ تومانی تبدیل شد که مسوولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی یکی از مهمترین دلایل صدور این مصوبه توسط ستاد هدفمندی یارانهها را اعمال تغییرات جدید معماری در سامانه هوشمند سوخت عنوان کردند.
همزمان با تغییر و تحولات بنزینی، برخی از کارشناسان تبدیل بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیرهسازی شده در کارتهای هوشمند سوخت را متناسب با سیاستهای اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور عنوان نمیکنند و معتقدند با اجرای این سیاست امکان فرهنگ سازی برای مدیریت و صرفهجویی مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل فراهم نمیشود.
از سوی دیگر با گذشت پنج سال از اجرای نظام سهمیه بندی بنزین، با وجود مزیتهای متعدد اجرای این طرح مدیریت مصرف سوخت اما یکی از مهمترین نقاط ضعف این طرح ملی عدم امکان ذخیره بنزین کارتهای هوشمند سوخت به کارت سوخت دیگر است.
محسن روحانی، مدیر سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه سهمیه واریز شده در کارتهای هوشمند سوخت به خودرو تعلق دارد، گفت: این سهمیه بنزین برای اشخاص واریز نمیشود.
این مقام مسوول همچنین در پاسخ به اینکه یکی از اشکالات کارتهای هوشمند سوخت عدم انتقال و جابه جایی سهمیه بنزین است و این مشکل مانع احیای فرهنگ صرفهجویی مصرف سوخت توسط مردم در بلندمدت میشود، گفت: طراحی ابتدایی سامانه هوشمند سوخت برای خودروها است.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر امکان کارت به کارت کردن سهمیه بنزین خودروها وجود ندارد، تاکید کرد: با توجه به تغییرات نرم افزاری انجام گرفته در سامانه هوشمند سوخت، اگر مصوبهای توسط دولت صادر شود امکان ارایه این خدمت جدید به دارندگان کارتهای هوشمند سوخت وجود دارد.
روحانی با بیان اینکه با انجام تغییرات جدید نرم افزاری در سامانه هوشمند سوخت امکان جابه جایی و یا “کارت به کارت” کردن سهمیه بنزین در آینده وجود دارد، بیان کرد: اجرای این تغییرات مستلزم موافقت دولت و ابلاغ آن به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی است.
به گزارش مهر، بر اساس یک برنامه زمان بندی تعریف شده پیش بینی میشود از نیمه دوم سالجاری امکان توزیع و عرضه گسترده نسل جدید کارتهای هوشمند سوخت خودروها فراهم شود.
در این کارتها علاوه بر افزایش ضریب ایمنی، امکان دریافت خدمات بیشتری بانکی و شهری برای کاربران همچون خرید کالا از فروشگاههای زنجیرهای و مراکز تجاری فراهم میشود.
علاوه بر این، همزمان با توسعه کیف الکترونیکی سوخت در جایگاهها در نسل جدید کارتهای سوخت برنامه ریزیهای گستردهای برای اتصال کارت سوخت خودروها به شبکه بانکی کشور دیده شده است.
در حال حاضر برای بیش از ۱۷ میلیون و ۷۱۶ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت کارت هوشمند سوخت صادر شده است.
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر